آغاز اجرای ۱۸۹ طرح تحقیقاتی در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت:اجرای ۱۸۹ طرح تحقیقاتی در سال زراعی جاری در دیمزار‌های ۱۶ استان کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،  گلکاری رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت:اجرای ۱۸۹ طرح تحقیقاتی در سال زراعی جاری در دیمزار‌های ۱۶ استان کشور آغاز شده است.

او گفت: امسال ۱۳۳ طرح توسط محققان خود موسسه به صورت مستقل و ۶۶ طرح نیز مشترک با دیگر موسسات داخلی و خارجی اجرا می‌شود.

 گلکاری، به مناسبت هفته پژوهش افزود: طرح‌های تحقیقاتی در این موسسه باهدف معرفی ارقام جدید غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی، گیاهان علوفه‌ای و مدیریت منابع برای دیم زار‌های کشور اجرا می‌شود.

او گفت: با تلاش محققان ۵ رقم جدید از آخرین یافته‌های این موسسه تا پایان سال رونمایی و چهار رقم نیزبرای معرفی به کمیته تحقیقاتی کشور ارائه شده است.

 رئیس موسسه تحقیقات کشاوریی دیم کشور گفت:،تا کنون ۶۶ رقم محصول معرفی و بذر آن‌ها برای کشت در اختیار کشاورزان دیم کار قرار گرفته است

گلکاری افزود: ارقام این موسسه در مقایسه با ارقام شاهد و محلی ۲۵ تا ۳۰ درصد برتری عملکرد دارند.

او گفت: با تلاش محققان و مروجان این موسسه در ۷۰ درصد از اراضی دیم کشور بذر‌های معرفی شده این موسسه کاشته می‌شود.

موسسه تحقیقات دیم کشور به مرکزیت مراغه با ۹ ایستگاه اصلی و معاونت و ۹ ایستگاه همکار، در استان‌های دیم خیز فعالیت تحقیقاتی انجام می‌دهد.

ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار