لایروبی ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های لرستان/ ۵۴ درصد حجم سد‌های استان پر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: هم اکنون ۵۴ درصد از حجم سد‌های لرستان پر است که این میزان نسبت به پارسال ۹۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، رضا میرزایی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران مهمترین معضل و مشکل استان  لرستان در شرایط فعلی را سیل و مسائل مرتبط با آن دانست و گفت: سیل ۵ فروردین ماه با در یکصد سال اخیر بی‌سابقه بود و سیل ۱۲ فروردین در ۱۰ قرن گذشته سابقه نداشت چنانکه دبی به اندازه حدود ۷ هزار متر مربع در ثانیه داشت که زیرساخت‌های در مسیر رودخانه کشکان را از بین برد.

او افزود: در سیل اخیر طراحی ایستگاه‌های پمپاژ بر اساس شرایط ۱۰۰ سال اخیر ساخته شده بود و لذا سازه‌های در مسیر سیل آسیب دید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار داشت: در سیل امسال حدود ۶۴۰ میلیارد تومان به تاسیسات آب منطقه‌ای لرستان خسارت وارد شد که حدود هزار و ۲۸ میلیارد تومان نیز در نقاط اضطراری به ما خسارت وارد شد.

او تاکید کرد: پس از سیل ۱۲۷ نقطه اضطراری در استان شناسایی شده که باید قبل از حادثه و سیلی دیگر بازسازی و ایمن و لایروبی شوند.

میرزایی تصریح کرد: تاکنون ۹۸ میلیارد تومان اعتبار به ما داده‌اند که ۴۵ میلیارد تومان جهت ساماندهی رودخانه‌ها و با تخصیص صد در صد بوده و ۴۴ میلیارد تومان با تخصیص ۵۰ درصد جهت بازسازی ایستگاه‌ها بوده و ۹ میلیارد تومان نیز برای ایستگاه‌های هیدرومتریک تخصیص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: در حال حاضر در سطح استان در ۶۷ نقطه مشغول عملیات لایروبی و ساماندهی رودخانه هستیم که تا کنون حدود ۷۰ کیلومتر در رودخانه‌های استان در مناطق حساس لایروبی انجام داده‌ایم.

او با بیان اینکه تا کنون ۷۰ کیلومتر از مسیر رودخانه‌های استان لایروبی شده است، خاطرنشان کرد: برنامه داریم میزان لایروبی رودخانه‌ها را تا پایان سال به ۱۰۰ کیلومتر افزایش دهیم.

میرزایی یادآور شد: بعد از سیل توانستیم ۳۹۶ کیلومتر از طول رودخانه‌های استان را تعیین حد و تعیین بستر و حریم کنیم و بنا داریم تا پایان سال ۷۰۰ کیلومتر دیگر را تعیین حریم و بستر کنیم.

او با بیان اینکه برنامه داریم ۱۰۰ کیلومتر از حریم رودخانه‌ها را تا پایان سال آزادسازی کنیم، افزود: هم اکنون ۵۴ درصد از حجم سد‌های لرستان پر است که این میزان نسبت به پارسال ۹۱ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: حدود ۱۳ سد در دست ساخت و ساخته شده در لرستان داریم که حجم تمام این سد‌ها معادل ۴۲۰ میلیون متر مکعب است که تا کنون ۶ سد با حجم ۲۰۷ میلیون متر مکعب به مرحله آبگیری رسیده است.

او در ادامه عنوان کرد: در استان لرستان هزار ۵۷۶ پاه غیر مجاز شناسایی شده که تا کنون ۶۳۵ حقله چاه پر شده است و برنامه داریم تا پایان سال ۸۰ حلقه چاره غیرمجاز دیگر را پر کنیم.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.