مقتدایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد:

مقابله با یکجانبه گرایی واشنگتن، فصلی جدید در مناسبات تهران_توکیو

کارشناس مسائل بین الملل گفت: مناسبات دوجانبه میان ایران و ژاپن می‌تواند فصل جدیدی از مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا را رقم بزند.

فصل جدیدی از تقابل با یک جانبه گرایی آمریکا در مناسبات ایران و ژاپن/گرایش سیاست خارجی تهران به سمت کشور‌های همسایه استعباس مقتدایی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بااشاره به نودمین سالگرد روابط تهران و توکیو، گفت: یکی از صفات برجسته سیاست خارجی ایران نگاه به آسیا در دو محدوده شرق و غرب آسیاست. در طول سال‌های گذشته و به دنبال تنش‌هایی که میان روابط ایران با غرب شکل گرفته، همواره نگاه به شرق بخشی از سیاست خارجی بوده است.

او افزود: نگاه به کشور‌های شرقی در قاره آسیا در دولت‌های نهم و دهم به صورت بارز تجلی یافت، علاوه براین چنین رویکردی در دولت دوازدهم نیز به دلیل تجربه ناموفق دولت قبل در ارتباط با کشور‌های اروپایی، بار دیگر این توجه به کشورهای آسیایی در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

توجه ایران به کشور‌های قدرتمند منطقه‌ای

مقتدایی اضافه کرد:گسترش روابط با کشور‌هایی نظیر روسیه، چین، هند، ژاپن و کشور‌های مجاور آن‌ها نشان می‌دهد که این حوزه استراتژیک بار دیگر برای دولت دوازدهم برجستگی بیشتری پیدا کرده است. تلاش ایالات متحده آمریکا برای سلطه بر بخش‌های اقتصادی و سیاسی جهانی و گسترش ارتباطات ایران با چین و روسیه به عنوان دو قدرت دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد سبب شده تا بار دیگر نگاه به کشور‌های قدرتمند منطقه‌ای نظیر ژاپن مورد توجه کشور ما قرار گیرد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: سطح روابط اقتصادی، تجاری و تکنولوژیکی بین ایران و ژاپن سابقه و قدمت طولانی دارد، بویژه در ابعاد اقتصادی روابط تهران و توکیو در حوزه انرژی جایگاه قابل توجه‌ای دارد و قطعا این امر به نفع ژاپن نیز خواهد بود چراکه حفظ ارتباط خود با ایران را در دستور کار قرار خواهد داد.

او افزود: تامین انرژی امروز یکی از موضوعات مهمی است که برای کشور‌هایی که عمدتا در زمینه‌های تولیدی و صادراتی جایگاه ممتازی دارند (نظیر ژاپن) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به همین دلیل در زمینه‌های نفت، گاز و به طور کلی تامین انرژی ایران نقش ممتاز،  جایگاه ژئوپلتیک و جغرافیای اقتصادی ایران سبب می‌شود تا کشور‌هایی نظیر ژاپن به راحتی اسیر سیاست‌های تحریمی ایالات متحده نشوند.

منفعت  ژاپن و چین از حمایت جمهوری اسلامی ایران

مقتدایی گفت: به خصوص بعد از ۱۱ سپتامبر و مخالفت چین با یک جانبه گرایی آمریکا همچنین به دلیل حضور نظامی واشنگتن در بخشی از آسیای مرکزی و خاورمیانه حمایت از ایران در راستای مخالفت با یکجانبه گرایی و سیطره آمریکا  برمناطق نفتی به نفع ژاپن و کشور‌هایی نظیر چین است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا بویژه در منطقه آسیا و خاورمیانه از چنان جایگاه برجسته‌ای برخوردار است که کشور‌های نیازمند نفت و تامین انرژی در شرق آسیا از جمله ژاپن با لحاظ کردن همین جایگاه از تهران به نفع شایسته حمایت کنند.

او افزود: حجم قابل توجه‌ای از روابط اقتصادی خارجی ایران در ژاپن تعریف می‌شود، همچنین توکیو نیز می تواند به تهران به عنوان یک بازار گسترده‌ی قابل اطمینان نگاه کند، همچنین این تعاملات و نیاز‌های دوجانبه میان ایران و ژاپن می‌تواند فصل جدیدی از مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا را رقم بزند.

مقتدایی با بیان اینکه ژاپن در سال‌های گذشته نشان داده است که در سطح تامین انرژی ایران را به عنوان یک کشور قدرتمند می‌شناسد، گفت: توکیو به هر حال تحت نفوذ ایالات متحده آمریکا و سیاست‌های آن نیز قرار داشته  اما با این حال همواره تلاش کرده تا روابط خود را با تهران حفظ کند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: گرایش سیاست خارجی ایران گسترش به شرق، نگاه به کشور‌های همسایه و همکاری موثر در قالب همکاری با کشور‌های آسیایی است.

روابط ایران و ژاپن گذشته از سوابق تاریخی، با بستن یک قرارداد دوستی در سال ۱۳۰۸ (خورشیدی) به صورت رسمی برقرار شد و همواره از دید اقتصادی اهمیت ویژه‌ای داشته است. از یک طرف ژاپن به نفت خام و بازار ایران نیاز دارد و از طرف دیگر کشور ما هم ژاپن را همواره بازار عمدهٔ برای فروش نفت و تأمین کالا‌های صنعتی و فناوری قلمداد نموده‌است. پس از انقلاب اسلامی ایران، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، گسترش چشمگیری پیدا کرده است و در سال ۲۰۰۶ به مرز ۳٫۱۲ میلیارد دلار آمریکا رسید. منابع دیپلماتیک از موافقت ایالات متحده با طرح ژاپن برای میزبانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای تهران خبر می‌دهند.

گفته می‌شود که بر اساس هماهنگی میان تهران و توکیو روحانی قرار است حدود ۲۰ دسامبر به ژاپن سفر کند و در صورتی که سفر توکیو انجام شود، این پنجمین دیدار رؤسای جمهور ایران از ژاپن از سال دو هزار میلادی است.


بیشتر بخوانید:روابط رو به جلوی تهران_توکیو باوجود فشار‌ کشورهای غربی 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار