رئیس مرکز تحقیقات بتن مطرح کرد؛

بی‌توجهی به شهرداری به ایده‌های رفع آلودگی هوا / نصب شومینه و شصت در کوه‌های تهران آلودگی هوا را برطرف می‌کند

احمدوند گفت: تا کنون چندین بار طرح و ایده‌های مختلف از جمله نصب شومینه و شصت را به دولت و شهرداری‌ها برای رفع آلودگی هوا ارائه کرده‌ایم، اما تا کنون توجه چندانی به این موضوع نشده است.

بی‌توجهی به شهرداری به ایده‌های رفع آلودگی هوا / نصب شومینه و شصت در کوه‌های تهران آلودگی هوا را برطرف می‌کندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی احمدوند رئیس مرکز تحقیقات بتن در مراسم کنفرانس ملی بتن و زلزله با بیان اینکه بتن نقش بسیار مهم و اساسی در کاهش آسیب‌های ناشی از سیل و زلزله دارد، گفت: ما بتن را هرجا و به هر شکلی که می‌خواهیم می‌توانیم بسازیم، اما متأسفانه تا کنون توجه چندانی به استفاده از بتن در ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی نشده است.

او با اشاره به ارائه پیشنهادات بسیار زیاد جهت رفع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: ما تا کنون پیشنهادات بسیار زیادی به شهرداری‌ها ارائه کرده‌ایم اما تا کنون توجه چندانی به این پیشنهادات نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات بتن اظهار کرد: نصب شصت و شومینه در کوه‌ها یا مناطق بلند اثرگذاری بسیار زیادی در از بین بردن و یا کاهش آلودگی‌های هوا دارد و این ایده و طرح در بسیاری از کشور‌های بزرگ دنیا از جمله آمریکا اجرایی شده است.

او با اشاره به اینکه بسیاری از بخش‌ها و کارگاه‌ها مجوز‌های لازم جهت ساخت بتن‌های با کیفیت را ندارند، گفت: حدود ۵۰ کارگاه بتن در تهران وجود دارد که تنها ۲ کارگاه مجوز‌های لازم را دارد و بسیاری از آن‌ها بدون نظارت و یا بازرسی اقدام به ساخت بتن‌هایی با کیفیت پایین می‌کنند.

احمدوند با اشاره به اینکه ۲ کارخانه بتن انتخاب شده تا با دادن آموزش‌های لازم بتواند گواهی‌نامه‌های بین‌المللی را از ACI آمریکا دریافت کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بتن یادآور شد: طی رایزنی‌هایی که انجام شده مقرر شد روزانه ۲ هزار دلار به نمایندگان ACI آمریکا داده شود و این نمایندگان با تأیید و ارزیابی‌های نهایی گواهی نامه‌های بین‌المللی این دو کارگاه منتخب را ارائه دهند.

او افزود: ارائه این گواهی‌نامه بین‌المللی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد رقابت بین کارخانه‌های تولید بتن شود که همین موضوع زمینه‌ساز افزایش کیفیت بتن در کشور می‌شود.

احمدوند تصریح کرد: استفاده از بتن در پروژه‌های ساخت و ساز و یا پروژه‌های عمرانی نقش بسیار مهم و اساسی در افزایش طول عمر ساختمان‌ها دارد و زمینه‌ساز کاهش سوخت می‌شود، یادآور شد: هم‌اکنون به جز تعداد انگشت شمار پروژه‌های ساختمانی میزان استفاده از بتن در ساخت و ساز‌ها بسیار پایین است، اما ما امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز بتوانیم فرایند تولید واحد‌های تولیدی در حوزه بتن را افزایش دهیم که همین موضوع باعث رونق در استفاده از بتن خواهد شد.

او به کمبود بسیار شدید تکنسین‌های صلاحیت‌های دار و آموزش دیده در حوزه ساخت و ساز بتن اشاره کرد و گفت: در طول ۲۰ سال گذشته در پروژه‌های مختلف در کنار پیمانکاران ساختمانی با کمبود شدید تکنسین‌های با صلاحیت‌دار روبرو هستیم و من همواره این کمبود را به مسئولان دولتی اعلام کردم، اما تا کنون توجه چندانی به این موضوع نشده است.

احمدوند تصریح کرد: شاه کلید ارتقای کیفی ساخت و ساز‌ها و گسترش پایدار شهر‌های خلاق توسعه پایدار بتن است و ما امیدواریم این طرح در چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور رقم بخورد.

رئیس مرکز تحقیقات بتن اظهار کرد: ۷۰ میلیون تن سیمانی که در کشور تولید می‌شود فاقد نظارت و کنترل است و اکثر این واحد‌های تولیدی استاندارد‌های لازم را ندارند.

او با اشاره به اینکه هم‌زمان با افزایش قیمت قیر در کشور امیدواریم شاهد افزایش استفاده از بتن باشیم که همین موضوع خود می‌تواند نقش بسیار مهمی در طول عمر ساختمان‌ها داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با اشاره به اینکه از ۲۰ سال گذشته در جهت تهیه و تدوین استاندارد‌ها به ویژه در حوزه کنترل کیفیت فرایند تولید، حمل و تحویل بتن آماده استاندارد‌های ملی و اجباری رعایت نشده است، گفت: فرایند تولید بتن آماده شامل مصالح ساختمانی و سایر فرآورده‌های بتنی در سال ۱۳۹۵ تهیه شده و به عنوان استاندارد اجباری در صنعت بتن مطرح شده بنابراین باید ساخت و ساز‌های بتنی که در کشور انجام می‌شوند باید حتما استاندارد‌های ملی و اجباری ۶۰۴۰ را رعایت کنند.

احمدوند تصریح کرد: استاندارد ۶۰۴۰ به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم هنوز به مرحله نظارت و بازرسی نرسیده و فرایند سیستم تولید و واحد‌های تولیدی مشخص نیست بنابراین باید تولیدکنندگان و سازندگان اجرای درست آن را به صورت کامل رعایت کنند.

او تأکید کرد: متأسفانه هم‌اکنون برخی از سازندگان واحد‌های مسکونی و تجاری کشور بتن مورد نیاز پروژه‌های خود را به گونه‌ای دیگر تولید می‌کنند و این فرایندی است که به دلیل عدم نظارت سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی ایجاد شده در نتیجه باید با افزایش بازرسی‌ها این موضوع هرچه سریعتر برطرف شود.

رئیس مرکز تحقیقات بتن اظهار کرد: ارتقای کیفی ساخت و ساز‌های بتنی با دوام و مقاوم در برابر زلزله‌ها و آتش‌سوزی‌ها تنها در گرو به کارگیری اجباری تکنسین‌های صلاحیت‌دار آموزش دیده است، بنابراین باید این افراد تمامی قوانین و استاندارد‌های ملی و اجباری را در پروژه‌های شهری و روستایی رعایت کنند.

احمدوند گفت: به طور معمول در پروژه‌های ساخت و ساز شهری و روستایی بتن‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند غیر استاندارد هستند و در این در حالی است که بسیاری از مهندسانی که در دانشگاه‌ها در حوزه بتن تحصیل می‌کنند تنها مدرک مهندسی و گواهی‌نامه دریافت کرده‌اند و اکثر آن‌ها فاقد صلاحیت لازم در حوزه بتن هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار