عابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ارتقا مناسبات دو جانبه محور رایزنی امروز ظریف و شاه محمود قریشی

کارشناس مسائل منطقه گفت: روابط دوجانبه و تقویت مناسبات از موضوعات مهم در دیدار امروز وزرای خارجه ایران و پاکستان بود.

دیدرا ظریف و محود قریشیحسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به تهران و محور گفت و گو های او با ظریف اظهار کرد: روابط ایران و پاکستان بر مبنای حسن همجواری بوده و دو کشور در حوزه های مختلف منافع مشترک زیادی دارند که یکی از آنها بحث مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر است، البته همکاری‌های اقتصادی هم در این زمینه از جایگاه مهمی برخوردار بوده.

او ادامه داد: در همین راستا نشست های دوره‌ای میان وزیران  امور خارجه، جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به ویژه طی ماه‌های گذشته برقرار بوده و روند رو به رشدی داشته است، همچنین چندی پیش شاهد سفرعمران خان  رئیس جمهور این کشور به تهران بودیم،  پیش تر هم به دلیل رابطه‌ ریاض با اسلام آباد  همچنین روابط مطلوبی که ایران با رئیس جمهور پاکستان داشت، این کشور تلاش هایی برای رساندن پیام‌هایی میان ایران و عربستان داشته است.

کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: به نظرم موضوع مهم، روابط دوجانبه وکوشش برای تقویت مناسبات و موضوعات مورد علاقه است، اما می تواند حامل پیام‌هایی هم باشد زیرا پاکستان بار‌ها اعلام کرده که مایل است در زمینه  کاهش تنش ها در منطقه نقش مثبتی را ایفا کند.

او با اشاره به سابقه تاریخی و روابط دیپلماتیک میان ایران و پاکستان خاطر نشان کرد: تهران و اسلام آباد روابط دیرینه‌ای با یکدیگر داشتند و از لحاظ فرهنگی سابقه گسترده و مشترکی دارند. اگر بخواهیم  درباره به سابقه تاریخی دو کشور  صحبت کنیم می توان وجود شعرای فارسی زبان اشاره کرد. زیرا زبان فارسی در این کشور ریشه تاریخی دارد. علاوه بر این در حوزه‌ مذهبی   و دین واحد علاقه‌مندی‌های مشترکی میان دو کشور  به وجود آورده است . همچنین به دلیل مرز مشترک طولانی میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و امنیتی همکاری‌  وتعاملات مشترکی شکل گرفته است.

عابدینی افزود: علاوه بر این موارد در حوزه اقتصادی به ویژه انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان یکی از مسائلی است که مدت‌های مدیدی میان دو کشور مطرح بوده و همچنان رایزنی در این زمینه در حال انجام است. بعد از انقلاب اسلامی نیز روابط  تجاری با پاکستان گسترش زیادی پیدا کرد و بسیاری از رؤسای جمهور دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر سفر کردند و این دیدار‌ها در بالاترین سطوح ممکن  تاکنون استمرار داشته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره محور‌های گفت‌وگوی دیدار ظریف و شاه محمود قریشی همچنین گمانه‌زنی‌ها درباره بحث میانجی‌گری اسلام‌آباد، خاطر نشان کرد: پاکستانی‌ها قبلا در عمل تمایل برای میانجیگری میان تهران و ریاض را به صورت علنی کرده اند و حال درباره ایالات متحده هم این گمانه‌زنی‌ها مطرح می‌شود، اما در خصوص روابط تهران -واشنگتن  اصولا بحث میانجی‌گری نمی‌تواند مطرح باشد و نیازی به  این امر احساس نمی شود، مقامات ایران هیچ گفت‌وگویی با مسئولان آمریکایی نخواهند داشت چراکه تهران بارها به واسطه اقدامات و موضع گیری های واشنگتن و اعمال تحریم های یکجانبه آنها اعلام کرده اند که تمایلی به مذاکره دوجانبه ندارند.


بیشتر بخوانید:وزیر امور خارجه پاکستان فردا در تهران با ظریف رایزنی می کند


 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار