گفت‌و‌گو با سفیر عراق در ایران/ از سرانجام قریب الوقوع بحران های اخیر تا اعترافات قابل تامل بازداشت‌شدگان

سعد قندیل در خصوص نقش منفی امارات و عربستان پشت خشونت‌های صورت گرفته در عراق صحبت کرد.

بحران عراق در کوتاه مدت حل می‌شود/ بازداشت‌شدگان به نقش سعودی‌ها و امارات در خشونت‌ها اعتراف کردندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سعد جواد قندیل سفیر عراق در ایران به مداخله‌های خارجی در بحران عراق اشاره و تاکید کرد که توطئه‌های دشمن همزمان با تظاهرات مردمی بود که در بغداد و بیروت به راه افتاده بود. شاخص‌های قوی از وجود سرنخ‌ها و انگیزه‌های خارجی و دست‌های پشت پرده در این حوادث وجود دارد. البته ما نمی‌گوییم که تمامی این تظاهرات‌ها با رویکرد‌های خارجی دنبال می‌شود، بلکه این تظاهرات نمود بیان اعتراضات مردمی است که مطالبات مشروع خود را درخواست می‌کنند. اما این دست‌های خارجی تلاش دارند از تظاهرات سوء استفاده کنند و آن‌ها را به سمت خشونت و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه بکشانند.

وی ادامه داد که آیت الله سیستانی نیز در پیام‌هایشان به این موضوع اشاره کردند و از تظاهرات کنندگان و عشایر و ملت عراق خواستند تا با نیرو‌های امنیتی همکاری کنند تا این دست‌های پشت پرده شناسایی و رسوا شوند. به همین علت بود که عشایر عراق به این ندا لبیک گفته و تظاهراتی میلیونی در اعلام همبستگی با تظاهرات مسالمت آمیز و حمایت از نیرو‌های امنیتی برگزار کردند و به این ترتیب این عناصر نفوذی رسوا شدند و برنامه‌های آن‌ها نقش بر آب شد.

وی در خصوص نقش منفی امارات و عربستان در خشونت‌های صورت گرفته در عراق گفت که این موضوع در دست بررسی است و بسیاری از عناصر نفوذی که بازداشت شده اند، اعتراف کرده اند که برنامه‌های خارجی را دنبال می‌کردند، اما هنوز این تحقیقات به پایان نرسیده و به صورت دقیق و کلی ماهیت دولت‌های شرکت کننده در این توطئه افشاء نشده است.

سفیر عراق در این گفتگو به موضوع جایگزین‌های احتمالی عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این کشور نیز اشاره و تاکید کرد و گفت که قطعا جایگزین‌هایی در این زمینه وجود دارد، چرا که ملت عراق شخصیت‌های برجسته سیاسی زیادی دارد و شخصیت‌های زیادی شایستگی این منصب را دارند، اما باید فراکسیون‌های سیاسی برای تشکیل فراکسیون اکثریت به توافق برسند و بهترین شخصیت را در این زمینه انتخاب کنند.

وی ادامه داد که البته تاکنون نام مشخصی در این زمینه مطرح نشده است، اما به نظر می‌رسد که در کوتاه مدت امکان رسیدن به این توافق وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد که نشانه‌های روشن و مستدلی در خصوص مداخله‌های خارجی در تحولات و ناامنی‌های موجود در عراق وجود دارد، و وقتی تحقیقات در این زمینه کامل شد، کشور‌هایی که در این توطئه دست داشته‌اند، مشخص خواهند شد.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.