داعش در سایه نا آرامی ها در عراق به مرز‌های ایران نزدیک شد

در شرایطی که فضای سیاسی و امنیتی عراق متاثر از استعفای نخست‌وزیر این کشور همچنان ملتهب و آشفته است، خبر درگیری نیرو‌های حشدالشعبی با عوامل داعش در یکی از استان‌های نزدیک مرز ایران، بار دیگر افکار عمومی را متوجه خطر این گروهک تروریستی کرد.

داعش در سایه نا آرامی ها در عراق به مرز‌های ایران نزدیک شدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته منابع عراقی از استقرار گسترده نیرو‌های حشد‌الشعبی عراق در مناطق شمال شرقی استان دیاله در شرق عراق و مرز با ایران با هدف مقابله با گروهک تروریستی داعش خبر دادند. یک مقام محلی در استان «دیاله» عراق روز شنبه از استقرار گسترده «حشد‌الشعبی» در یک منطقه نفت‌خیز مهم در شرق این استان در مرز عراق و ایران خبر داد و گفت: این اقدام به دنبال حمله داعش به این منطقه انجام شد که با شهید و زخمی شدن شماری از نیرو‌های حشد از جمله یک فرمانده آن همراه شد.

استان دیاله یا دیالی از استان‌های شرقی کشور عراق است. این استان در مرز این کشور با ایران قرار گرفته و با استان‌های کرمانشاه و ایلام هم مرز است. مرکز این استان شهر بعقوبه است. خرداد‌ماه سال ۱۳۹۳ بود که رسانه‌های منطقه و جهان گزارش دادند که عناصر گروه تروریستی داعش در نزدیکی شهر بعقوبه با ارتش عراق درگیر شده‌اند. بعقوبه در ۵۰ کیلومتری شمال شرق بغداد واقع شده است. بیشترین پیشروی‌های داعش در آن زمان در مناطق جلولا و سعدیه گزارش شد. جلولا در حدود ۵۰ کیلومتری مرز‌های ایران واقع شده است. در نهایت پس از ماه‌ها درگیری شدید میان نیرو‌های ارتش و مردمی عراق با عناصر گروه تروریستی داعش، سازمان بدر عراق روز چهارم اسفند‌ماه سال ۱۳۹۳ اعلام کرد که استان دیاله از حضور داعش خالی شد.

 خط قرمز ۴۰ کیلومتری

جلولا منطقه‌ای است که پیش از این برخی مقامات نظامی کشورمان از حضور عناصر داعش در سال ۹۳ در این شهر خبر داده بودند.

امیر احمدرضا پوردستان، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش و رئیس پیشین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی مهرماه امسال در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به حمله گروهک تروریستی داعش به مناطقی از دیاله و نزدیکی به مرز‌های ایران گفت: «در حین یک جلسه همکاران گپار (گروه پشتیبانی اطلاعات رزمی) به من گفتند امیر! داعش نزدیک مرز‌های ماست، گفتم کجا هستند؟ گفتند نمی‌دانیم فقط از داخل خاک عراق به ما اطلاع دادند که داعش دارد به سمت مرز‌های شما می‌آید. ما سریع جلسه را قطع کردیم... سوار بالگرد شدیم و به سرپل ذهاب رفتیم. هنوز مشخص نبود داعش کجاست. من خلبان‌ها را جمع کردم، گفتم بچه‌ها باید برویم شناسایی انجام دهیم».

وی در ادامه با اشاره به مأموریت شناسایی که در خاک عراق برای اطلاع از موقعیت داعش انجام شده بود گفت: «در ۲ گروه به سمت مرز رفتیم، گروه اول پشت خاکریز‌ها نشست، گروه اصلی من خودم با بالگرد ۲۱۴ بودم و امیر قربانی و فرمانده حفاظت‌مان و ۲ بالگرد کبری ۲۰۹. ما با ارتفاع پایین به داخل خاک عراق رفتیم تا خانقین و بالای خانقین چرخ زدیم، داخل خانقین نیامده بودند، چون مردم آمده بودند بالای بام‌ها و برای ما دست تکان می‌دادند. یک مقدار جلوتر رفتیم و برای ما مشخص شد که داعش در سعدیه و جلولا است».

وی ادامه داد: «سعدیه حدود ۲۲ کیلومتر با مرز‌های ما فاصله داشت، ما بازگشتیم، اطلاعات را تکمیل کردیم. به خاطر اینکه یگان‌ها توجیه شوند، به تمام فرماندهان گردان و گروهان گفتیم شما بروید منطقه جلوی خودتان را شناسایی کنید، همه رفتند شناسایی کردند، دیده‌بان‌های توپخانه رفتند شناسایی کردند، با GPS نقاط را ثبت کردند، همه این موارد در عرض ۷۲ ساعت اتفاق افتاد، گردان‌های توپخانه رسیدند، ما در صفر مرزی مستقرشان کردیم، کاتیوشا‌ها و توپخانه‌ها همه را مستقر کردیم، با نقاط ثبت تیر و با هماهنگی ستاد کل خط قرمز ۴۰ کیلومتری را ترسیم کردیم، گفتیم در این خط قرمز ۴۰ کیلومتری هر کسی که بدون هماهنگی با ما بیاید، می‌زنیم... داعش از سعدیه و جلولا جلوتر نیامد و در نهایت از سعدیه و جلولا عقب‌نشینی کرد».

امیر پوردستان همچنین سوم خرداد سال ۹۴ طی سخنانی در مجلس شورای اسلامی تایید کرد که در سال ۹۳ نیرو‌های ارتش تا عمق ۴۰ کیلومتری وارد خاک عراق شده‌اند. او همچنین به این نکته اشاره کرد که با پیشروی داعش در عراق آن‌ها سعی در نفوذ در خاک ایران داشتند.

امیر پوردستان در این باره توضیح داد: «همه شما مطلع هستید در کشور ما نیز در استان‌های همجوار فضاسازی‌هایی شده بود که سربازان گمنام امام زمان آن‌ها را کشف کردند، زاغه‌های مهمات و هوادارانی از سوی گروهک داعش برای ورود به ایران پیش‌بینی شده بود که وقتی داعش از جلولا حرکت کند و خود را به خانقین و مرز‌های ما برساند، هواداران‌شان در داخل خاک ما ترور‌ها و انفجار‌هایی را انجام دهند و آشوبی را ایجاد کنند تا کار داعش برای ورود به ایران تسهیل شود».

خطر بیخ گوش استان‌های غربی

نکته قابل توجه پیرامون استان دیاله هم‌مرزی این استان با استان‌های کرمانشاه و ایلام است. بر همین اساس در جریان پیشروی ۵ سال قبل داعش در مناطق مختلف عراق، تصرف بخش‌هایی از دیاله نظیر جلولا و سعدیه و نزدیکی داعش به مرز‌های ایران مورد توجه قرار گرفت. بویژه اینکه در همان ایام اخباری از انهدام عناصری از داعش در استان‌های مرزی، چون کرمانشاه منتشر شد؛ از جمله آبان‌ماه ۹۴ مسؤول روابط عمومی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه از بازداشت اعضای چند تیم از گروه تروریستی داعش توسط سپاه و وزارت اطلاعات خبر داد. سرهنگ کلانتری در این باره گفته بود: دستگیرشده‌ها از نظر نظامی کاملا آماده بوده و اسلحه و حمایل نظامی به همراه داشتند.

از سوی دیگر، تصرف مناطقی از استان دیاله در شرق عراق توسط داعش در سال ۹۳ همچنین به‌صورت مستقیم امنیت مناطق غربی کشورمان و استان‌هایی نظیر کرمانشاه، ایلام و همدان را تهدید می‌کرد. بر همین اساس همواره از استراتژی جمهوری اسلامی در دفع شر داعش در خارج از مرز‌ها به‌عنوان سیاستی سنجیده و خردمندانه یاد می‌شود، به‌طوری که بازپس‌گیری مناطقی از استان دیاله از داعش در سال ۹۳ عملا به تامین امنیت پایدار استان‌هایی، چون کرمانشاه و همدان منتهی شد.

فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده‌های شهدای مدافع حرم در سال ۹۴ نیز ناظر بر همین موضوع بود. ایشان در این دیدار فرمودند: «حقیقتا هـم شـهدای شـما، هـم خانواده‌هـا، پـدران، مـادران و فرزنـدان آنـان، حـق بزرگی بر گـردن همـه ملت ایـران دارند. ایـن شـهدا امتیازاتـی دارند: یکـی ایـن اسـت کـه اینهـا از حریـم اهل‌بیـت در عـراق و سـوریه دفـاع کردنـد و در ایـن راه بـه شـهادت رسـیدند... امتیـاز دوم ایـن شـهدای شـما ایـن اسـت کـه اینهـا رفتنـد بـا دشـمنی مبـارزه کردنـد کـه اگـر اینهـا مبـارزه نمی‌کردنـد ایـن دشـمن می‌آمـد داخـل کشـور... اگـر جلویش گرفتـه نمی‌شـد مـا باید اینجـا در کرمانشاه و همـدان و بقیه اسـتان‌ها بـا اینهـا می‌جنگیدیم و جلـوی اینهـا را می‌گرفتیم. در واقع ایـن شهدای عزیـز ما جـان خودشان را در راه دفاع از کشـور، ملت، دیـن، انقلاب اسلامی فـدا کردند. امتیـاز سـوم هـم این اسـت کـه اینهـا در غربـت بـه شهادت رسیدند، ایـن هـم یـک امتیـاز بزرگـی اسـت، این هـم پیش خـدای متعـال فرامـوش نمی‌شـود».

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
درودبرشرفتان