مدیر موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان:

جایزه فیروزه فرصتی برای شناسایی ظرفیت‌های تولید کالا‌های فرهنگی بومی است

مدیر نخستین موزه اسباب‌بازی ایرانی با تاکید بر جریان هویت‌سازی از طریق معرفی اسباب‌بازی‌ها، عرصه‌هایی مثل جایزه فیروزه را محل مناسبی برای تعامل و شناسایی ظرفیت‌های تولید کالا‌های فرهنگی بومی دانست.

به گزارش  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر سهرابی طراح و مدیر «خانه موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان» به عنوان اولین موزه اسباب‌بازی ایرانی گفت: به هویت فرهنگی باید از زاویه هویت ملی نگاه کرد و از این زاویه با تنوع بومی بسیار بالایی روبه‌رو هستیم. با توجه به این‌که در ایران پتانسیل‌های بومی متنوعی داریم، شکل‌گیری هویت ملی باید از حوزه‌های بومی شروع شود. به این معنا که معرفی هویت فرهنگی کودکان در هر منطقه با ادبیات و المان‌های بومی همان منطقه صورت بگیرد. به‌این ترتیب کودکان با زبان خودشان هویت بومی خود را می‌سازند.

وی با اشاره به نقش موثر خودِ کودکان در شکل‌دهی به هویت فرهنگی‌شان، درباره لزوم توجه به این توان بالقوه گفت: در حال حاضر به سرمایه‌گذاری روی ساخت هویت فرهنگی توسط خود کودکان کمتر پرداخته می‌شود، این در حالی است که بچه‌ها باید تکه‌ای از پازل ساخت هویت فرهنگی باشند. این نکته به‌ویژه آن‌جا که سخن از بوم‌های مختلف است، پررنگ‌تر می‌شود و نباید کودکان را صرفا تبدیل به مصرف‌کننده کالا‌هایی کرد که از تهران صادر می‌شود.

برگزیده دوره نخست جایزه فیروزه در ادامه شناسایی و تقویت ظرفیت‌های بومی تولید کالا‌های فرهنگی را گام موثری در این زمینه دانست و افزود: برای ساخت هویت فرهنگی ما باید به رنگ و بو‌های فرهنگ بومی هم فکر کنیم. لازم است به تولیدکننده‌ای که در زادگاه خود با ادامه‌دار کردن روند تولید کالا‌های فرهنگی بومی به احیای فرهنگ بومی می‌پردازد، انگیزه بدهیم.

سهرابی با ابراز امیدواری نسبت به جریان هویت‌سازی از طریق معرفی اسباب‌بازی‌ها اظهار کرد: به جرأت می‌توان ادعا کرد در زمینه زنده نگاه داشتن آن بخش از فرهنگ ملی که به اسباب‌بازی‌ها مربوط می‌شود، عملکرد درجه یکی داشتیم و ایران در این حوزه رتبه اول را دارد. اگر روند رسیدن به این نقطه را «جریان عروسک‌های ایران» بنامیم، این جریان از دهه ۸۰ با کار‌های پژوهشی شروع شده و تبلور آن را در سال‌های نیمه دهه ۹۰ شاهد بوده‌ایم. از اینجا به بعد باید کار‌های ترویجی صورت بگیرد. از این‌رو عرصه‌هایی مثل جایزه فیروزه، محل مناسبی برای تعامل و شناسایی ظرفیت‌های تولید کالا‌های فرهنگی بومی هستند.

وی اسباب‌بازی‌های ایرانی را متفاوت با اسباب‌بازی‌های معرفی‌شده توسط سایر فرهنگ‌ها دانست و گفت: نخست اینکه عروسک‌ها در ایران برخلاف بسیاری کشور‌های دیگر، نقش سوغاتی یا کالایی رسمی و نمادین ندارند. دومین دلیل متفاوت بودن اسباب‌بازی‌های ایرانی این است که هنوز هم تولیدکنندگان روی اصالت و تنوع آن‌ها دقت زیادی به خرج می‌دهند تا رنگ و بوی بومی آن‌ها حفظ شود. این تنوع و ظرفیت، خوشبختانه با فعالیت‌های ترویجی کارشناسان و فعالان این حوزه شناخته شده و روند روبه رشدی دارد.

مدیر خانه‌موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان که در دوره نخست جایزه فیروزه در بخش اسباب‌بازی به‌عنوان برگزیده معرفی شده، فرصتی را که این جایزه برای تعامل ایجاد می‌کند، برای معرفی و گسترش بازار تولیدکنندگان بومی ارزشمند دانست و پیشنهاد داد که بخشی از روال کار جایزه فیروزه به برگزاری نشست‌هایی برای معرفی این ظرفیت فرهنگی اختصاص پیدا کند.

جایزه فیروزه؛ گامی در راستای رونق تولید کالای فرهنگی داخلی

جایزه فیروزه که زمستان هرسال از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، درصدد است گامی در راستای رونق تولید کالای فرهنگی داخلی و حمایت و تشویق ایده‌های نو بردارد. با اعلام فرخوان پنجمین دوره این جایزه، تولیدکنندگان کالا‌های فرهنگی داخلی با درنظر داشتن ارزش‌ها و مولفه‌های فرهنگ ایرانی-اسلامی برای حضور در این جایزه دعوت شده‌اند.

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه پنجمین دوره جایزه فیروزه، تا ۳۰ آذرماه ۱۳۹۸ اعلام شده و آئین اختتامیه نیز ۲۹ دی‌ماه سال جاری در فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عروسک ، اسباب بازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.