برای نخستین بار در جهان؛

نانوکیت‌های تشخیص سریع استامینوفن و مورفین تولید شد

نانوکیت‌های تشخیص سریع استامینوفن و مورفین با ویژگی‌های منحصر به فرد برای نخستین بار در دنیا در دانشگاه صنعتی قوچان صورت گرفت.

نانوکیت‌های تشخیص سریع استامینوفن و مورفین تولید شد/ دانشمندانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دو نانوکیت تشخیص سریع با ویژگی‌های منحصر به فرد نسبت به سایر روش‌های تشخیصی جهت شناسایی کمی و کیفی استامینوفن و مورفین در تیم تحقیقاتی خانم دکتر روحانی بسطامی از اساتید دانشگاه صنعتی قوچان تولید شد.

روحانی سرتیم تولیدکننده این نانوکیت‌ها، گفت: همکاران در این تیم تحقیقاتی آقایان سیبویه، بیات و خانم ممبینی هستند، در حال حاضر این تیم تحقیقاتی بر روی تهیه نانوکیت‌های مورد نیاز بخش دارو، درمان و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مشغول به فعالیت است.

او تصریح کرد: نانوکیت تشخیص سریع استامینوفن نسبت به روش‌های تشخیصی کنونی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند قابلیت تشخیص در مدت زمان ۱۰ ثانیه، قابلیت تشخیص کمی (تعیین سطح سرمی استامینوفن) است که این قابلیت در تعیین مقدار دقیق آنتی دوت مصرفی جهت جلوگیری از بروز هرگونه آسیب احتمالی به انسان و یا مرگ بر اثر مسمومیت الزامی است. همچنین تاکنون کیت تشخیصی سریع با قابلیت تعیین سطح سرمی در دنیا ارائه نشده است.

روحانی با اشاره به قابلیت شناسایی از یک ساعت بعد از مصرف استامینوفن (روش‌های کنونی از ۴ ساعت بعد از مصرف قابلیت شناسایی را دارا است) افزود: قابلیت اجرا در محل (point of care testing)، عدم نیاز به اپراتور متخصص، انتخاب پذیری بالا و عدم تداخل دارویی و قیمت ارزان از دیگر ویژگی‌ها است.

او ادامه داد: ارزیابی این اختراع در مدل حیوانی با همکاری تیم پزشکی در دانشگاه جندی شاپور اهواز متشکل از دکتر محمد کریمی دستیار طب اورژانس، دکتر کامبیز معصومی، دکتر آرش فروزان و دکتر حسن معتمد اعضای هیئت علمی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز صورت گرفت. کاربرد این نانوکیت در بخش مسمومین و اورژانس است و قدرت سریع تشخیص در این نانوکیت جهت نجات جان انسان بسیار موثر است.

روحانی تصریح کرد: نانوکیت تشخیص سریع مورفین دارای توانمندی‌های منحصر به فردی، چون شناسایی کمی و کیفی مورفین در مدت زمان ۵ دقیقه، انتخاب پذیری بالا و عدم تداخل دارویی با دارو‌های مختلف به ویژه کدیین، قابلیت اجرا در محل و عدم نیاز به اپراتور متخصص است.

این محقق و پژوهشگر حوزه پزشکی تصریح کرد: از نظر اقتصادی تولید این نانوکیت‌ها علاوه بر قیمت ارزان جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور و عدم نیاز به واردات کیت‌های مشابه کمک بسیار شایانی می‌کند.

او افزود: با توجه به اینکه تجهیزات تشخیصی این موارد بسیار گران‌قیمت است و در کشور نیز شهرستان‌های کوچک معمولا مجهز نمی‌باشند، این کیت‌ها می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای آن‌ها باشد، ضمن اینکه با توجه به تحریم‌ها و قیمت بالای کیت‌ها برای واردات می‌توانیم نمونه داخلی بسیار با صرفه‌تر و با هزینه بسیار کمتری را عرضه کنیم.

روحانی گفت: نکته بعدی این است که باتوجه به قیمت ارز می‌توانیم به کشور‌هایی که با آن‌ها ارتباط داریم، مثل روسیه و برخی از کشور‌های عربی صادرات خیلی مناسبی داشته و در این شرایط اقتصادی ارزآوری مناسبی را برای کشور به عمل بیاوریم. امید داریم که مسئولین هم کمک کنند که موانعی که بر سر تولید انبوه این کیت‌ها وجود دارد و مسائلی که زمان‌بر هستند را برطرف نمایند تا انشالا به اقتصاد مقاومتی که مدنظر است، باتوان هرچه بیشتری کمک نماییم.
 
انتهای پیام//ف.ح
 
منبع؛تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.