به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در حالی که به پایان دهه ۲۰۱۰ میلادی نزدیک می‌شویم، زمان آن رسیده که به تکنولوژی‌ها و گجت‌هایی که دوران نه‌چندان دور عاشقشان بودیم و حالا دیگر در میان‌مان نیستند ادای احترام کنیم. برخی از تکنولوژی‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده مرگی سریع را تجربه کردند، اما بسیاری دیگر عمری شکوهمندانه داشتند و بعد از پشت سر گذاشتن عمری با عزت به تاریخ پیوستند.


بیشتربخوانید: ۱۰ هاچ‌بک محبوب و پرفروش دنیا در سال ۲۰۱۹ + تصاویر


بیایید بدون اتلاف وقت به سراغ این تکنولوژی‌ها برویم و امیدوار به آینده‌ای بهتر با تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر باشیم.

اینترنت اکسپلورر

تکنولوژی های محبوبی که مرگ سریع را تجربه کردند!
 

برای تقریبا نزدیک به دو دهه، اینترنت اکسپلورر محبوب‌ترین مرورگر جهان بود. این مرورگر پادشاه مرورگرها به حساب می‌آمد چون به صورت پیش‌فرض روی تمام دیوایس‌های مبتنی بر ویندوز نصب بود و با گستره عظیمی از وب‌سایت‌ها سازگاری داشت.

بعد از اینکه کار به جایی رسید که برای بارگذاری هر صفحه باید مدت‌هایی طولانی منتظر باقی می‌ماندیم، مایکروسافت بالاخره اواخر سال ۲۰۱۶ تصمیم به توقف پشتیبانی از این مرورگر گرفت و در عوض مرورگر Microsoft Edge را به جهان معرفی کرد.

آیپاد شافل اپل

بعد از اینکه اپل برای سالیانی طولانی به تولید و فروش آیپاد شافل ادامه داد، طی دهه‌ای که گذشت به شکلی بی سر و صدا تصمیم به خداحافظی با این محصول محبوب گرفت.

نخستین آیپاد شافل در ماه اکتبر سال ۲۰۰۵ میلادی عرضه شد و در نهایتش جایش را به محصولی دیگر داد که چیزی نبود جز موبایل‌های آیفون. البته این اتفاق به معنای توقف کامل کار آیپاد شافل نبود و برای مدت‌ها، آیفون و آیپد و آیپاد به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادامه دادند. اما امروز دیگر آیپاد هیچ سهمی از درآمد سالانه اپل ندارد.

گوگل پلاس

تکنولوژی های محبوبی که مرگ سریع را تجربه کردند!

با امید به تصاحب بازار شبکه‌های اجتماعی، کمپانی گوگل در سال ۲۰۱۱ میلادی سرویس مخصوص به خودش را راه‌اندازی کرد. با این همه به خاطر ناکامی در جلب توجه مخاطبان، گوگل پس از گذشت چندین سال تصمیم گرفت گوگل پلاس که قرار بود رقیبی جدی برای فیسبوک باشد را بدرود بگوید.

یوتوب مسجز

سرویس دیگری که در دهه اخیر به دست گوگل کشته شد، سرویس YouTube Messages بود. همان‌طور که از نامش پیداست، یوتوب مسجز سرویسی برای پیام‌رسانی مستقیم در بطن یوتوب به حساب می‌آمد و قرار بود این سرویس را به نوعی شبکه اجتماعی ویدیویی با قابلیت‌های پیام‌رسانی آسان‌تر تبدیل کند؛ که به وقوع نپیوست.

تلویزیون‌های سه‌بعدی

تکنولوژی های محبوبی که مرگ سریع را تجربه کردند!

با وعده آوردن تجربه سه‌بعدی واقعی به اتاق پذیرایی منزل شما، تلویزیون‌های سه‌بعدی در ابتدای دهه اخیر سر و صدای بسیار کردند و برای مدت‌های طولانی سرتیتر خبرگزاری‌ها را در اختیار داشتند. با این همه به نظر می‌رسد نام‌های بزرگ بازار تلویزیون مانند ال جی، سامسونگ و سونی از خیر تلویزیون‌های سه‌بعدی گذشته‌اند و چند سالی می‌شود که هیچ تلویزیون سه‌بعدی جدیدی به مشتریان معرفی نشده است.

دوربین‌های پوینت اند شوت

بعد از اینکه به قابلیت‌های پیشرفته صدابرداری و فیلم‌برداری روی موبایل‌های هوشمندمان دست پیدا کردیم، دیگر هیچکس هیچ دلیلی برای خرید دوربین‌های دیجیتال قابل حمل نمی‌بیند.

اگرچه دوربین‌های پوینت اند شوت اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ کمک شایانی به تصویربرداران آماتور کردند، متاسفانه خیلی وقت است که از مد افتاده‌اند و مردم حالا گزینه‌های به مراتب بهتری در قالب موبایل‌های هوشمند دارند.

یاهو مسنجر

تکنولوژی های محبوبی که مرگ سریع را تجربه کردند!

پیام‌رسان یاهو مسنجر هم تکنولوژی برجسته‌ دیگریست که طی دهه اخیر برای همیشه از دستش دادیم. بعد از کاهش چشمگیر تعداد کاربران، کمپانی مادر یاهو یعنی ورایزن مدیا گروپ تصمیم به پایان دادن به کار این سرویس در سال ۲۰۱۷ گرفت.

موبایل‌های ویندوزی

تکنولوژی های محبوبی که مرگ سریع را تجربه کردند!
 

بعد از سال‌ها تقلا برای رقابت با دیوایس‌های مبتنی بر iOS و اندروید، مایکروسافت بالاخره در روز ۱۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ به پشتیبانی از موبایل‌های هوشمندی که سیستم عامل ویندوز را به اجرا در می‌آوردند پایان داد. این یعنی دارندگان موبایل‌های ویندوزی دیگر هیچ آپدیتی دریافت نخواهند کرد و به عبارت دیگر، ویندوز فون مرده است.

باتری‌های قابل تعویض در موبایل‌های هوشمند

اگر دوران موبایل‌های مجهز به باتری قابل تعویض را به یاد داشته باشید، این را هم به یاد دارید که تعویض یک باتری خالی شده با باتری دیگری که کاملاً شارژ است چقدر آسان بود. با این همه، اسمارت‌فون‌ها در گذر زمان پیچیده‌تر از قبل شدند و برندهای مختلف تصمیم گرفتند دیگر دربی برای دسترسی به باتری و دیگر اجزای داخلی روی بدنه آن‌ها تعبیه نکنند. در حال حاضر هیچ موبایل عامه‌پسندی در بازار نمی‌یابید که باتری قابل تعویض داشته باشد. .

MSN Messenger

تکنولوژی های محبوبی که مرگ سریع را تجربه کردند!

پیام‌رسان MSN افولی آهسته و پیوسته را تجربه کرد، اما حقیقت این بود که بعد از خرید اسکایپ از سوی مایکروسافت، این غول نرم‌افزار دیگر هیچ نیازی به ویندوز لایو مسنجر نداشت. به همین خاطر بود که مسنجر و اسکایپ در سال ۲۰۱۳ میلادی با یکدیگر ادغام شدند.

مانیتورهای CRT

برای مدت زمانی بسیار بسیار طولانی مردم از مانیتورهای دسکتاپ CRT غول‌پیکر استفاده می‌کردند. با این همه، بعد از اینکه نمایشگرهای ال‌سی‎دی و لپتاپ‌های سبک‌وزن از راه رسیدند، مردم هم بدون فوت وقت به سراغ این گزینه‌های کارآمدتر رفتند. اینطور بود که CRT هم به تاریخ پیوست.

مدیا پلیرهای پرتابل

مدیا پلیرهای قابل حمل برای تقریبا نزدیک به یک دهه اصلی‌ترین گجت مردم برای استفاده از محتویات سرگرم‌کننده بودند. اما مثل بسیاری دیگر از دیوایس‌های مشابه، وقتی اسمارت‌فون‌ها از راه رسیدند، دوران جولان مدیا پلیرهای قابل حمل هم به پایان رسید.

واین

تکنولوژی های محبوبی که مرگ سریع را تجربه کردند!

واین که در سال ۲۰۱۲ میلادی شروع به کار کرد، پلتفرمی ویدیویی و متعلق به توییتر بود که به مردم اجازه می‌داد ویدیو کلیپ‌هایی حداکثر ۶ ثانیه‌ای بسازند و حتی آن‌ها را روی دیگر پلتفرم‌های شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند.

درحالی که این اپلیکیشن در بازه‌ای از زمان مخاطبین زیادی داشت در نهایت نتوانست بر محبوبیت پلتفرم‌های مشابه مانند فیسبوک و اینستاگرام چیره شود. در نهایت در روز ۲۷ اکتبر سال ۲۰۱۶ واین اعلام کرد که سرویس‌دهی به مشتریانش را متوقف می‌کند.

محدودیت کاراکترها در توییتر

تکنولوژی های محبوبی که مرگ سریع را تجربه کردند!

اگرچه قابلیت انتشار متونی با سقف ۱۴۰ کاراکتر بسیار محدودکننده به نظر می‌رسد، اما در واقع همین ویژگی بود که توییتر را بر سر زبان‌ها انداخت. با این همه در تلاشی برای انعطاف‌پذیری هرچه بیشتر به نفع کاربران، توییتر در سال ۲۰۱۷ محدودیت کاراکترها را به ۲۸۰ رساند.

اپلیکیشن یوتوب گیمینگ

تکنولوژی های محبوبی که مرگ سریع را تجربه کردند!

گوگل اپلیکیشن یوتوب گیمینگ را با هدف جا انداختن استریم زنده و از پیش ضبط شده بازی‌های ویدیویی به بازار عرضه کرد. اما این سرویس نتوانست به گشتاور لازم برسد و در نهایت به یکی دیگر از محصولات گوگل تبدیل شد که ناکام باقی ماند.

مدیا پلیر کلاسیک

تکنولوژی های محبوبی که مرگ سریع را تجربه کردند!

مدیا پلیر کلاسیک برای مدتی طولانی اصلی‌ترین گزینه کاربران برای تماشای ویدیوها بود. این مدیا پلیر به خاطر پشتیبانی از گستره عظیمی از فایل‌ها، رابط کاربری خوش‌دست و سهولت استفاده مورد علاقه تمام مردم بود.

اما در سال ۲۰۱۷ کمپانی سازنده آن اعلام کرد که این پروژه به پایان راه رسیده و توسعه‌دهندگان زیادی به پشتیبانی از آن ادامه نمی‌دهند.

فیچر فون‌ها

تکنولوژی های محبوبی که مرگ سریع را تجربه کردند!

فیچر فون‌ها در روزگاری نه‌‎چندان دور عنصری مهم در زندگی ما بودند و برندهایی مانند نوکیا و موتورولا بخش اعظمی از محبوبیت خود را مدیون همین دیوایس‌های کوچک و دوست‌داشتنی هستند.

شاید تصور کنید که هنوز دوران فیچر فون‌ها به پایان نرسیده، اما کاهش چشمگیر عرضه این دیوایس‌ها به بازار نشان می‌دهد که فیچر فون‌های محبوب ما به سرعت به پایان راه نزدیک می‌شوند. درحالی که موبایل‌های هوشمند روز به روز ارزان‌تر می‌شوند، تصورش سخت است که در آینده شاهد عرضه فیچر فون‌های چندانی باشیم.

جک هدفون

تکنولوژی های محبوبی که مرگ سریع را تجربه کردند!
بعد از ماه‌ها گمانه‌زنی، اپل در سال ۲۰۱۶ رسما اعلام کرد که دیگر تمایلی به استفاده از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در موبایل‌های آیفون خود ندارد. در نتیجه همین موضوع، آیفون 7 و آیفون‌های بعد از آن بدون جک هدفون از راه رسیدند.

همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم نیز، بعد از مدتی کوتاه برندهای دیگر هم شروع به پیروی از این استاندارد تازه کردند و در حال حاضر به ندرت موبایل هوشمند پرچمداری می‌بینیم که جک هدفون داشته باشد. البته این موضوع درباره موبایل‌های میان‌رده و اقتصادی مصداق چندان ندارد، اما خود مردم در حال سوییچ کردن به هدفون‌های بلوتوثی هستند و بزودی جک هدفون هم تکنولوژی‌ای متعلق به کتاب‌های تاریخ خواهد بود.

موبایل‌های بلک‌بری

تکنولوژی های محبوبی که مرگ سریع را تجربه کردند!

اگر یک دهه و نیم پیش مدعی می‌شدید که موبایل‌های بلک‌بری در آینده‌ای نه‌چندان دور یک شکست تمام عیار به حساب خواهند آمد، مردم به شما می‌خندیدند و راستش را بخواهید حق هم داشتند.

آخرین موبایل ساخت بلک‌بری در سال ۲۰۱۸ از راه رسید و از آن زمان به بعد دیگر هیچ خبری از این کمپانی نشنیده‌ایم. آیا این بدان معناست که موبایل‌های بلک‌بری مرده‌اند؟ احتمالا بله.

منبع: دیجیاتو

انتهای پیام/