جزئیاتی جدید از ماجرای خوراکی‌های حاوی قرص و کپسول دارویی

سخنگوی سازمان غذا و دارو به شرح جزئیاتی تازه از ماجرای خوراکی‌های حاوی قرص و کپسول دارویی پرداخت.

آخرین وضعیت ماجرای خوراکی‌های حاوی قرص و کپسول داروییبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کیک و کلوچه‌های قرصی این روز‌ها خبرساز شده و هیچ ارگانی توضیح واضحی درباره خبر خوراکی‌های حاوی دارو نمی‌دهد. سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره قراردادن حرفه‌ای قرص یا کپسول در برخی فرآورده‌های مواد غذایی، گفت: شکی نیست برخی با اهداف خرابکارانه به دنبال نابودی صنعت غذایی کشور هستند تا مانع رشد صنایع پیشرویی شوند که ارزآوری قابل توجهی برای کشور دارند. البته زوایای چنین رویکردی گسترده است، زیرا مشاهده خوراکی‌های حاوی قرض و کپسول در برخی مناطق نشان از آن دارد که این عمل کاملا با برنامه قبلی و سازماندهی شده بوده است.

کیانوش جهانپور به پیشرفت صنعت شیرینی و شکلات کشور اشاره کرد و گفت: این صنعت، چون چندسالی است مسیر رشد را می‌پیماید و صادرات آن به کشور‌های همجوار بخوبی در حال انجام است، بنابراین برآیند چنین اقدام ناجوانمردانه‌ای جز شیطنت و تخریب صنایع پیشرو چیز دیگری نیست، چرا که عاملان این کار قرص و کپسول‌ها را در محصولات داخلی طوری تعبیه کرده‌اند که به این صنعت ضربه جدی وارد شود؛ بنابراین هدف تهدید سلامت شهروندان نیست، زیرا وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست‌نخورده و بدون تغییر رنگ یا شکل آن در فرآورده‌های غذایی بی‌تردید نشان از تخریب وجهه کل صنعت غذا و شیرینی و شکلات کشور دارد. وی با بیان اینکه اقدام عاملان در قراردادن قرص در فرآورده‌های ۱۲ شرکت غذایی شیرینی و شکلات کشور به شبهات احتمالی رقابت بین شرکت‌های تجاری و تولید این محصولات پایان می‌دهد، افزود: کاملا محرز و مشخص است که چنین رویکردی فقط برای ضربه به اقتصاد کشور بوده و قطعا در این مسیر هزینه‌های هنگفتی نیز شده است.

وجود قرص و کپسول در کیک‌ها می‌تواند موجب بی‌اعتمادی مردم به صنایع غذایی کشور و در نهایت ضربه خوردن صنعت کشور شود. با این اتفاقات می‌تواند. فضایی ایجاد شود که اذهان عمومی در داخل و خارج از کشور مشوش شود. البته باید گفت تاکنون پس از انجام آزمایشات متعدد هیچ گونه مورد خاصی که با مصرف این مواد از فروشگاه‌ها و... مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان ایجاد شده باشد، گزارش نشده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: تاکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که قرص‌ها در برخی محصولات کیک، کلوچه و ویفر به‌صورت عمد و بعد از تولید و در سطح عرضه به انحای مختلف جاسازی شده و شرکت تولیدی خاصی هم هدف این اقدام خرابکارانه قرار نگرفته است. آنچه مشخص است قرص‌ها و کپسول‌ها بعد از خط تولید و در سطح عرضه و در اقدامی خرابکارانه، هدفمند و سازمان یافته به بسته‌بندی تعدادی از محصولات وارد شده و مشکلی در سطح خطوط تولید و بسته‌بندی و حتی عرضه کلان از مسیر شرکت‌های پخش مجاز و رسمی مشاهده نشده است.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت بیان کرد: تنها مرجع اظهار نظر درباره محتوای این قرص‌ها و کپسول‌ها، آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو است و تا این لحظه گزارشی از وجود دارو‌های مخدر یا قرص برنج در نمونه‌های ارسالی نداریم. دارو‌های بررسی‌شده اغلب دارو‌های خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، سیتریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده و به نظر می‌رسد ایجاد رعب و وحشت و تخریب وجهه صنایع غذایی به طور عام مورد هدف بوده است.

وی اظهار داشت: تاکنون گزارشی از شناسایی و بازداشت عاملان این اقدام در دسترس نیست و موضوع فراتر از ماموریت حوزه سلامت بوده و ابعاد امنیتی و سیاسی داشته و دستگاه‌های مسؤول جهت روشن شدن ابعاد آن به موضوع ورود کرده‌اند. فروشگاه‌های مواد غذایی نیز مکلف به تامین فرآورده‌های غذایی از شرکت‌های پخش معتبر و مجاز در قبال فاکتور رسمی فروش هستند و در صورت خرید از توزیع‌کننده‌های غیرمجاز در قبال پیامد‌های آن پاسخگو خواهند بود. وی بیان کرد: محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های پخش مجاز قابل رهگیری و پیگیری است، ولی متاسفانه برخی فروشگاه‌ها و محل‌های عرضه، محصولات غذایی را از توزیع‌کننده‌های غیرمجاز و بدون شناسنامه به قیمت‌هایی پایین‌تر تهیه می‌کنند و این مسیر دقیقا مدخل کالا‌ها و فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی غیرمجاز، جعلی و تقلبی است.

وی در پاسخ به این سوال که توصیه شما به مصرف‌کنندگان در چنین شرایطی چیست؟ گفت: نخریدن کالا‌های داخلی در این شرایط کمک به عاملان نابودی تولید داخل است، اما به والدین توصیه می‌شود از فروشگاه‌های معتبر خرید کنند و از خرید کالا‌هایی که بسته‌بندی‌های مشکوک دارند خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، در سراسر کشور مراتب را به سامانه تلفنی ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش دهند. وی اضافه کرد: در پی گزارشات مردمی و آزمایشات به عمل آمده هیچ نوع قرص برنج، متادون و... دیده نشده است.

آن چیزی که مشخص است توزیع این مواد از مجاری غیرمجاز انجام شده و البته با قیمت کمتری در دسترس فروشگاه‌ها قرار گرفته است. وی ادامه داد: نهاد‌های امنیتی برای یافتن سرنخ‌ها وارد عمل شده‌اند و در صورت شناسایی عاملان آن اطلاع‌رسانی می‌شود. در روز‌های پایانی هفته گذشته، تصاویری از وجود قرص و کپسول در کیک‌های خوراکی تولید برخی کارخانجات ایرانی در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان و هرمزگان در فضای مجازی منتشر شد که بررسی‌های انجام شده توسط نهاد‌های مسؤول، واقعی بودن این گزارش‌ها را تایید کرد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به این موضوع با تاکید بر اینکه گزارشات واصله به وزارت بهداشت مبنی بر وجود قرص و کپسول در کیک‌های خوراکی به هیچ عنوان به خط تولید این محصولات مربوط نیست، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده از گزارشات مردمی در ۲ استان سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان، مشخص شد این قرص‌ها پس از تولید و در مرحله عرضه داخل کیک‌ها گذاشته شده است.

جهانپور با بیان اینکه جاسازی قرص‌ها در این کیک‌ها پس از روند تولید اتفاق افتاده است، اظهار کرد: طبق گزارش‌هایی که به دست ما رسیده و بررسی‌هایی که از شرکت‌های صنایع غذایی در این استان‌ها داشته‌ایم، این قرص‌ها به هیچ عنوان طی فرآیند تولید درون کیک‌ها گذاشته نشده است.

* جاسازی قرص و کپسول در کیک‌ها عمدی بوده است

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: جاسازی قرص و کپسول در برخی کیک‌های برند ایرانی به صورت عمدی و پس از تولید و خارج از کارخانه انجام شده و احتمالا یک اقدام برای تشویش اذهان عمومی بوده است.

محمدحسین عزیزی افزود: مواردی که گزارش شده شامل جاسازی قرص و کپسول‌های مختلف از جمله آنتی‌بیوتیک بوده که در داخل کیک‌های چند برند معروف جاسازی شده است.

وی ادامه داد: بیشتر موارد در استان‌های جنوبی از جمله سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان بوده و به نظر می‌رسد اقدامی عمدی بوده است، چون بسته‌بندی کیک‌ها باز شده و بعد قرص یا کپسول‌ها در کیک‌ها جاسازی شده است.

عزیزی گفت: بعد از گزارش این موارد بازرسان در مغازه‌ها، انبار‌ها و کارخانه‌ها موضوع را پیگیری کردند و هر چه در این مراکز کارتن‌ها و پاکت‌های کیک را باز کردند، در هیچ‌کدام چیزی نبوده و فقط در مواردی بوده که کیک باز شده، دست بچه‌ها و دانش‌آموزان دیده شده است. مدیر کل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: کیک‌هایی که در آن‌ها این قرص‌ها و کپسول‌ها جاسازی شده از برند‌های معروف بوده‌اند، اما در کارخانه یا مغازه‌ها موردی از وجود قرص یا کپسول در کیک مشاهده نشده است. وی افزود: در خط تولید این کیک‌ها مشکلی نبوده، چون امکان ندارد که قرص یا کپسول در فرآیند تولید سالم بماند، بنابراین ممکن است افرادی در بیرون کارخانه این اقدام را انجام داده باشند و احتمال اینکه در کارخانه این اتفاق افتاده باشد بسیار بعید است.

عزیزی گفت: در مواردی که پاکت کیک بسته بوده، قرص یا کپسولی دیده نشده و فقط در مواردی این قرص‌ها و کپسول‌ها دیده شده که پاکت کیک باز شده است.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: این نوع کیک‌های مشکوک در استان تهران یا استان‌های شمالی دیده نشده و فقط در برخی استان‌های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان دیده شده است.

وی ادامه داد: ممکن است افرادی عامدانه از داخل یا خارج به قصد خرابکاری این اقدام را انجام داده باشند که باید شناسایی شوند، اما تاکنون هیچ موردی از مسمومیت یا فوت ناشی از مصرف این کیک‌ها گزارش نشده است.

عزیزی گفت: مواردی که این قرص‌ها و کپسول‌ها در کیک‌ها جاسازی شده بسیار کم بوده و حجم بالایی نبوده است. اصلا در کیک‌های پلمب در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها این مشکل وجود ندارد و فقط در مواردی که کیکی خریداری شده و دست افراد بوده این موارد گزارش شده است.

وی افزود: مردم خیال‌شان راحت باشد کیک‌هایی که در مغازه وجود دارد، مشکلی ندارد و امکان ندارد کیک تولیدی در کارخانه‌ها این مشکل را داشته باشد و خود صاحبان برند این کیک‌ها نیز شاکی و پیگیر هستند.

* توضیح پلیس مبارزه با موادمخدر درباره کشف کیک‌های حاوی قرص

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر درباره ماجرای وجود قرص در کیک‌های خوراکی توضیحاتی ارائه کرد. سردار محمدمسعود زاهدیان درباره انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر وجود قرص در کیک‌های خوراکی اظهار کرد: بررسی‌ها حاکی از این است که قاچاقچیان با بهره‌مندی از جاسازی‌های مختلف، مواد مخدر را قاچاق می‌کنند. وی درباره کیک‌های کشف شده گفت: بر اساس گزارش واصله از پلیس مبارزه با مواد مخدر هرمزگان از یک دستگاه خودروی نیسان چند عدد کیک که حاوی تعداد معدودی قرص بود، کشف شد که برای تعیین ماهیت به آزمایشگاه پلیس مبارزه با موادمخدر ارسال شده است و تحقیقات در این‌باره از سوی پلیس ادامه دارد.

آخرین وضعیت ماجرای خوراکی‌های حاوی قرص و کپسول دارویی

منبع:وطن امروز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
چرا اولش تکذیب نکردید