ثبت ۱۵۰ اثر میراث فرهنگی گچساران در فهرست آثار ملی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان گچساران۳۰۰ اثر فرهنگی و باستانی دارد که ۱۵۰ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، مجید صفایی  سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجموعه تاریخی خیرآباد،قلعه چرزو و دیل از جمله بناهای مهم تاریخی گچساران است که نیازمند اعتبار برای مرمت هستند.

او بیان کرد: گچساران ظرفیت های تاریخی و فرهنگی زیادی دارد که در صورت توجه می تواند گردشگران زیادی جذب کند.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اکنون هشت طرح گردشگری در مناطق مختلف این شهرستان در دست اجراست که امسال برای تکمیل آنان ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی تصویب و سرمایه گذاران به بانک های عامل معرفی شدند.

صفایی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۴ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به سه پروژه مجتمع گردشگری گچساران پرداخت شده است.

او گفت:مجتمع خدمات رفاهی لیشتر که با ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع  در حال اجراست از مهمترین طرح های گردشگری گچساران است.

صفایی با اشاره به بازدید از منطقه گردشگری باغ فردوس گفت: تاکنون ۳۰میلیارد ریال برای ساماندهی این منطقه گردشگری هزینه شده و ۲۰ میلیارد دیگر برای تکمیل زیرساخت هایی مانند روشنایی،محوطه سازی و گازرسانی نیاز دارد.

او همچنین از برنامه ریزی برای اجرای طرح ساماندهی مناطق گردشگری گچساران از  باغ فرودس، جاده سلامت تا امامزاده اسماعیل (ع) خبر داد.

صفایی با اشاره به ظرفیت های گردشگری گچساران در حوزه نفت بیان کرد: کلنگ زنی موزه نفت از برنامه هایی است که در آینده نردیک عملیاتی خواهد شد.

اوتاکید کرد:رویکرد میراث فرهنگی تکمیل طرح های نیمه تمام، حمایت از سرمایه گذاران ، اشتغالزایی و توانمند سازی جوامع محلی است.

او از پرداخت ۱۲میلیارد و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به ۱۰۰ هنرمند صنایع دستی گچساران خبر داد.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد این میزان اعتبار در قالب تسهیلات اشتغالزای روستایی عشایر با کارمزد ۶ درصد به متقاضیان پرداخت شده است.

حرم بی بی حکیمه (س)، بارگاه امامزاده جعفر (ع)، باغ فردوس، دشتک دیل، قلات گناوه، آبشار کیوان لیشتر، سد کوثر، آبشار رودبال، آبشار هرجون و روستای موگ، کوشک گودنگون و مارین از مهمترین مناطق گردشگری گچساران است.

سال گذشته یک میلیون گردشگر از جاذبه های دیدنی شهرستان گچساران دیدن کردند.

شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد در مسیر جاده ارتباطی بنادر جنوبی کشور و کاروان های راهیان نور قرار دارد.

دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در ۱۵۷ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع است.

انتهای پیام/غ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.