مدیرکل دامپزشکی قم مطرح کرد؛

شیوع بیماری تب برفکی در قم

رفیعی گفت: ۱۲۰ گله و واحد دامداری در بیش از ۳۰ روستای استان درگیر بیماری تب برفکی شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،  رفیعی مدیرکل دامپزشکی قم با اعلام این خبر گفت: از اواخر آذر امسال شاهد افزایش ابتلا به تب برفکی در سطح استان بودیم.

او مهمترین عامل شیوع این بیماری را جابه جایی و نقل و انتقال بدون مجوز و بدون سابقه واکسیناسیون دام‌ها عنوان کرد و گفت: زخم و تاول در دهان دام، زخم در پستان، لنگی دام و زخم در سم ها، تلفات ناگهانی در گوساله‌ها و بره‌های جوان، سقط جنین و مشکل در شیردوشی از جمله علائم بروز این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به این که تب برفکی بیماری بدون درمان قطعی است گفت: تنها میتوان از طریق پیشگیری و واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای با این بیماری مقابله کرد.

رفیعی از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی در سطح استان خبر داد و افزود: طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی گوسفندی تا پایان دی در استان ادامه دارد و دامدارانی که ازآخرین مرحله واکسن آن‌ها ۴ ماه گذشته میتوانند به واحد‌های دامپزشکی مراجعه کنند.

او همچنین از اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی رایگان گاو و گوساله در ۳ بخش کهک، خلجستان و سلفچگان خبر داد و افزود: تب برفکی گاوی در بخش جعفریه بیشتر بوده و در بخش مرکزی هم مواردی مشاهده شده با این حال فرایند نمونه برداری، مراقبت و ثبت و تحلیل داده‌ها و این بیماری در این بخش‌ها ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان همچنین گفت: در کانون‌های شیوع این بیماری طرح سمپاشی رایگان واحد‌ها اجرایی شده و تا کنون بیش از هزار لیتر مایع ضدعفونی رایگان میان واحد‌ها توزیع شده است.

انتهای پیام/الف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.