رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مطرح کرد؛

ضعف تامین ماشین برداشت چغندر رفع شد

خاوازی گفت: هم اکنون دستگاهی طراحی شده که چغندر را از دل خاک بیرون می‌کشد و در نوع خود بی نظیر است به طوریکه نمونه آن در دنیا وجود ندارد.

تقاضا محوری پیش نیاز پژوهش و فناوریبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم تجلیل از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی و منابع طبیعی که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد اظهار کرد: مسئولان بخش کشاورزی در تأمین امنیت غذایی بسیار جدی‌تر از هر زمان دیگری اثرگذار هستند و باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی شعار امسال هفته پژوهش را "پژوهش و فناوری پیامدمحور، ضامن رونق تولید و امنیت غذایی" اعلام کرد.

خاوازی ادامه داد: این پژوهش و فناوری پیامد محور پیش نیاز‌هایی دارد که یکی از آن‌ها تقاضا محوری است و باید سعی کنیم که به این سمت و سو پیش رویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین جزئیات نحوه داوری نمونه‌های معرفی شده به سازمان تحقیقات، گفت: برای اولین بار در این بخش ابتکار به خرج دادیم و آثار پس از معرفی بلافاصله در اختیار دانشگاهیان قرار گرفت و پس از آن برای داوری به معاونان ارسال شد.

او یکی از اقدامات پیامدمحوری امسال در هفته پژوهش را آغاز سهمیه بندی اعلام کرد و افزود: ما هفته پژوهش را با سهمیه‌بندی آغاز کردیم و برای هر بخش ۲ یا ۳ پرونده سهمیه ارسال کردیم.


بیشتر بخوانید: رشد بخش کشاورزی نجات دهنده اقتصاد کشور / موضوع امنیت غذایی در شرایط تحریم قابل لمس است


این مقام مسئول با تأکید بر این مسئله که امسال هیچ مدیری به عنوان پژوهشگر برتر معرفی نخواهد شد اظهار کرد: امسال پژوهشگران و فعالان بخش خصوصی در معرفی آثار فراموش شدند که این امر نقطه ضعف ما در این مراسم به شمار می‌رود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره برگزاری ایده بازار گفت: خرداد امسال برگزاری ایده بازار را آغاز کردیم که بدین منظور ۳۰۰ ایده جدید مورد ارزیابی قرار گرفت که در نهایت ۲۶ ایده توسط صاحبان سرمایه، انجمن‌ها و اتحادیه انتخاب و پس از ۲ ماه آموزش ۱۰ ایده انتخاب و در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار گرفت.

کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حاشیه مراسم تجلیل از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی و منابع طبیعی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سالانه ۴۰ میلیون دوز واکسن بروسلوز در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در گذشته مدت ماندگاری این واکسن در کشور ۴ ماه بود که برای واردات آن باید ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌شد که خوشبختانه محققان با کارکردن روی این موضوع ماندگاری واکسن را به یکسال رساندند.

وی با اشاره به اینکه نبود ماشین برداشت چغندر به عنوان تامین علوفه از مشکلات پیش روی ما به شمار می‌رفت، افزود: هم اکنون دستگاهی طراحی شده که چغندر را از دل خاک بیرون می‌کشد و در نوع خود بی نظیر است به طوریکه نمونه آن در دنیا وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه امسال در خصوص ارقام زراعی و باغی گفت: گندم نان رقم مهرگان است که امسال در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشت شده است.

خاوازی در پایان تصریح کرد: امسال در هفته پژوهش یک فناور برتر در بخش کشاورزی، پنج نفر پژوهش حوزه علوم کاربردی و ۲ محقق که در معرض علم کار کردند، معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار