اسناد قدیمی سال آینده خدمات دریافت نمی‌کنند

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: با توجه به اتمام زمان اجرای قانون حدنگار، کاداستر، و تبدیل سند‌های قدیمی به تک برگ، از سال آینده به املاک دولتی و شخصی با سند‌های قدیمی خدمات داده نمی‌شود.

علی کریمی، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، یکی از مهمترین ماموریت‌های این اداره کل طبق مقررات و تاکید دولت، اجرای قانون جامع حدنگار ،کاداستر، است که اجرای کامل آن از بسیاری اختلاف و تعارض در جامعه میان افراد راجع به ملکیت زمین جلوگیری می‌کند.

او افزود: با اجرای طرح کاداستر، بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد از ورودی‌های مراجع قضایی کاهش یافته و از تعارضات، تداخلات یا زمین خواری‌ها نیز جلوگیری می‌شود به همین دلیل امیدواریم عزم جدی برای اجرای قانون حدنگار ایجاد شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان، یادآور شد: در قالب این قانون، تمامی سطوح کشور تثبیت می‌شود و همچنین تمام ادارتی که به شکلی دارای حقوقی هستند می‌توانند این حقوق را در قانون حدنگار لحاظ کنند؛ مثلا قید کردن حریم فیبر نوری، شبکه‌های آب و برق و گاز و حتی جاده‌ها و ممانعت از ساخت و ساز ملک در محدوده آن‌ها بخشی از شرایط این طرح است.

علی کریمی ادامه داد: در این خصوص تعاملات خوبی با دستگاه‌ها داشتیم که در صورت تثبیت تمام این حقوق از بروز مشکلات بسیاری در این بخش جلوگیری خواهد شد.

کریمی تصریح کرد: از ویژگی‌های این طرح می‌توان به امنیت بالا و جلوگیری از تجاوز و تعدی به ملک شخصی یا دولتی اشاره کرد از این رو به منظور عمل به قانون ادارات و اشخاصی که سند‌های خود را تک برگ نکرده اند تا پایان سال مهلت دارند برای تک برگ کردن اسناد خود اقدام نمایند در غیر این صورت از سال آینده هیچگونه خدماتی از دستگاه‌ها دریافت نخواهند کرد.

مجلس شورای اسلامی در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی قانون جامع حدنگار را در ۲۰ ماده در زمستان سال ۱۳۹۳ به تصویب رساند.

اجرای قانون حدنگار یعنی تهیه دقیق مشخصات زمین، ملک و ثبت کامل مشخصات مالکان در سند‌های مشخص موسوم به سند تک برگ است که می‌تواند در کاهش جرائم مربوط به امور ملکی مانند سند سازی، تصرفات غیر مجاز، فروش مال غیر و  وثر باشد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اصل یکصد و بیست و سوم
رئیس‌جمهور موظف است مصوبات مجلس یا نتیجه همه‌پرسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی امضاء کند و برای اجرا در اختیار مسئولان بگذارد.

چه ربطی به اسناد داره این اصل از قانون؟ لطفا شفاف سازی کنید
آخرین اخبار