میثم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تقلب وسیع در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انجام شده است/ در صورت رسیدگی عادلانه به شکایات، نتایج تغییر خواهد کرد

معاون سخنگوی عبدالله ضمن تاکید بر تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از کمیسیون شکایت های انتخاباتی خواست به صورت عادلانه به اعتراضات رسیدگی کند.

 

تقلب وسیع در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انجام شده است/ در صورت رسیدگی عادلانه به شکایات، نتایج تغییر خواهد کردامید میثم، معاون سخنگوی عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت افغانستان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در صورت رسیدگی عادلانه به شکایت های انتخاباتی، نتایج تغییر خواهد کرد.

وی اظهار داشت: «مرحله اعلام نتایج ابتدایی انتخابات که مربوط به کمیسیون مستقل انتخابات بود انجام شد اما مرحله دوم که مرحله بررسی شکایات، تخطی ها و تقلبات انتخاباتی است دو روز دیگر آغاز می شود.»

معاون سخنگوی عبدالله بیان داشت: «به باور ما تخلفات و تقلب در سطح گسترده و وسیع در انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است و در صورتی که به تمام آنها به گونه عادلانه رسیدگی شود، شاهد تغییر نتایج خواهیم بود.»

امید میثم درباره احتمال رفتن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم گفت: «رفتن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم به عنوان یک گزینه مطرح است اما فعلا هیچ مورد قطعی وجود ندارد.»

وی افزود: «توقع دولت افغانستان این است که کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی به تمام شکایاتی که ثبت شده رسیدگی کند تا آرای پاک و ناپاک از هم جدا شوند.»

گفتنی است که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز یکشنبه (۱ جدی/ دی ماه) نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را پس از حدود سه ماه اعلام کرد.

بر این اساس، «اشرف غنى»، رئیس جمهور فعلی افغانستان با کسب ۹۲۳۸۶۳ رای معادل ۵۰.۶۴ درصد آرا در صدر ایستاده و عبدالله عبدالله با کسب ۷۲۰۹۹۰ رای معادل ۳۹.۵۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است.

عبدالله پس از اعلام نتایج اعلام کرد که این نتیجه را نخواهد پذیرفت و بر اساس آرای حقیقی مردم، او برنده انتخابات است.

رحمت الله نبیل، عبداللطیف پدرام، گلبدین حکمتیار و برخی دیگر از نامزدها انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز ضمن انتقاد شدید از کمیسیون انتخابات، بر تقلب گسترده در انتخابات تاکید کرده اند.

از سوی دیگر، فرامرز تمنا، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن تاکید بر سالم بودن روند انتخابات، سیاسیون را به پذیرش نتایج توصیه کرد. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار