بوکس ورزشی آسیب زا و خشن نیست

آسیب‌دیدگی ناشی از ورزش بوکس در جهان رتبه چهاردهم و در ایران رتبه بیست و پنجم در بین سایر رشته ها را داراست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حضور هزار و ۵۰۰ علاقه‌مند و فعال در رشته بوکس خراسان رضوی نیازمند حمایت ویژه و تزریق خون تازه به رگ‌های حیات این رشته است تا این علاقه‌مندان در برابر ضربات نفسگیر و مشکلات مختلف در رینگ ناک‌اوت نشوند.

بسیاری از خانواده‌ها به رشته بوکس به عنوان یک ورزش خشن و آسیب‌زا نگاه می‌کنند و با همین نگاه ممکن است از حضور فرزندان خود در این رشته اجتناب کنند در حالی‌که بنا به گفته کارشناسان، آسیب‌دیدگی ناشی از ورزش بوکس در جهان رتبه چهاردهم و در ایران رتبه بیست و پنجم در بین سایر رشته هاست.

با همه این‌ها هم اینک هزار و ۵۰۰ بوکسور علاقه‌مند در خراسان رضوی فعال هستند و موفقیت هر چه بیشتر آن‌ها نیازمند بسترسازی مناسب در رده‌های مختلف سنی، ایجاد فضای مناسب و برگزاری اردو و مسابقات منظم است تا بتوانند خود را در میادین کشوری نشان داده و به تیم ملی راه یابند و موفقیت‌های بیشتر کسب کنند.
 


 

هم اینک محمد شوریان و سجاد خاکساری در اردوی تیم ملی بوکس حضور دارند و با توجه به تعداد بوکسور‌های فعال خراسان رضوی در رده‌های مختلف می‌توان امید داشت که در دیگر رده‌های سنی هم استعداد‌های این استان به تیم ملی دعوت شوند.

 

 بوکس ورزشی خشن نیست

 

علی‌رضا توفان مسئول کمیته شهرستان‌های هیات بوکس خراسان رضوی گفت: ورزش بوکس ورزشی خشن نیست بلکه یک ورزش کنترلی است که میزان آسیب‌دیدگی در این ورزش بسیار کم است و در این ورزش فقط از ضربات دست استفاده می‌شود در حالی که در ورزش کاراته و تکواندو علاوه بر دست از ضربات پا هم استفاده می‌شود.

او ادامه داد: این ورزش اعتماد به نفس را تقویت می‌کند و سرآمد ورزش‌های هوازی است و موجب تقویت دید و تمرکز چشم و عکس العمل می‌شود و جوانان با این ورزش هیجانات خود را تخلیه می‌کنند.

مسئول کمیته شهرستان‌های هیات بوکس خراسان رضوی با بیان این که باید در خصوص این ورزش فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیقی انجام شود، گفت: این که برخی معتقدند بیماری پارکینسون محمد علی کلی بوکسور به نام جهان به خاطر بوکس بوده حرف اشتباهی است چرا که بسیاری از افراد دیگر هم به این بیماری عصبی دچار شده اند که بوکسور نبوده‌اند.

توفان افزود: در ۲۳ سال قبل ۵۳ نفر در حین ورزش فوتبال از دنیا رفته اند در حالی که در این مدت فقط هفت نفر در حین ورزش بوکس از دنیا رفته‌اند و ورزش بوکس از نظر خشونت در رده چهاردهم ورزش‌های جهان است.

او تصریح کرد: صدمه دیدن در ورزش‌های بسکتبال، فوتبال، کشتی و بعضی دیگر از ورزش‌ها بیش از بوکس است، چون بوکس فن و هنر ضربه نخوردن است.

مسئول کمیته شهرستان‌های هیات بوکس خراسان رضوی گفت: در بوکس علاوه بر داور وسط پنج داور کنار هم حضور دارند که مراقبت می‌کنند ضربات، کنترلی باشد و مسابقه به سمت آسیب و خشونت نرود و یکی از مهمترین وظایف داور در این رشته ورزشی اطمینان از حفظ سلامتی مبارزان به خصوص افراد ضعیف‌تر است.

توفان افزود: در این ورزش ضربات خطا و غیر فنی امتیاز ندارد و در مواقعی که داور وسط خطا را دیده و تذکر می‌دهد در صورتی که تذکر داور از سه بار بیشتر تکرار شود از بوکسور خاطی امتیاز کسر می‌شود.

توفان افزود: خود من دست کم ۱۲ سال است در ورزش بوکس فعال هستم و تا کنون یک انگشت من نیز ضربه نخورده است بنابر این با توجه به این موارد، در ورزش بوکس جایی برای نگرانی خانواده‌ها نیست.
 


 
او تصریح کرد: مشکلات مالی و تامین هزینه لوازم ورزشی در هر رشته از جمله موانعی است که ممکن است برخی از افراد را از ورود به عرصه ورزش باز دارد مثلا هم اینک تهیه یک جفت دستکش معمولی بوکس دست کم سه میلیون ریال برای یک بوکسور هزینه دارد، اما باید به روش‌های مختلف نگذاریم استعدادی در این ورزش کنار برود و از آن‌ها حمایت کنیم.
 

با امید خون تازه ای در رگ های بوکس استان جاری می کنیم

 

امیر حسین ثاقب تقی پور سرپرست هیات بوکس خراسان رضوی نیز گفت: مسائل و مشکلاتی که از دوره مدیریت قبلی این هیات به جا مانده است باعث بروز دردسر‌هایی شده است مثلا هنوز حساب‌های مالی هیات به نام افراد قبلی است و مشکلات مالی و بدهی‌هایی از قبل باقی مانده است.

او ادامه داد: با این وجود می‌خواهیم شرایط جدیدی ایجاد و با امیدی که به مربی و ورزشکار می‌دهیم خون جدید در رگ‌های بوکس استان جاری کنیم و هم اینک ۱۰ هیات شهرستانی این ورزش هم در خراسان رضوی فعال شده‌اند.

سرپرست هیات بوکس خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی الان در رتبه چهاردهم بوکس کشور است، اما نگاه ما رو به آینده است و قصد داریم به روز‌های خوب برگردیم و گمان می‌کنیم با یک تا دو سال کار، نظم و انضباط و آموزش می‌توانیم جزء سه استان برتر کشور در این زمینه باشیم.

ثاقب افزود: کشور‌های ازبکستان و قرقیزستان از این ورزش مدال المپیک می‌گیرند پس چرا ما نتوانیم؟ این ورزش نیاز به توجه دارد و رسانه‌ها می‌توانند نقش انکار ناپذیری در این خصوص ایفا کنند.

او تصریح کرد: این رشته با دیگر رشته‌های ورزشی فرقی ندارد و در حالی که فعالیت بانوان در رشته‌های وزنه‌برداری، تکواندو، کاراته و فوتبال منعی ندارد، اما علت ممانعت از فعالیت بانوان در این رشته مشخص نیست.


مسابقات قهرمانی بوکس کشور در تمام رده ها برگزار می شود

 
بهروز هنری داور بین المللی و دبیر هیات بوکس خراسان رضوی نیز گفت: فدراسیون بوکس مسابقات قهرمانی کشور را در همه رده‌های سنی برگزار می‌کند، اما تمرکز بر روی رده پایه و نوجوانان و تقویت هیات‌های شهرستان است.

او با بیان اینکه در خراسان رضوی ۸۰ مربی بوکس حضور دارند که ۴۲ نفر از آن‌ها فعال هستند، ادامه داد: از این افراد یک نفر مربی بین المللی است و ۱۱ نفر داور مدرک درجه یک دارند.

دبیر هیات بوکس خراسان رضوی گفت: وضعیت داوری بوکس استان به نسبت مطلوب است و ۴۰ نفر مدرک داوری بوکس را کسب کرده‌اند که نیمی از این افراد فعال هستند و دو نفر هم مدرک بین المللی و سه نفر هم مدرک ملی دارند.
 


 
هنری افزود: در مشهد هم ۱۱ باشگاه بوکس فعال و استقبال از این رشته بسیار زیاد است به طوری که سالن بوکس هیات در مجوعه ورزشی شهید بهشتی از عصر تا ۱۱ شب در چهار نوبت فعال است.

 او تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های دانش افزایی داوران موجود و ارتقای درجه داوری را در خراسان رضوی مد نظر داریم و از ابتدای سال تاکنون هم چهار نفر از داوران خراسان رضوی برای ارتقای درجه به کلاس‌های افزایش دانش فنی در ارومیه اعزام شدند.

این مقام مسئول گفت: با توجه به تقویم مسابقات فدراسیون یک ماه قبل از هر مسابقه مسابقات استانی و انتخابی تیم استان برای شرکت در مسابقات کشوری را برگزار می‌کنیم و منتخبان به مدت سه هفته در تمرین نگه داشته می‌شوند و با هزینه هیات و اسپانسر به مسابقات اعزام می‌شوند و امید است که با تلاش فراوان بتوانیم جایگاه بوکس استان را در کشور ارتقا دهیم.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.