مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه:

غار خالو حسین در فهرست آثار ملی جایی ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: غار خالو حسین بخش باینگان شهرستان پاوه، به صورت ملموس یا ناملموس شرایط ثبت اثر ملی را ندارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، غار سنگی «حسین کوهکن» نام غاری دست‌ساز است که در منطقه توریستی میگوره از توابع شهر بانه‌وره بخش باینگان شهرستان پاوه، استان کرمانشاه قرار دارد.

این غار توسط مردی کرد به نام خالو حسین کوهکن معروف به فرهاد دوم از اهالی بانه‌وره ایجاد شده که فقط یک پا داشت. وی پس از ۱۹ سال کندن صخره‌ها و ساخت سرپناه برای خود و فرزندانش؛ در تاریخ پنجم مردادماه سال ۹۵، درگذشت.

این بنا از چهار خانه مجزا و ۹ اتاق تشکیل شده که در بعضی نقاط نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد.

خالوحسین خانه‌هایش را به طول ۲ تا سه متر و ارتفاع ۱.۲ تا ۱.۷ متر ساخته است. ورودی اصلی سرا در قسمت شمالی و پشت صخره، واقع است.

غار خالو حسین در فهرست آثار ملی جایی ندارد

ورودی غار، دریچه‌ای باریک در دل صخره با شیبی اندک و ارتفاعی کوتاه و چند پله دارد. در محل ورود، دالانی بسیار کوچک به سه ورودی دیگر ختم می‌شود، در این غار سنگی دستشویی و حمام نیز ساخته شده است.

اما این غار شگفت‌انگیز هنوز ثبت ملی نشده است برای اطلاع از دلیل عدم این ثبت، به سراغ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه رفتیم.

امید قادری در خصوص اینکه چرا غار خالو حسین در باینگان به ثبت تاریخی نرسیده است؟ به خبرنگار فارس، گفت: واقعیت موضوع این است، یک اثر برای اینکه به صورت ملموس ثبت ملی شود باید در یک بنای و یا محوطه تاریخی باشد و یا قدمت تاریخی حداقل بیش از ۱۰۰ سال را دارا باشد.

او افزود: با توجه به ضوابط حاکم بر میراث فرهنگی این مجموعه شامل ثبت ملی نمی‌شود، چون آیتم‌های که برای ثبت اثر ملموس در نظر گرفته شده را ندارد، این بنا جدید است و عمرش به ۱۰۰ سال نمی‌رسد.

قادری در توضیح ثبت آن به صورت ناملموس هم، تصریح کرد: اگر میراثی، رسومی، آدابی و سننی در طول سال‌ها باشد به صورت ناملموس به ثبت می‌رسد که در این مورد آداب و سنن خاصی ندارد که به صورت ناملموس ثبت شود.
غار خالو حسین در فهرست آثار ملی جایی ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: این اثر را می‌توان به عنوان یک جاذبه گردشگری ثبت کرد که در این راستا مسئله اصلی راه دسترسی با این غار است، البته مطالبه‌گری خود را طی مکاتباتی با فرمانداری پاوه و راه و شهرسازی انجام داده‌ایم که با درست شدن راه دسترسی، مجوز ثبت گردشگری آن از سوی میراث فرهنگی ارائه می‌شود.

او در ادامه به ظرفیت‌ها پتانسیل‌های گردشگری و صنایع دستی فراوانی در بخش باینگان شهرستان پاوه اشاره کرد و افزود: بخش باینگان به خصوص روستای زردویی آن در خصوص ثبت اثر‌ها ناملموس در حوزه رسوم، سنن و آداب در استان رتبه اول را دارد.

او به وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردی فراوانی در این بخش اشاره و بیان کرد: فعالان گردشگری در حوزه باینگان بسیار فعال هستند و بیشتر مواقع خود زحمت تکمیل پرونده‌های ثبتی آثار ناملموس را متحمل می‌شوند.
منبع: فارس
انتهای  پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
میترا
۲۱:۵۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
روحش شاد الان باید جهانی میشد
آخرین اخبار