علائمی که از یک اختلال روحی در کودکان خبر می‌دهد

یک روان شناس درباره اختلال دو قطبی و علائم آن در کودکان و دانش آموزان به والدین هشدار داد.

نوسان خلاقیت در دانش آموزان مبتلا به اختلال دوقطبیمهرشاد عقیلی روان شناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گاهی برخی دانش آموزان بر اثر شوخی‌های کودکانه یا گوش ندادن به درس در محیط کلاس دچار برخی افسردگی‌ها  یا سرخوشی‌های کوتاه مدت می‌شوند که به شدت می‌تواند برای سلامت روان مضر باشد، افسردگی‌های دانش آموزان در خواب باعث توهم و هذیان گویی می‌شود و در کلاس درس علاوه بر بی علاقگی نسبت به درس واکنش‌های ارادی را در بر دارد.
 
او افزود: کودکان مبتلا به این بیماری دچار تغییرات خُلقی و رفتاری می‌شوند به طوری که درمحیط مدرسه خود را با درون گرایی و کم سخنی نشان می‌دهد، این تغییر خُلق و خو توانایی کودکان را به شدت کاهش می دهد و زندگی، روابط خانوادگی، عملکرد تحصیلی و روابط دوستانه  را دچار اختلال می‌کند.

چند درصد کودکان گرفتار اختلال دو قطبی می‌شوند؟

عقیلی در ادامه بیان کرد: کودکان بین سنین ۹ تا ۱۲ سال به هنگام دوقطبی بودن همیشه احساس بدبینی دارند، در کودکان زیر ۹ سال  ثبات احساسات، بیش فعّالی و مداوم حرف زدن دیده می‌شود، همچنین حواس پرتی در هر دو گروه سنی بروز می‌کند، ۳۱ درصد کودکان و ۲۲ درصد نوجوانان افسرده، توهم اختلال‌های عاطفی را از خود نشان می‌دهند .
 
این روان شناس اشاره کرد: عوامل ژنتیک نقش بسزایی در ابتلای کودکان به دوقطبی دارند و به طور کلی چنانچه اگر یکی از والدین به این معضل دچار باشد، ۲۵ درصد فرزندان شانس ابتلا به این بیماری را دارند همچنین اگر هر دو والدین دچار اختلال دو قطبی باشند شانس ابتلای فرزندان به این بیماری بین ۵۰ تا ۷۵ درصد خواهد بود. کاهش استرس‌های محیطی و آموزشی می‌تواند درجهت کنترل اختلال افسردگی و دوقطبی موثر باشد.
انتهای پیام/
برچسب ها: دوقطبی ، دانش آموزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار