خبرهایی از مناطق سیل زده جاسک: دسترسی به تعدادی از روستا‌ها امکان پذیر نیست/ قطعی آب و برق برخی روستا‌ها/ ارتباطات در مناطق سیل زده به پایداری رسید

فرماندار شهرستان جاسک گفت: دسترسی به تعدادی از روستا‌های شهرستان جاسک از طریق زمینی امکان پذیر نیست.

محمد رادمهر، فرماندار شهرستان جاسک در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، با اشاره سیلاب اخیر در شهرستان جاسک گفت: دسترسی به تعدادی از روستا‌های منطقه نوگین و گیشدان و منطقه جانوری از طریق زمینی امکان پذیر نیست.

رادمهر با اشاره به اینکه پس از سیل چند روز گذشته و به دلیل تخریب راه‌ها تاکنون هیچ خبری از روستا‌های منطقه نوگین و گیشدان و منطقه جانوری نداریم ،افزود:در تلاش هستیم تا بوسیله بالگرد و از طریق هوایی به این روستا‌ها امدادرسانی کنیم.

فرماندار شهرستان جاسک با بیان اینکه  آب و برق تعداد زیادی از روستا‌ها همچنان قطع است،افزود: سیل آسیب زیادی به برخی منازل مسکونی و زیرساخت‌های شهرستان وارد کرده است.

رادمهر گفت: اسکان اضطراری سیل زدگان در برخی روستا‌ها همچنان ادامه دارد و جاده جاسک به بشاگرد و جاسک به کنارک همچنان مسدود است.

فرماندار شهرستان جاسک گفت: تمامی نیرو‌های امدادی از جمله هلال احمر، نیروی‌های سپاه و ارتش از طریق زمینی و هوایی در حال کمک و خدمت رسانی به سیل زدگان شهرستان جاسک هستند.

راه ارتباطی ۱۸ روستای بخش گافر و پارامون بسته است/ مردم به اقلام غذایی نیاز دارند

حجت‌الاسلام حسین غلامی امام جمعه بشاگرد اظهار کرد: راه ۱۸ روستای منطقه گافر و پارامون از توابع شهرستان بشاگرد بر اثر بارش شدید باران اکنون بسته است و به خودرو‌های سنگین بیشتری برای گشودن این راه نیاز است.

او با بیان این که طغیان رودخانه جگین بیشترین خسارات به بخش گافر و پارامون در بشاگرد وارد کرده است، گفت: مردم روستا‌های گافر به مواد غذایی و اقلام امدادی نظیر چادر، پتو، لوازم گرمایشی، آب، آرد، نان، تن ماهی، روغن و برنج نیاز دارند و باید این اقلام سریع‌تر به دست آنان برسد.

امام جمعه بشاگرد اضافه کرد: هنوز اقلام غذایی به ۱۵ روستای گافر و پارامون نرسیده است و ۱۷ روستا نیز هنوز برق ندارد، اما ارتباط تلفن برقرار است.

حجت‌الاسلام حسین غلامی گفت: منطقه بشاگرد، کوهستانی است و از آن جا که سیل بسیاری از زندگی مردم را با خود برده است، لذا وسایل گرمایشی، لباس گرم و پتو از عمده‌ترین نیاز‌های مردم گافر و پارامون است که ساعتی قبل این نیاز‌ها را با فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در میان گذاشتم و اکنون اکیپ‌های در راه هستند تا بخشی از این امکانات را به مردم منطقه برسانند.

او خواستار اختصاص اعتبار ویژه برای بهسازی و بازسازی منازل مردم آسیب دیده در این سیل شد و تصریح کرد: دام‌های زیادی در اثر سیل در این منطقه تلف شده‌اند و مردم جز همین دام‌ها و مزارع کشاورزی، راه معاش دیگری ندارند.

سفر فرمانده نیروی دریایی سپاه به مناطق سیل زده شرق هرمزگان

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه به همراه فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان ظهر امروز برای بازدید از مناطق سیل زده شرق هرمزگان وارد شهرستان جاسک شدند.

برآورد دقیق نیاز‌ها و مدیریت میدانی اقدامات فوری سپاه برای کمک به سیل‌زدگان لیردف جاسک ومنطقه گافر و پارامون از جمله اهداف حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه در مناطق سیل زده شرق هرمزگان است.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان گفت: اقلام مورد نیاز مردم مناطق سیل‌زده از جمله لوازم گرمایشی، پتو، نان، خرما، تن ماهی، لوازم بهداشتی و دارو از روز گذشته به منطقه ارسال شده و ۶ محموله دیگر نیز در راه رسیدن به جاسک است تا به طور منظم و بر اساس نیاز هر منطقه در میان مردم توزیع شود.

سردار اباذر سالاری با اشاره به اینکه اکیپ‌های مهندسی سپاه امام سجاد (ع) نیز از روز گذشته در منطقه فعال شده‌اند، افزود: چند اکیپ مختلف از نیروی دریایی سپاه نیز تا ساعتی دیگر وارد جاسک می‌شوند تا به برقراری راه‌ها و تخلیه گل و لای ناشی از ورود سیلاب به روستا‌ها و منازل مردم کمک کنند.

او گفت: ۳۰۰ پاسدار نیز از دو روز پیش در منطقه در حال خدمت رسانی به مردم هستند و نیرو‌های بیشتری نیز از امروز راهی مناطق روستایی جاسک و بشاگرد می‌شوند تا به مردم کمک کنند.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان با اشاره به اینکه امکانات سپاه‌های شهرستانی از همان ساعات اولیه وقوع سیل در خدمت مردم قرار گرفته است، افزود: واحد‌های مختلفی از بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی نیز بعد از جمع‌بندی دقیق مشکلات و نیاز‌ها به منطقه اعزام خواهند شد تا به مردم در ایجاد شرایط مناسب برای زندگی کمک کنند.

امداد رسانی نیروی دریایی سپاه به روستاهای جاسک

خبرهایی از مناطق سیل زده جاسک: دسترسی به تعدادی از روستا‌ها امکان پذیر نیست/ قطعی آب و برق برخی روستا‌ها/ ارتباطات در مناطق سیل زده به پایداری رسید

روایتی از اوضاع مردم سیل زده روستاهای جاسک/ تامین آب سیل زدگان از طریق خرید آب معدنی!

شیخ غلامرسول موحد امام جمعه و جماعت روستای بحل اظهار داشت: پس از بارش‌های فراوان در شرق هرمزگان تعداد زیادی از روستا‌های جاسک در محاصره سیل قرار گرفته‌اند و با مشکلات جدی مواجه شد‌ه‌اند.

او افزود: در منطقه جگین بالا و روستا‌های علی مرجان، هنگستان، حصار، کیایی و راج آباد هنوز مسئولان اوضاع بحرانی را نرفته و ندیده‌اند، مردم این روستا‌ها به شدت دچار مشکل و نیازمند امدادرسانی فوری هستند.

امام جمعه و جماعت روستای بحل گفت: اوضاع در این مناطق اسف بار است، راه‌های ارتباطی کاملا از بین رفته، آب، برق و تلفن نیز کامل قطع شده و در حال حاضر هیچ گونه ارتباطی با اهالی این روستا‌ها وجود ندارد، مردم در آن مناطق نیاز‌های فراوانی دارند برخی بیماری‌ها از جمله آنفلوانزا و اسهال در آنجا در حال شیوع است.

نجات ۲۰ سیل زده توسط بالگرد ارتش پس از گذشت ۳۰ ساعت

شیخ موحد از نجات ۲۰ روستایی سیل زده که به درختان کاور پناه برده بودند توسط بالگرد ارتش خبرداد و گفت: این مردم پس از آنکه سیل آنها را غافلگیر کرد به ناچار برای نجات جان خود به درختان کهور پناه بردند، ماهم پس از اطلاع از این موضوع سریعا نیرو‌های امدادی و ارتش را در جریان قرار دادیم.

او افزود: این روستائیان از ساعت ۷ صبح در بالای درختان پناه گرفته بودند و تا نیرو‌های امدادی به محل رسیدند شب شد و با توجه به نبود امکانات مورد نیاز ناچارا نجات این اهالی به روز بعد موکول شد و روز بعد با کمک بالگرد ارتش و پس از گذشت بیش از ۳۰ ساعت این افراد سیل زده نجات داده شدند.

امام جمعه و جماعت روستای بحل گفت: در روستای لیره‌ای رودخانه فصلی که در ۲ کیلومتری روستا قرار داشت طغیان و متاسفانه صد در صد منازل مسکونی تخریب را کرد، اهالی روستای سیل زده و در محاصره آب سدیج نیز تاکنون امکانات امدادی دریافت نکرده‌اند و در این روستا نیز گزارش‌هایی از شیوع بیماری مخابره شده است.

فرار مردم منطقه

او ادامه داد: الحمدالله تاکنون کسی در این سیل جان خود را از دست نداده و مردم سیل زده در روستا‌های اطراف از جمله روستای بحل اسکان داده شده‌اند، اما خانه و زندگی و خودرو و احشام آنها به کلی نابود شده است.

آب آشامیدنی جاسک قطع است/ تامین نیاز‌های آب آشامیدنی و بهداشتی با خرید آب معدنی

شیخ موحد با اشاره به قطع آب شرب در جاسک گفت: پس از گذشت چند روز هنوز به علت فروکش نکردن سیل، امکان وصل آب شرب وجود نداشته و مردم این منطقه با بی آبی مواجه هستند و برای رفع نیاز‌های آشامیدنی و بهداشتی خود مجبور هستند آب معدنی خریداری کنند.

او تصریح کرد: اینکه مسئولان می‌گویند با تانکر آبرسانی می‌کنند واقعیت ندارد چرا که مخزنی برای آبگیری و توزیع میان مردم وجود ندارد و در این خصوص مردم روستای بحل نیاز به آب خود را تنها از طریق خرید آب معدنی تامین می‌کنند.

مزارع کشاورزی از بین رفته است/ مردم نگران بازگرداندن تسهیلات بانکی هستند

امام جمعه و جماعت روستای بحل با اشاره به نابودی مزارع کشاورزی در منطقه جگین گفت: متاسفانه تمام زمین‌های زراعی و محصولات کشاورزی مردم به طور کامل از بین رفته، برخی افراد گوجه و برخی در هکتار‌های بالا هندوانه کاشته بودند که با سیل تمام مزارع از بین بافت و کشاورزان باقی مانده‌اند و وام‌های بالای صد میلیونی که باید به بانک‌ها پرداخت کنند.

او در پایان اظهار داشت: مردم این منطقه به شدت تحت فشار هستند و به علت نابودی خانه و زندگی و زمین‌های کشاورزی خود آرزوی مرگ می‌کنند چرا که نمی‌دانند با حجم بدهی‌ها و گرفتاری‌های خود چه کار باید بکنند.

ارتباطات در مناطق سیل زده هرمزگان به پایداری رسید

 امیر یگانه مدیر مخابرات منطقه هرمزگان اظهار کرد: از همان ساعات اولیه وقوع سیل در مناطق شرقی استان هرمزگان، اکیپ‌های عملیاتی مخابرات منطقه هرمزگان به جاسک و بشاگرد اعزام شدند و با تلاش ویژه‌ای اکنون ارتباطات در بشاگرد کاملا پایدار و در جاسک نیز در عمده مناطق سیل‌زده به پایداری رسیده است.

او با بیان اینکه قطعی برق دلیل اصلی قطع ارتباطات در بسیاری از نقاط جاسک بوده است، خاطرنشان کرد: ۱۰ دیزل ژنراتور به ایستگاه‌های کلیدی و مهم روستایی ارسال و عملیاتی شده تا ارتباطات مردم این مناطق برقرار شود.

مدیر مخابرات منطقه هرمزگان تأکید کرد: در زمان وقوع سیل و پس از آن، بیش از ۹۰ درصد ارتباطات همراه اول در نهایت پایداری در جاسک و بشاگرد قرار داشت و علت قطعی برخی ایستگاه‌های ارتباطی نیز قطعی برق و در برخی نقاط قطعی فیبر نوری شرکت زیرساخت بود که با همت اکیپ‌های شرکت زیرساخت و اکیپ‌های شرکت مخابرات، بحمدالله وضعیت نرمال شده است.

یگانه خاطرنشان کرد: ۳ تیم ویژه عملیاتی با تجهیزات کامل از مخابرات هرمزگان به شرق هرمزگان اعزام شده‌اند و اکنون به جز منطقه لیردف و راس المیدان در منتهی علیه شرقی هرمزگان، کل ارتباطات پایدار شده و مشکلی وجود ندارد.

او درباره راه‌اندازی ایستگاه ارتباطی لیردف و راس المیدان نیز گفت: مشکل اصلی، قطع فیبر نوری شرکت زیرساخت است که تلاش‌ها برای برقراری ارتباط فیبر در جریان است، اما متأسفانه شدت سیل به قدری زیاد بوده که جاده و محور‌های مواصلاتی و خطوط فیبر نوری را با خود قطع کرده و برده است و ایجاد ارتباط جدید با تلاش ویژه‌ای اکنون در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم تا ساعاتی دیگر ارتباطات این مناطق را نیز به وضعیت عادی بازگردانیم.

مدیر مخابرات منطقه هرمزگان اضافه کرد: اکنون تا ۸ کیلومتری لیردف ارتباطات همراه نرمال شده است و تمام تلاش‌مان را به طور شبانه روزی به کار گرفته‌ایم تا با همکاری اکیپ‌های شرکت زیرساخت، سریع‌تر ارتباط لیردف را نیز برقرار کنیم.

یگانه در پایان تصریح کرد: از ابتدای امسال و با نگاه ویژه وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران، ۷۰ ایستگاه جدید تلفن همراه در شرق استان نصب و راه‌اندازی شده است که گام بلندی به سوی افزایش پوشش ارتباطی در این منطقه پهناور و کوهستانی باشد.

برق ۱۰ روستا وصل شد / خسارت به ۳۰ کیلوتر شبکه توزیع 

عبدالملک بمپوری ، مسئول شبکه برق بخش لیردف جاسک در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، گفت: برق ۱۰ روستای این بخش که بر اثر سیل و سقوط تیرهای برق قطع شده بود ، ساعتی پیش وصل شد.

بمپوری افزود: درصورت فروکش کردن سیلاب و باز شدن راه‌های ارتباطی، برق ۱۸ روستای باقیمانده هم به سرعت وصل خواهد شد.

او گفت: در سیل اخیر ۱۵۰ پایه تیر برق و ۴ ترانس برق آسیب دید و حدود ۳۰ کیلومتر از شبکه خسارت دید.

بیشتر بخوانید: 

آخرین وضعیت آبگرفتگی در شهرهای هرمزگان/ آبگرفتگی و تخریب جزئی برخی واحدهای مسکونی/ قطعی آب و برق در برخی نقاط هرمزگان

آبگرفتگی معابر و برخی منازل مسکونی در هرمزگان/ «رمچاه» قشم در محاصره سیلاب/ آب باران به‌جای «خورها» روانه خیابان‌ها شد + فیلم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.