حاصل دانش و تلاش قطعه سازان ایرانی؛ بومی سازی ۱۲ هزار قطعه پیچیده صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از بومی سازی ۱۲ هزار قطعه و تجهیزات نسبتا پیچیده در صنعت نفت خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه نمایشگاه صنعت نفت به مکانی برای گردهمایی سازندگان قطعات و صنایع بزرگ و کوچک تبدیل شد، گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار قطعه و تجهیزات نسبتا پیچیده در صنعت نفت بومی‌سازی شده که از میان آنها حدود ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه توسط شرکت‌های نوظهور دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری انجام شده است.

او افزود:برگزاری نمایشگاه صنعت نفت نیاز به زیرساخت‌های بیشتری برای میزبانی صنعتگران این حوزه بسیار مهم دارد و صنعت نفت با وجود بین‌المللی بودن آن، اما با دست و توان بخش خصوصی در کنار و همراهی بخش دولتی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

محمدی بیان داشت: می‌توان خوزستان را در عمل به قطب و مکانی برای برگزار کردن نمایشگاه‌های مرتبط با نفت تبدیل کرد و بیش از ۱۰۰ سال پیش در مسجدسلیمان به واسطه اینکه یک کالای تجاری به نام نفت تولد پیدا کرد، بسیاری از قطعات و کالا‌های پر مصرف در مسجدسلیمان ساخته و عرضه شد.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: شرکت‌های خارجی واحد‌های تعمیری را از کشور خارج کردند و صنعت نفت به طور کامل وابسته به خارج شد. این موضوع تا زمان پیروزی انقلاب ادامه داشت تا اینکه با هوشمندی که در کشور به وجود آمد به خود‌اتکایی رسیده و اکنون نتیجه تلاش‌ها منجر به ساخت قطعات پیچیده و پر‌کاربردی صنعت نفت در داخل کشور شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کار‌های قطعه‌سازی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و کارگاه‌های کوچک آغاز شد و اکنون در جای جای تاسیسات و خطوط چاه از حاصل دانش و فناوری این قطعه‌سازان استفاده می‌شود گفت: برخی از ماشین آلات پیچیده که در گذشته از خارج وارد می‌شد به دست صنعتگران و سازندگان خصوصی و همراهی بخش دولتی به ویژه شرکت ملی نفت تبدیل به ساخت داخل و بومی‌سازی شده است.

او ادامه داد: توربین‌ها و پمپ‌های جلوگیری از افت فشار به دست شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان خصوصی بخش داخلی بومی‌سازی شده‌اند و باید این شرکت‌ها خط تولید و یا بخشی از آن را در اهواز ایجاد کنند که این کار علاوه بر اینکه به صنعت نفت و کشور کمک می‌کند به بازسازی فوری قطعات منجر می‌شود.

محمدی افزود: به زودی ۷ هزار و ۵۰۰ قطعه، کالا و بعضی از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در فایل فشرده تحویل صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد تا آن‌ها نسبت به توانمندی خود آن‌ها را بومی‌سازی کنند و در طرح توسعه ۲۸ مخزن نیز از تجهیزات ساخت داخل استفاده حداکثری خواهیم داشت و هدفگذاری ما بر این است که طرح را باید کاملا با دانش ایرانی و با تجهیزات داخلی انجام داد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
قدر تولید کنندگان داخلی را در شرایط سخت بدانید.