با سریع‌ترین کاوشگر فضایی جهان؛

اسرار سیاره آتشین دوقلوی زمین فاش می‌شود

دانشمندان درنظر دارند با استفاده از تعیین مسیر دقیق حرکت کاوشگر خورشیدی پارکر به اسرار سیاره زهره دست یابند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کاوشگر خورشیدی پارکر در ادامه ماموریت خود در حال نزدیک شدن به ستاره خورشید است. کارشناسان در نظر دارند در این بخش از ماموریت کاوشگر خورشیدی پارکر، با استفاده از موقعیت ویژه کاوشگر به مطالعه و بررسی درباره سیاره دوقلوی زمین، سیاره زهره بپردازند.

کاوشگر خورشیدی پارکر، درآگوست سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد. هدف کارشناسان از ساخت و ارسال آن مطالعه درباره ستاره خورشید است. ماموریت این کاوشگر که با سرعتی فوق العاده به سوی خورشید درحال حرکت است حدود ۷ سال به طول می‌انجامد.

برای موفقیت ماموریت ارسال کاوشگر، دانشمندان به طراحی و محاسبه نقشه مسیر حرکتی کاوشگر پرداخته اند. این کاوشگر در مسیر گردشی خود به دور ستاره خورشید از کنار سیاره زهره عبور می‌کند.


به گفته دانشمندان از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی تاکنون فضاپیما و کاوشگر ویژه‌ای برای مطالعه درباره سیاره زهره ساخته نشده است به همین دلیل دانشمندان در نظر دارند با استفاده از مسیرحرکتی کاوشگر پارکر به اطلاعات منحصربه فردی درباره سیاره زهره دست یابند.

تجهیزات همراه کاوشگر پارکر برای مطالعه درباره ستاره‌ها توسعه داده شده است. این کاوشگر بر روی پلاسما تمرکز دارد. پلاسما، ذره‌های گرم بارداری هستند که جرم خورشید را تشکیل می‌دهند، اما سایر تجهیزات همراه کاوشگر پارکر از جمله دستگاه‌های راداری و طیف سنج‌های آن می‌توانند اطلاعات مفیدی درباره سیاره زهره دراختیار دانشمندان قرار دهند.

در سال‌های قبل دو ماهواره Pioneer Venus Orbiter و Venus Express اطلاعات مفیدی درباره سیاره زهره به زمین ارسال کرده اند، اما هر دو مامواره مدت هاست که بازنشسته شده اند.
 

به گفته دانشمندان کاوشگر پارکر به دلیل سرعت و فناوری‌های پیشرفته به کار رفته در آن می‌تواند مفید‌ترین اطلاعات را در اختیار دانشمندان درباره سیاره زهره قرار دهد.

بیشتر بخوانید: برترین رویداد‌های نجومی و سفر‌های فضایی درسال ۲۰۱۹
از جمله مواردی که دانشمندان درنظر دارند با استفاده از داده‌های ارسالی کاوشگر پارکر از سیاره زهره به آن دست یابند، بررسی این نکته است که آیا سیاره زهره دارای میدان مغناطیسی کوچک و تکه تکه است. تاکنون دانشمندان نظیر این مورد را تنها در سیاره مریخ مشاهده کرده اند و حال در نظر دارند مشابه این وضعیت را در سیاره زهره شناسایی کنند.
 

به گفته محققان پس از ایجاد موقعیت ویژه کاوشگر پارکر برای نزدیک شدن به سطح سیاره زهره، دفعه‌های بعدی ایجاد چنین موقعیتی درسال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ روی خواهد داد. یافت محل دقیق دریافت شوک پلاسمای خورشیدی که بر سیاره زهره اثر می‌گذارد با مطالعه دقیق به وسیله محققان محاسبه شده است. بروز این خاصیت به وسیله ستاره خورشید بر سیاره‌هایی که در همسایگی آن قرار دارند، اثر می‌گذارد.

مکان دقیق شوک بستگی به میزان فعالیت خورشید در طول چرخه ۱۱ ساله آن دارد. خارج از محل شوک باد و توفان‌های خورشیدی وجود دارد که سبب می‌شود دانشمندان نتوانند به مطالعه بر روی سیاره زهره بپردازند.

دانشمندان امیدوارند درسال‌های آینده و همزمان با شروع به فعالیت ماهواره‌های مخصوص مطالعه سیاره عطارد و خورشید بتوانند افزون بر دستیابی به اطلاعات منحصربه فرد درباره ستاره خورشید، به داده‌های جدید تری درباره سیاره زهره دست یابند.

منبع:Space
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
احتمالا یکی از اهداف آینده این پروژه میتونه ورود شوک پلاسمایی به هر نقطه دلخواه از سطح زمین توسط دارنده دانش اون باشه که باهاش میتونه نقاط زمینی دشمن خودشو هدف بگیره. این یعنی یک اسلحه هارپ فضایی! یک حمله از نوع فضایی
آخرین اخبار