قلیان و ضررهای جدی برای سلامتی انسان

استعمال دخانیات و گذراندن دود آن از طریق آب، مواد سرطان‌زای آن را تصفیه نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مصرف قلیان آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند. استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است. یک تحقیق نشان داده است که کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی را افزایش می‌دهد.

آیا قلیان های میوه ای و گیاهی نسبت به قلیان های معمولی ضررات کم تری دارند؟

بسیاری از افراد می‌گویند که دود قلیان از طریق آب پاک می شود و مواد مضرش تصفیه خواهد شد اما بهتر است بدانید که دود خنک شده قلیان توسط آب می تواند باعث از کار افتادن ریه ها، بروز سرطان و بسته شدن سیستم قلبی، عروقی در افراد شود. درواقع کشیدن تنباکو از طریق آب، مواد سرطان‌زای آن را تصفیه نمی‌کند. این دود می‌تواند به اندازه دود سیگار اثر مخرب بر روی ریه و قلب داشته باشد.

یک باور اشتباه در میان افراد جامعه این است که کشیدن تنباکوی گیاهی بهتر از قلیان معمولی است اما این خبر از نظر علمی و پزشکی کاملا اشتباه است و هیچ تفاوتی نمی توان میان تنباکوی گیاهی قلیان و تنباکوی معمولی از نظر سرطانی بودن قائل شد.


بیشتر بخوانید: مصرف بیش از حد قلیان چه بلایی سرتان می‌آورد؟


 قلیان سالم‌تر از سیگار است؟

دود سیگار از سوختن تنباکو و کاغذ آن ایجاد می‌شود، در حالی که دود قلیان از سوختن تنباکو از طریق زغال تولید می‌شود. همچنین قلیان میزان مونوکسیدکربن بسیار بیشتری تولید می‌کند، زیرا هم تنباکو و هم زغال هر دو ایجاد مونوکسیدکربن می‌کنند. طبق تحقیقات یک ساعت کشیدن قلیان، معادل ۵۵ عدد سیگار است و دود نیکوتین آن با وارد شدن به بدن باعث اعتیاد بیش از حد به قلیان می‌شود؛ در نهایت می‌تواند حتی اندام‌های بدن را تا مرز سرطانی شدن پیش ببرد.

تاثیر مضر قلیان بر سلامت انسان

 قلیان‌های میوه‌ای، معضلی هولناک‌

قلیان های میوه ای تنها با مخلوط شدن میوه ها به وجود می آیند اما نباید فراموش کرد که اینگونه قلیان ها همانند قلیان های معمولی دارای مواد شیمیایی سرطان زا هستند. چراکه اسانس‌ها و عطر‌های مورد استفاده در تنباکوها، حاصل هزاران نوع مواد سمی و کشنده است که هم مصرف کنندگان و هم افراد در معرض دود آن را به عوارض ناشی از آن گرفتار می‌کند. بهتر است برای جلوگیری از پیری زود رس، از کار افتادن اندام های بدن و اختلالات روانی مصرف قلیان را از برنامه روزانه خود به طور کامل حذف کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۰ دی ۱۳۹۸
نمی دونم قلیان وسیگار که این همه ضرر برای جوانان دارد چرا تمام خیابانها پرشده از مغازه های مخصوص فروش قلیان و سیگار و لوازم دخانیات با مجوز و تابلوهای رنگین
آخرین اخبار