در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴؛

جانشین موگرینی: برجام هنوز زنده است

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای، پیرامون توافق هسته‌ای ایران (برجام) سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «جوزپ بورل» (Josep Borrell) مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ انگلیسی گفت: توافق اتمی ایران هنوز زنده است.

مجری این شبکه پرسید: اجازه بدهید که به برخی از مسائل عمومی سیاست خارجی اتحادیه اروپا بپردازیم. شما در نخستین کنفرانس خبری خود به عنوان مسئول ارشد اتحادیه اروپا اعلام کردید که می‌خواهید یک سیاست خارجی موثرتر برای اتحادیه اروپا ایجاد کنید. در سال‌های اخیر از اتحادیه اروپا به خاطر بی تحرکی در رابطه با برخی مسائل خاص انتقاد شده است. برخی از اقدامات در بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا و از جمله توافق اتمی ایران که آمریکا از آن خارج شده است، غیرموثر بوده است. شما قصد دارید چه اقداماتی انجام دهید که سیاست خارجی اتحادیه اروپا موثرتر باشد. آیا شما نمی‌خواهید که سیستم رای‌گیری را تغییر دهید تا به اتفاق نظر تمامی اعضای اتحادیه اروپا نیازی نباشد؟

بورل در پاسخ گفت: من به دنبال وضعیت دشوارتر نیستم. زیرا برای تغییر موضوع اتفاق آراء من به اتفاق آراء نیاز دارم. اتفاق آراء را نمی‌توان بدون اینکه همگان بر سر آن اتفاق نظر داشته باشند، تغییر داد. این موضوعی کاملا دشوار نه تنها در حیطه سیاست خارجی بلکه در سایر حیطه‌ها خواهد بود. ما بر اساس اتفاق آراء عمل می‌کنیم. اگر این موضوع وجود نداشته باشد رسیدن به توافق بسیار دشوار می‌شود. برای مثال توافق ایران، توافق ایران همچنان زنده است. بخشی از قدرت عمده آن به خاطر اتحادیه اروپا است. من هماهنگ کننده گروه کاری هستم که این توافق را زنده نگه داشته است. ما منافع زیادی در زنده نگه داشتن آن داریم. مطمئنا ما باید فعال‌تر باشیم. اما به طور کلی ما شاهد یک سیاست خارجی منحصر به فرد نیستیم. این به معنای آن است که همگان بر سر تمامی جنبه‌های سیاست خارجی توافق نظر ندارند.

مسئول جدید ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: ما به طور ویژه درباره ایران صحبت می‌کنیم. شما به این موضوع اشاره کردید. شما گفتید که تمامی شرکت کنندگان در توافق اتمی ایران از آن حمایت می‌کنند و خواهان حفظ آن هستند. اما چگونه می‌توان به موفقیت رسید. آمریکا سال گذشته از این توافق خارج شده است و تحریم‌هایی را وضع کرده است. ایران هم محدودیت‌های وضع شده بر اورانیوم با غنای کم خود را نقض کرده است. آیا این توافق قابل نجات دادن است، گفت: نقض محدودیت‌ها به معنای عبور از محدودیت‌ها نیست. ایران همچنان در این محدودیت‌ها است. من باید این موضوع را تایید کنم که با وجود خروج یکجانبه آمریکا از این توافق، ایران به طور عمده به تعهدات خود عمل کرده است و ما می‌خواهیم که آن‌ها همچنان این کار را انجام دهند تا این توافق که برای امنیت ما اروپایی‌ها بسیار مهم است، زنده بماند.

مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند روز پیش نیز در کنفرانس خبری خود با وزیر خارجه فرانسه، ضمن تاکید به در معرض خطر بودن برجام ابراز امیدواری کرد توافق هسته‌ای ایران حفظ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
abed
۱۳:۲۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
زنده اما بدون تحرک و پویایی و اثر بخشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
نقض برجام= تحريم ايران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
حالا نوبت به این شد که بگه برجام هنوز زنده است
آخرین اخبار