در حاشیه امضای تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه مطرح شد؛

تسهیلات مسکن جامعه کارگری ارزان‌تر خواهد شد

شریعتمداری گفت: بر اساس ماده ۴ قانون کار، تسهیلات مسکن برای جامعه کارگری ارزان‌تر خواهد شد.

کباری///تسهیلات مسکن جامعه کارگری ارزان‌تر خواهد شد/ مشکلات تعاونی‌های مسکن برطرف خواهد شدبه گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه ساخت مسکن در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کارگران فصلی و کارگراهی که حقوق ثابت ندارند می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند، گفت: مهم نیست کارگران از چه طبقه‌ای و یا سطحی باشند همه کارگران و بازنشستگان می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند.

او با اشاره به اینکه در تهران حدود ۷۰ هزار متقاضی در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، گفت: ما در استان تهران گام بسیار مهمی برداشته‌ایم و می‌توانیم در مرحله دوم برای استان تهران هم ظرفیت‌های جدیدتری را ایجاد کنیم.

اسلامی اظهار کرد:‌سعی کرده‌ایم در مناطقی که مسکن ملی ساخته می‌شود زیرساخت‌های شهری و امکانات زیر بنایی را در چارچوب‌های طرح‌های مختلف فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در برخی از شهر‌ها از جمله پردیس برخی از متقاضیان شرایط لازم را نداشتند و فرم «ج» آن‌ها قرمز بود به طوری که طبق ارزیابی‌های صورت گرفته ۶۰ درصد از متقاضیانی که در این سامانه ثبت نام کرده‌اند واجد شرایط نیستند و حذف خواهند شد.

او در ادامه به حل مشکل واحد‌های نیمه کاره‌ای که توسط تعاونی ها ساخته شده هم اشاره کرد و گفت: برخی از تعاونی‌های مسکن پروژه‌های نیمه تمامی را در برخی از استان‌ها دارند در یک تعاون جدید و رایزنی‌هایی که صورت گرفته است به زودی تعاونی‌هایی که واحد‌ها و پروژه‌های نیمه تمام دارند تعیین تکلیف خواهند شد.

اسلامی بیان کرد: برخی از تعاونی‌ها مشکلات حقوقی در پروژه‌ها داشتند که باعث متوقف شدن ساخت آن‌ها شده بود که سعی کرده‌ایم این پروژه‌ها را تعیین  تکلیف کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: جامعه کارگری تنها در شهرک‌های صنعتی ساکن نخواهند شد بلکه ما شرایط و زیرساخت‌های لازم را فراهم خواهیم کرد تا اقشار گوناگونی از جمله کارفرمایان را هم ساکن شوند.

او گفت: با ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌توانیم شهرک‌های صنعتی را برای تمامی بخش‌ها قابل سکونت کنیم که البته بسیاری از کارفرمایان هم از این ایده استقبال کرده‌اند و با گسترش شهر نشینی این شهرک‌ها می‌توانند شرایط زندگی مطلوبی را برای بسیاری از حوزه‌ها فراهم کند.

 

ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ظرف مدت ۳ سال

در ادامه محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سقف و نرخ سود تسهیلات مقررات و اعتباراتی حاکم است، گفت: بر اساس ماده ۴ قانون کار پیش بینی شده که این تسهیلات با نرخ ارزان تری در اختیار جامعه کارگری قرار بگیرد و میزان اقساط این تسهیلات مطابق با حقوق کارگران و بازنشستگان باشد.

او ادامه داد: نظام بیمه گری را برای کارگران ساختمانی آغاز کرده‌ایم و به زودی نسبت به اصلاح بیمه شدگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی اقدام خواهم کرد و افراد و ثبت نام کنندگان را در حوزه بیمه گری تعیین تکلیف خواهیم کرد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه در تفاهم نامه‌ای که امروز به امضا رسیده است سهمیه ۲۰۰ هزار واحدی را برای ساخت مسکن کارگران، بازنشستگان، کارفرمایان در نظر گرفته‌ایم، گفت: این ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در طول سه سال ساخته خواهد شد و با توجه به ظرفیت‌هایی که در شهرک‌های صنعتی وجود دارد سعی خواهیم کرد از مراکز واحد‌های تولیدی هم برای ساخت مسکن استفاده کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کارفرمایان در کنار شهرک‌های صنعتی می‌توانند از ظرفیت‌های این بخش‌ها استفاده کنند و وزارت راه و شهرسازی هم با ساخت مسکن‌های تجمیعی بتواند ظرفیت‌های ۱۴ میلیون جامعه کارگری را پوشش دهد.

او بیان کرد: متقاضیانی که شرایط لازم دارند از جمله فرم «ج» آن‌ها قرمز نباشد و تاکنون از تسهیلات دولتی و زمین ارزان قیمت استفاده نکرده‌اند می‌توانند در طرح اقدام ملی ثبت نام کنند.

شریعتمداری بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های تعاونی‌ها هم در ساخت مسکن بسیار حائز اهمیت است و ما از تعاونی‌های با سابقه خوب در اجرای این طرح‌ها استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار