رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم مطرح کرد؛

اقدام میراث فرهنگی به تعیین و حدومرز بافت تاریخی قم

محرری گفت: میراث فرهنگی با تصاویر هوایی سال ۱۳۳۵ اقدام به تعیین و حدومرز بافت تاریخی قم کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، محسن محرری  رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم با اشاره به اولویت‌های شورای اسلامی شهر قم گفت: یکی از مواردی که طبق سند بالادستی برای کمیسیون شهرسازی و معماری شهر مهم بوده پیگیری تحقق اهداف تعیین‌شده در برنامه ۱۴۰۰ در حوزه شهرسازی و معماری است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم افزود: از موارد مهم دیگر پیگیری تحقق اهداف طرح‌های تملک محور‌های فاز ۵ عمار یاسر، ادامه بلوار جمهوری اسلامی، خیابان شهیدان برقعی، شهدای دروازه ری، میدان شهید امینی بیات، باقیمانده بلوار زینبیه، باقیمانده بلوار شهید فهیمی، اطراف امامزاده موسی مبرقع (ع)، مغازه‌های ابتدای پل حجتیه، میدان شهید مطهری و بوستان انقلاب در بودجه مصوب سال ۱۳۹۸ شهرداری قم است.

او ادامه داد: یکی از مواردی که همه ارکان مدیریتی، کارشناسی و نظارتی در سطح استان با این موضوع موافقند، بازنگری در طرح ۳۱۵ هکتاری بافت تاریخی قم است که متأسفانه مجموعه میراث فرهنگی بر اساس عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ اقدام به تعیین و حدومرز بافت تاریخی قم کرده است، که این رویه همشهریان قمی را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده و عملاً انگیزه لازم را از ساکنان این مناطق برای تعمیر و بازسازی منازل خود سلب کرده که با یاری استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال رفع این مهم و خارج کردن هسته مرکزی شهر از وضعیت فعلی و حرکت به سمت بازسازی و بازتعریف این مناطق هستیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم با اشاره به استمرار پیگیری‌های قبلی جهت رفع ایرادات طرح تفصیلی مصوب شهر قم اظهار داشت: در ادامه روند قبلی پیگیری‌های لازم در جهت رفع ایرادات طرح تفصیلی و بررسی و پیگیری راهکار‌های تسریع در احیای بافت فرسوده قم موردتوجه خواهد بود.

او عنوان کرد: یکی از الزامات حوزه شهرسازی، بهره‌برداری کامل از بانک املاک شهرداری و نظارت بر پوشش کامل تمامی املاک متعلق به شهرداری بوده تا از این طریق، هم‌دست افراد سودجو به دست‌اندازی در بیت‌المال کوتاه شود و هم یاری‌دهنده مدیران در تصمیم‌گیری‌های خود باشد.

محرری افزود: تسریع در آماده‌سازی پروژه ۴۸ هکتاری پردیسان و اختصاص آن به طرح‌های توسعه و تعریض طبق اهداف مشخص‌شده و تعیین تکلیف سایت ۳۲ هکتاری پردیسان، پیگیری اصلاح فرآیند‌های توافق‌نامه‌های مواد ۱۰۱ و ۲۴ و تملک باهدف روان‌سازی، کوتاه کردن مراحل و افزایش اعتماد مردمی از جمله موارد مورد تأکید و تصویب اعضا برای رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه است.

او با اشاره به آسیب‌شناسی فرآیند ارزیابی قیمت املاک با رویکرد تقویت کمیته ارزیابی شهرداری، اظهار داشت: یکی از موارد درگیر شهرداری و شهروندان قیمت‌گذاری و خرید املاک در مسیر و پروژه‌های شهرداری کلان‌شهر قم است، در این زمینه سعی شده با آسیب‌شناسی این مهم مشکلات موجود احصاء شود و فرآیند‌های مربوطه در صورت لزوم اصلاح شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم ادامه داد: اصلاح فرآیند‌های خدمات شهرسازی با رویکرد برون‌سپاری و هوشمندسازی از اولویت‌های ویژه شورای اسلامی شهر قم و شهرداری است تا درواقع تا حد امکان خدمات شهرسازی به‌صورت غیرحضوری انجام شود، البته گام‌های اولیه برداشته‌شده که کافی نیست، با رصد وضعیت موجود و ایجاد انگیزه در بین مراجعان محترم سعی در حرکت به این سمت هستیم.

او افزود: بازنگری در برخی شاخص‌های تعیین خلاف در جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ با رویکرد بازدارندگی از تخلفات یکی از ضروریات امروز است، متأسفانه تخلفات ساختمانی زیاد شده و واقعیت هم نگاه اقتصادی به ساخت‌وساز است، باید فرآیند‌های این مهم را بررسی و بازنگری کنیم تا میل به انجام تخلف به حداقل برسد.

انتهای پیام/الف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.