معاون درمان علوم پزشکی ایران مطرح کرد؛

موج آنفلوانزا در حال فروکش کردن است/ تمام بیماران به داروی ضد ویروسی نیاز ندارند

توکلی گفت: هر بیمار مبتلا به آنفلوانزا نیاز به داروی ضد ویروسی نیاز ندارند.

آنفلوانزا به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نادر توکلی، معاون درمان علوم پزشکی ایران در نشست خبری که به منظور اطلاع رسانی درباره آنفلوانزا برگزار شد، اظهار کرد: آنفلوانزا به عنوان یک اپیدمی فصلی شناخته می‌شود. خوشبختانه موجی که از دو هفته پیش شروع شد در حال فروکش کردن است.

او ادامه داد: تاکنون ۱۴ هزار بیمار مشکوک به آنفلوانزا به بیمارستان مراجعه کردند که از این تعداد به یک هزار و ۴۰۰ نفر در اورژانس رسیدگی شد و ۵۱۰ نفر نیز بستری شده اند. بخش زیادی از مراجعان مربوط به کلینیک‌ها و مطب هاست و حجم زیادی از مراجعات به بیمارستان‌ها بی مورد بوده است.

معاون درمان علوم پزشکی ایران با اشاره به آمار مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا در حوزه علوم پزشکی ایران بیان کرد: ۱۵ نفر در جمعیت تحت پوشش ما جان خود را از دست دادند. خوشبختانه مادر باردار در این فوتی‌ها نداشتیم؛ بیشتر افراد یا مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بوده و یا سالمند بودند.

توکلی گفت: باید توجه داشت که دارو نباید در اختیار همه قرار بگیرد و معاونت بهداشتی وظیفه توزیع داروی درمان آنفلوانزا را به عهده دارد.

بیمار مبتلا به آنفلوانزا نیاز به داروی ضد ویروس ندارد

عشرتی معاون بهداشت علوم پزشکی ایران تصریح کرد: هر بیمار مبتلا به آنفلوانزا نیاز به داروی ضد ویروس ندارد . لازم است برای خانم‌های باردار، بیماران زمینه‌ای و کودکان از دارو‌های ضد ویروسی استفاده شود همچنین بیمارانی که دچار بیماری حاد ویروسی می‌شوند نیاز به دارو وجود دارد.

عشرتی گفت: استفاده از دارو‌های آنتی بیوتیک موجب مقاومت میکروب‌ها می‌شوند بنابراین بیماران درخواست داروی ضد ویروسی یا آنتی بیوتیکی از پزشک نداشته باشند.

معاون بهداشت علوم پزشکی ایران درباره احتمال موج های بعدی آنفلوانزا گفت: در همه گیری هایی که بیماری فرد به فرد گسترش پیدا می‌کند، احتمال تکرار وجود دارد اما موج های بعدی ضعیف تر خواهد بود. 

او درباره شدت بیماری آنفلوانزا در فصل سرد سال بیان کرد: ویروس آنفلوانزا مدام در حال تغییر است و به دلیل این تغییرات ممکن است ویروس تهاجمی تر شود و یا زمان شدت موج آن تغییر کند.

عشرتی درباره زمان تزریق واکسن آنفلوانزا گفت: گرو‌های پر خطر مثل اطفال زیر ۵۰ سال، خانم های باردار، افراد بالای ۵۰ سال، بیماران پیوندی و سرطانی ها و برخی گروه‌های شغلی مانند پرسنل بیمارستانی باید واکسن تزریق کنند و زمان طلایی آن اواخر تابستان تا اوایل پاییز است و اگر گروه‌های پر خطر واکسن نزده اند در صورت در دسترس بودن واکسن را تزریق کنند.

معاون بهداشت علوم پزشکی ایران تاکید کرد: بهترین روش برای پیشگیری از آنفلوانزا رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مدام دست است.

او درباره جلوگیری از شیوع آنفلوانزا در مدارس به والدین توصیه کرد: تا زمانیکه دانش آموز علائم آنفلوانزا مثل تب را دارد باید در منزل استراحت کند؛ به این صورت از شیوع آنفلوانزا در مدارس پیشگیری کرده ایم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار