کودکان را به خوردن صبحانه تشویق کنیم/ فست فود‌ها چاق کننده هستند

یکی از مشکلات اساسی والدین این است که چگونه کودکان خود را به غذا خوردن ترغیب کنند، برخی از مادران عقیده دارند یکی از سخت‌ترین کار‌ها ترغیب کردن فرزندانشان به غذا خوردن است، هیچ‌گاه کودکان را وادار به غذا خوردن نکنیم.

کودکان را به خوردن صبحانه تشویق کنیم/ فست فود‌ها چاق کننده هستندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کودکان در سن رشد قرار دارند و مطمئنا تغذیه مناسب می‌تواند در رشد آن‌ها تاثیر زیادی داشته باشد، روشن است که تغذیه مناسب در دوران کودکی در سلامت کودکان و پیشگیری از بیماری‌ها در آن‌ها موثر است.

یکی از مشکلات اساسی والدین این است که چگونه کودکان خود را به غذا خوردن ترغیب کنند، برخی از مادران عقیده دارند یکی از سخت‌ترین کار‌ها ترغیب کردن فرزندانشان به غذا خوردن است.

بهتر است والدین در این خصوص آگاهی‌های لازم را به دست بیاورند تا با یک رفتار درست و مناسب مشکلات تغذیه در کودکان را حل کنند، کارشناسان عقیده دارند اکثر والدین در زمینه تغذیه کودکان اشتباه رفتار می‌کنند.

هیچ‌گاه کودکان را وادار به غذا خوردن نکنید

کارشناس تغذیه در این رابطه می‌گوید: هیچ‌گاه کودکان را وادار به غذا خوردن نکنید، زیرا ممکن است با این کار آن‌ها دچار حالت تهوع شوند و یا این که غذا وارد مجاری تنفسی‌شان شود، می‌توان غذا را به دفعات و با حجم کمتر به کودک داد.

ثمین میرهادی می‌افزاید: عده‌ای از والدین به کودکان خود نوشابه انرژی زا می‌دهند، این نوشابه‌ها برای سلامت کودکان بسیار مضر است، وقتی در سنین کودکی به بچه‌ها نوشابه‌های پرکالری بدهیم بدون شک آن‌ها دچار چاقی خواهند شد، این نوشابه‌ها هم کالری زیادی دارند و هم قند، بنابراین بهتر است کودکان را از مصرف این نوشابه‌ها منع کنیم و به جای نوشابه‌های گازدار به کودکان، به آن‌ها آب بدهیم.

وی با اشاره به اینکه قسمت اعظم بدن انسان از آب تشکیل شده است، ادامه می‌دهد: با دادن آب به کودکان هم کالری اضافی را به بدن آن‌ها وارد نمی‌کنیم و هم نیاز بدنشان به آب را رفع می‌کنیم.

کودکان را به خوردن صبحانه تشویق کنیم/ فست فود‌ها چاق کننده هستند

داشتن یک الگوی تغذیه‌ای مناسب مشکل چاقی را از بین ببرد

کارشناس تغذیه استان مرکزی بیان می‌کند: با توجه به این که در جوامع صنعتی امروز تحرک افراد به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است، چاقی و اضافه وزن بیشتر مردم را گرفتار خود کرده، این مشکلی است که کودکان نیز گرفتار آن شده‌اند و به نظر می‌رسد داشتن یک الگوی تغذیه‌ای مناسب، می‌تواند مشکل چاقی را از بین ببرد، مصرف بیش از اندازه مواد غذایی چرب و شور و نوشابه‌های گازدار و ... در کودکان سلامت آن‌ها را با خطر جدی روبرو می‌کند.

میرهادی ادامه می‌دهد: بهتر است از همان دوران طفولیت کودکان را به خوردن غذا‌های سالم عادت بدهیم تا سلامتی آن‌ها را تضمین کنیم، یکی دیگر از نکاتی که والدین باید به آن توجه کنند، تغذیه کودکان در طول ۹ ماه سال تحصیلی است.

وی بیان می‌کند: در مدرسه تغذیه کودک باید سالم و بسیار مغذی و مفید باشد، زیرا در مدرسه تحرک جسمی و همچنین فعالیت فکری و ذهنی کودک چند برابر می‌شود، در سال‌های اول دبستان معمولا کودکان به سختی صبح زود بیدار می‌شوند و ممکن است صبحانه نخورده به مدرسه بروند.

کودکان را به خوردن صبحانه تشویق کنیم

کارشناس تغذیه استان مرکزی با بیان اینکه مشکل صبحانه نخوردن و بدون صبحانه به مدرسه رفتن بیشتر در کودکان پیش دبستانی و ابتدایی دیده می‌شود، اظهار می‌کند: بچه‌های پیش دبستانی و ابتدایی معمولا شب‌ها هر ساعتی که دوست داشتند می‌خوابیدند و هر ساعتی دوست داشتند بیدار می‌شدند و صبحانه می‌خورند، بنابراین کاملا مشخص است که صبحانه خوردن در صبح زود ممکن است چقدر برای آن‌ها سخت باشد، این در حالی است که همه ما می‌دانیم که وعده صبحانه، وعده بسیار مهمی است و به هیچ عنوان نباید آن را حذف کرد.

میرهادی خاطرنشان می‌کند: باید کودکان را به خوردن صبحانه تشویق کنیم، اگر کودکان شب‌ها زودتر بخوابند، صبح‌ها سرحال‌تر از رختخواب بیدار می‌شوند و صبحانه می‌خورند، بنابراین آن‌ها را تشویق کنیم شب‌ها زودتر بخوابند، تا صبح‌ها شاداب و سرحال بیدار شوند و صبحانه بخورند.

وی می‌گوید: ممکن است کودکان صبح‌ها برای این که بیشتر در رختخواب بمانند وعده صبحانه را حذف کنند، اما والدین باید دقت داشته باشند که هیچ گاه بدون صبحانه بچه‌ها را به مدرسه نفرستند، زیرا این کار باعث می‌شود آن‌ها در مدرسه بی‌حال شوند و به درس خود توجه نکنند، یکی از روش‌هایی که والدین باید انجام دهند تا بچه‌ها را به خوردن صبحانه عادت دهند، این است که کودکان صبحانه را در کنار سایر اعضای خانواده بخورند.

فست فود‌ها کالری زیادی دارند و چاق کننده هستند

کارشناس تغذیه استان مرکزی می‌افزاید: به خوراکی‌های کودکان در مدرسه توجه بیشتری داشته باشیم و به آن‌ها پول بیشتری ندهیم، زیرا ممکن است بچه‌ها همه آن را صرف خرید هله هوله کنند، برای بچه‌ها تنقلاتی مفید مثل پسته، گردو، بادام، خشکبار، کشمش، برگه، اجیر خشک و... تهیه کنیم تا آن‌ها به سمت خوراکی‌های بی‌ارزش نروند و سلامتی‌شان تضمین شود.

میرهادی تصریح می‌کند: در منزل خوراکی‌های شور، شکلات و هله هوله نگهداری نکنیم تا این گونه خوراکی‌ها در دسترس نباشد و وسوسه خوردن این خوراکی‌ها نیز در میان نباشد.

وی می‌افزاید: یکی دیگر از مشکلات تغذیه کودکان این است که آن‌ها تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند، فست فود‌ها کالری زیادی دارند و چاق کننده هستند و مقدار زیادی چربی و نمک در آن‌ها وجود دارد، مصرف فست فود‌ها در کودکان باعث می‌شود آن‌ها به بیماری‌های گوناگون دچار شوند، البته فست فود‌ها برای مصرف بزرگسالان نیز مناسب نیست و همه از مضرات آن آگاه هستند.

با توجه به اهمیت تغذیه در کودکان باید گفت اغلب کارشناسان معتقدند: حداقل یک بار در هفته باید از غذا‌های حاوی سبزیجات استفاده کرد، علاوه بر وعده‌های اصلی، مادران می‌توانند برای کودکان خود میان وعده‌های مناسب تهیه کنند، میان وعده‌ها هیچ گاه جای وعده اصلی غذایی را نمی‌گیرند و باید حداقل دو سه ساعت با وعده اصلی فاصله داشته باشند.

کودکان معمولا دوست دارند که عصرانه بخورند تا با انرژی بیشتری تکالیف مدرسه شان را انجام دهند، برای عصرانه کودکانتان می‌توان از انواع میوه‌ها و یا مثلا یک کیک ساده استفاده کرد، یک عصرانه خوب باعث می‌شود گرسنگی آن‌ها برطرف شده و با انرژی بیشتری به درس خواندن خود ادامه دهند.

در مدرسه نیز می‌توان برای بچه‌ها لقمه‌های نان و پنیر و سبزی و یا ساندویج کوکو و کتلت تهیه کرد تا در زنگ تفریح بخورند، برای کودکان غذا‌هایی را که دوست دارند تهیه کنیم تا با میل و اشتها مصرف کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار