واشنگتن پست: آیا عربستان می‌کوشد آمریکا را علیه ایران مهار کند؟

پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست در مطلبی به بررسی علت طرح ادعایی عربستان و امارات برای «مذاکره با ایران و کاهش تنش‌ها در منطقه» پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست در مطلبی با مطرح کردن این ادعا که کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس در تلاش هستند آمریکا را از تقابل با ایران بازدارند، نوشت: این هفته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه عربستان سعودی مدعی است به منظور کاهش تنش در منطقه، گفت‌وگو‌های مخفی را با جمهوری اسلامی برگزار کرده است. ریاض در حالی چنین ادعایی کرده که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همچنان به دشمنی و اعمال فشار بر ایران ادامه می‌دهد، اقدامی که خطر افزایش بهای جهانی نفت را به دنبال دارد.

واشنگتن پست: آیا عربستان مانع جنگ آمریکا و ایران است؟

بسیاری از کارشناسان در ابتدا تصور می‌کردند عربستان سعودی و امارات متحده عربی درصدد تشدید تنش با ایران و رویارویی نظامی با این کشور هستند و اقدامات آن‌ها علیه تهران ممکن است آمریکا را به یک درگیری منطقه‌ای جدید سوق دهد. اما ریاض و ابوظبی به روشن شدن آتش جنگ میان ایران و آمریکا تمایلی ندارند، چرا که بسیاری از کشور‌های عربی نسبت به جنگ با ایران موضع دوگانه اتخاذ کرده و مردد هستند.

چگونه چنین وضعیتی به وجود آمد؟

زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران به صورت یکجانبه کناره گیری کرد، بسیاری از کارشناسان سیاسی این اقدام آمریکا را مقدمه جنگ تلقی کردند. اقدامات عربستان سعودی احتمال جنگ را افزایش داد. سران سعودی که از رفتار دولت پیشین آمریکا با ایران ناامید بودند، از موضع تهاجمی ترامپ خرسند شدند.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نیز با افزایش تنش‌های منطقه‌ای موضع تهاجمی نسبت به ایران نشان داد. در همین حال، بسیاری از کشور‌های عربی منطقه با عربستان و امارات همراه شدند تا آمریکا را به جنگ علیه ایران سوق دهند. یک درگیری کوچک ممکن بود به یک بحران عظیم تبدیل شود و آمریکا با اعمال فشار حداکثری بر ایران، گزینه نظامی را رد کرد.

عربستان و امارات دو متحد نزدیک آمریکا هستند و واشنگتن برای تثبیت بازار‌های انرژی خود به این دو کشور احتیاج دارد که با بازگرداندن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، این نیاز در دولت ترامپ افزایش یافت. همچنین از آنجا که ایران یک قدرت بزرگ نظامی و اقتصادی در منطقه است، کشور‌هایی همچون عربستان و امارات آن را تهدیدی برای امنیت خود تلقی می‌کنند؛ بنابراین نهایت تلاش آن‌ها ایجاد آتش جنگ میان واشنگتن و تهران بود.

اما چندی پیش، روزنامه وال استریت ژورنال از تلاش عربستان سعودی برای ایجاد روابط با ایران خبر داد. این روزنامه نوشت پس از آنکه مقامات سعودی به این نتیجه رسیدند آمریکا و دیگر کشور‌های غربی از عربستان در مقابل ایران به میزان کافی حمایت نخواهند کرد، می‌کوشند روابط خود با تهران را از سر بگیرند. از سوی دیگر، جنگ با ایران به شدت بهای نفت را افزایش می‌دهد و این اصلا به سود آمریکا که به نفت نیاز دارد، نیست.

دو واقعه‌ای که می‌توانست آتش جنگ را روشن کند

این امکان وجود داشت که از دو حادثه برای آغاز جنگ بهره‌برداری شود. یکی انفجار تانکر‌های نفتی در آب‌های امارات که در ماه مه رخ داد و ایران متهم به این حملات شناخته شد و دیگری حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان که در نهایت منجر به قطعی موقت بیش از نیمی از صادرات نفت ریاض به بازار جهانی شد که باز هم سعودی‌ها انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند. در این زمان، این فرصت وجود داشت که آمریکا از اقدامات نظامی کشور‌های عربی منطقه علیه ایران حمایت کند. با این حال، گزارش سازمان ملل مبنی بر دخالت نداشتن ایران در این حملات، بار دیگر مانع تقابل کشور‌های عربی منطقه با ایران شد.

واشنگتن پست در انتهای این گزارش مدعی شده است: به نظر می‌رسد که اخیراً کشور‌های عربی سعی دارند آمریکا را علیه ایران مهار کنند. در پی حمله به پالایشگاه آرامکو، محمد بن سلمان ضمن هشدار به آمریکا، اعلام کرد جنگ با ایران باعث افزایش شدید قیمت نفت و "فاجعه اقتصادی" خواهد شد. از سوی دیگر کشور‌های عربی منطقه دریافتند در صورت بروز جنگ با ایران، چندان حمایتی از آمریکا دریافت نخواهند کرد؛ بنابراین نه تنها مانع جنگ آمریکا با ایران می‌شوند بلکه خودشان نیز درصدد مذاکره با مقامات تهران هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرج توفیقی
۲۰:۱۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
با سلام و عرض ادب:دوستان ما در مسیر درستی گام برمیداریم.اجازه بدهید سیاستمداران روش خود را به پیش ببرند.انها تحلیل میکنند.روش اتخاذ میکنند.همین نیست که بیگدار به اب بزنند.رهبر معظم موضوعات را رصد میکنند.با هم هماهنگند.نگران نباشید.انها دسترسی به اطلاعات کارشناسی بهتری از بنده و شما برخوردارند.والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
دقت کنید بعد از برجام همین کشورهای عربی و اسراییل بیشترین مخالفتها را از این توافق داشتند زیرا انتظار داشتند که در منطقه جنگ بزرگی اتفاق بیوفتد و خونریزی بزرگی رخ دهد و میلیونها انسان بیگناه به خاک و خون کشیده شوند !!!!!! حالا چطور و یکدفعه رنگ عوض کردند حتما کاسه ای زیر نیم کاسه است!!!!!
هیچگاه دشمنان دوست نخواهند شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
آدرس غلط میدهند .در اصل امارات و عربستان وطن ما را بانی همه مشکلات شون وانمود میکنند .و آتش بیار معرکه آیند . همشون شیطان صفت و هم منافع هستند .
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۵:۳۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
تمامی این تحلیل ها غلط است.
قطعا اگر امریکا توان جنگ و نابودی ایران را داشت یک لحظه مکث نمی کرد و به اجازه هیچ کس نیاز نداشت.
وقتی ژاپن را بمباران اتمی کرد از کسی اجازه نگرفت وقتی به ویتنام حمله کرد از کسی اجازه نگرفت وقتی به افغانستان و عراق حمله کرد از کسی اجازه نخواست...
قدرت دفاعی-نظامی سپاه و نیروهای مسلح ایران عربستان و امرات را در هر رودررویی نظامی تحقیر خواهد کرد و در صورتی درگیری با امریکا، شدیدا این کشور ، تحت فشار قرار خواهد گرفت.تعداد بسیار زیادی از پایگاه های امریکا و متحد نزدیک امریکا یعنی اسرائیل ، در تیر رس موشک های ایران است و قایق های تندرو سپاه صادرات 60درصد انرژی جهان متوقف خواهد کرد و ....
امریکا و کشور های عربی در سال های گذشته فکر می کردند در سایه تحریم ها ایران ضعیف شده و با آشوب های خیابانی ایران حمایت مردمی خود را از دست داده بنابراین مدام تحدید نظامی کردند حال با واقعیت روبه رو شده اند و دنبال بهانه هستند که بگویند نمی خواهیم با ایران وارد جنگ شویم و مثلا متحدان عربیمان از ما خواسته اندکه با ایران نجنگید و دوست ندارند بگویند قدرت ایران اجازه ی حمله به ما را نمی دهد.
Iran (Islamic Republic of)
مستر
۱۳:۴۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
روباهی که بافریت بزرگ شده راهی جز فریب برا بقا ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
راهی جز این ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
اينام فهميدن آمريكا ديگه کاري ازش ساخته نيست
Germany
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
خنده داره یعنی کسی که نمیخواد سر بتن ما باشه داره بنفع ما جلوی یک لات گنده رو میگیره !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
تلاشی در کشورهای عربی برای کاهش تنش بین ایران و امریکا وجود ندارد و این فریبی بیش نیست عربستان سعودی و امارات در باتلاق یمن گیر کرده اند و هزینه این تجاوزگری برایشان گران تمام شده و گران تمام می‌شود درضمن بسیاری از گروههای تروریستی منطقه نیز از طرف این کشورها حمایت مالی میشوند حمله به آرامکو و تهدید امارات اقتصاد این دو کشور را ویران میسازد در نتیجه وابستگی‌شان به آمریکا بیشتر میشود و بیشتر هم پوشیده خواند شد و ایران هم که رقیب منطقه ای آنهاست . آنان برای فرار از سیاستهای اشتباه خود و تجاوزگری شأن و بد نامی هر چه بیشتر و باج دادن کمتر مجبور به نمایشی اینچنینی شدند.
-
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
جنگ با ایران یعنی اخرالزمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
عربستان از کاهش تنشها بین ایران و آمریکا سود نمی‌برد تنها سودش خرید کمتر از آمریکاست چطور زمانی عربستان و امارات و اسراییل مانع روابط ایران و غرب بودند و حالا موافق این روابطند
در منطق کشورهایی که مدام بفکر منافع خود هستند هر چه منطقه خلیج فارس آشفته تر باشد و روابط بین قدرتهای سردتر باشد، نفت گرانتر شده و درآمدهای این کشورها افزایش میابد و در نتیجه گروههای تروریستی حامی عربستان و امارات هم بیشتر میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
عربستان و امارات و کشورهای نفت‌خیز و حتی خود آمریکا هم از گران شدن نفت بدشان نمی آید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
خودشون میدونن جنگی بشه دو روز با خاک یکسان میشن به طوری که از عربستان فقط اماکن مذهبی باقی خواهد ماند با اون سربازهای بی عرضه و کثیف شون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
دقیقا دقیقا دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
نفت گران شود ضرر میکنند؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
فقط اتکا به توان داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
تا اونجایی که ما اطلاع داریم همین کشورها سعی میکردند آمریکا به ایران حمله کنه حالا ادعا میکنند جلوی تهاجم آمریکا بگیرنئ؟!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار