روایتی جدید از دست پنهان آمریکا در حادثه هواپیمای اوکراینی/ وقتی اطلاعات یکباره از سایت انگلیسی حذف می‌شود

برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال نقش داشتن جنگ الکترونیک آمریکا در رقم خوردن سانحه هواپیمای اوکراینی در تهران خبر می‌دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع سقوط بسیار عجیب پرواز شماره 752 هواپیمای اوکراینی در تاریخ 18 دی 98 که بر اثر اصابت اشتباه موشک پدافند ایران و پیرو یک خطای سهوی اپراتور انجام شد، همچنان محل بحث‌ها و بررسی‌های فنی و کارشناسی است.

اولین بار صبح شنبه هفته جاری(20 دی)، ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این سقوط بر اثر اصابت موشک پدافند بر اثر خطای سهوی بوده، اما در عین حال در اطلاعیه به نکاتی اشاره کرده است که نیازمند مداقه است؛ من‌جمله اینکه نظر به افزایش بی‌سابقه تحرکات هوایی در منطقه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌منظور پاسخگویی به تهدیدات احتمالی در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفته بودند.

امّا در توضیحات تکمیلی سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه اطلاعات جزئی‌تری به مردم ارائه شد. حاجی‌زاده ضمن عذرخواهی از مردم و تاکید بر اینکه این مسئله بر اثر خطای انسانی اپراتور پدافند صورت گرفته، گفت که رادار های هشدار در این واقعه خطر شلیک موشک کروز از ناحیه دشمن متخاصم را منتقل کرده بود.

هرچند خطای انسانی محرز است و اپراتور به اشتباه هواپیمای مسافربری را موشک کروز فرض کرده و به آن شلیک کرده است، و هرچند چرایی صدور اجازه پرواز به هواپیمای مسافربری در چنین شرایط حساسی همچنان محل سوال و پیگیری رسانه‌هاست، امّا چند روزی است برخی کارشناسان داخلی و همچنین بعضی از رسانه‌های خارجی به طرح این نکته و پرسش نیز پرداخته‌اند که چگونه سامانه پدافندی مورد بحث در این صحنه اولاً ارتباط رادیویی خود را از دست داده و همچنین چگونه هواپیمای مسافربری را موشک کروز دیده است؟

سایت The Drive از رسانه‌های غربی در این بین این گمانه را مطرح کرده است که احتمالاً سیستم جنگ الکترونیک آمریکایی‌ها هواپیمای مسافربری را برای بخشی از پدافند ایران به عنوان یک هدف جنگی نشان داده است. در هر صورت خطای انسانی پدافند قطعی است و او به هر حال این هواپیما را موشک کروز دیده، امّا در صورتی که این گمانه‌ها راجع به جنگ الکترونیک آمریکا تقویت شود بدین معنا خواهد بود که ارتش آمریکا عملاً یک جنایت جنگی بزرگ را صورت داده و هواپیمای مسافربری را قربانی چنین نبردی کرده است. حال آنکه نیروهای نظامی ایران نیز علیرغم توانمندی بالای خود در جنگ الکترونیک از روش‌های غیرانسانی به هیچ وجه استفاده نکرده‌اند. آنچنان که فرماندهان نظامی ایران از جمله آقایان حاجی‌زاده و سلامی توضیح دادند در جریان حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد سیستم جنگ الکترونیک ایران با توانمندی خاص خود توانسته برای دقایقی کنترل هواپیماها و پهپادهای آمریکایی در منطقه را مختل کرده و آنها را از حالت عملیاتی خارج کنند که باعث شوک سنگین به فرماندهان آمریکایی شده است.

همه چیز درباره عوامل سقوط عجیب هواپیمای اوکراین؛ احتمال جنگ الکترونیک آمریکا به موازات خطای انسانی پدافند!

سایت "درایو" از احتمال نقش جنگ الکترونیکی آمریکا در هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری نوشته است

شبهه دیگری که مطرح شده احتمال نقش رژیم صهیونیستی در دستکاری سیستم هواپیمای اوکراینی است که بتواند به رادار علائم اشتباه صادر کند. یکی از نشانه‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود نحوه‌ی اطلاع‌رسانی برخی منابع صهیونیستی درباره سقوط هواپیمای بوئینگ خط هوایی اوکراین است. در خبری که بر روی یکی از این سایت‌ها منتشر شده به صراحت آمده است که هواپیمای اوکراینی سه هفته پیش در فرودگاه بن‌گوریون تلاویو بوده است؛ اما چنین نکته‌ای در بخش‌های انگلیسی بسیاری از سایت‌های عبری حذف شده است.

همه چیز درباره عوامل سقوط عجیب هواپیمای اوکراین؛ احتمال جنگ الکترونیک آمریکا به موازات خطای انسانی پدافند!

اطلاع‌رسانی یک سایت عبری درباره هواپیمای اوکراینی؛ این بخش از اطلاعات این سایت‌ها در بخش‌های انگلیسی به طور کامل حذف شده است

همه چیز درباره عوامل سقوط عجیب هواپیمای اوکراین؛ احتمال جنگ الکترونیک آمریکا به موازات خطای انسانی پدافند!
ترجمه انگلیسی سایت عبری فوق‌الذکر با گوگل‌ترنسلیت/ در این بخش نوشته شده است که هواپیمای اوکراینی سه هفته پیش از سقوط در اسرائیل بوده.

چرایی و چگونگی یک فیلم‌برداری مشکوک آنهم در یک فضای نسبتاً بیابانی و در یک ساعت مشخص در نیمه‌شب توسط فردی ناشناس که با یکی از عناصر رسانه‌های غربی (نریمان غریب) مرتبط بوده و چرایی و چگونگی اطلاع‌رسانی فوری برخی رسانه‌های عربی مانند الحدث سعودی نیز جزو دلالت‌های دیگری است که مسئله را کاملاً مشکوک و واجد شرایط بررسی بیشتر می‌کند.

همه چیز درباره عوامل سقوط عجیب هواپیمای اوکراین؛ احتمال جنگ الکترونیک آمریکا به موازات خطای انسانی پدافند!
الحدث عربستان سعودی ساعتی بعد از سقوط هواپیما و در حالی که هنوز هیچ بررسی فنی در این باره صورت نگرفته بود اعلام کرد که هواپیمای اوکراینی بر اثر اصابت موشک پدافندی ایران سقوط کرده است!

آنچه در ذیل می‌آید توضیحات مفصل و فنی یک کارشناس نظامی درباره گمانه‌ی احتمال بهره‌گیری آمریکا از یک جنایت جنگالی در ماجرای هواپیمای اوکراینی است:

امروزه جنگ الکترونیک به یکی از مهمترین شاخه‌های درگیری‌های نظامی تبدیل شده است. در این حوزه رزم، به دلیل گسترده بودن فضای اقدام و ضد اقدام، پیچیدگی‌ها دو چندان می‌شود. همین گسترده بودن امکان عملکرد، سبب ناشناخته ماندن بخشی از توان جنگ الکترونیک (که به صورت مخفف جنگال نامیده می شود) تا روز درگیری شده است.

سامانه‌های راداری و مخابراتی به طور کلی دارای دو جزء اصلی شامل «فرستنده» و «گیرنده» هستند که فرستنده، وظیفه ارسال امواج با فرکانس خاصی را برعهده دارد. پیش از آن تمام کارها شامل تبدیل داده به موج و کُدگذاری (برای سامانه های ارتباطی و نه راداری) و... توسط اجزاء دیگری انجام شده است. پس از ارسال موج که می تواند به صورت تمام سمتی یا پرتو با عرض کم باشد، با رسیدن امواج به آنتن دستگاه گیرنده، کار بازتبدیل موج به داده‌ها انجام می‌شود.

در مقابل دشمن می‌تواند در هر یک از دو محل فرستنده و گیرنده که برای سامانه های مخابراتی جدا از هم و برای رادارها معمولاً در یک نقطه است، اقدام به ایجاد اخلال کند. با توجه به اینکه ابعاد آنتن‌های مربوط به امواج الکترومغناطیس به طول موج آنها (معکوس فرکانس) مرتبط است، ابعاد و وزن آنتن و منبع تأمین توان سامانه‌های اخلالگر نیز متفاوت خواهد بود. در واقع برای هر محدوده فرکانسی، نیاز به اخلالگر خاص خود وجود دارد.

* اما دشمن چگونه فرکانس‌های سامانه‌های طرف مقابل را می‌یابد؟

این کار به روش های مختلفی انجام می شود. استفاده از سامانه‌های شنود سیگنالی که با دریافت سیگنال‌های راداری طرف مقابل و تجزیه و تحلیل آن با الگوریتم های خاص در یک بازه زمانی قابل اتکا، موفق به کشف فرکانس کاری اصلی رادارها می شود یکی از مهمترین این راه‌هاست.

امروزه عمدتاً اینکار توسط سامانه‌های هواپایه مانند گونه‌های مختلف هواپیمای RC-135 انجام می شود. البته اینکار به سادگی صورت نمی پذیرد و با وجود راهکارهایی مانند جهش فرکانسی و استفاده رندم از فرکانس‌های مختلف، کشف فرکانس اصلی کاری نیازمند فرایند پیچیده تحلیلی بوده و در یک بستر زمانی طولانی ممکن می شود.

راهکار دیگر استفاده از روش‌های جاسوسی سنتی و کسب اطلاعات در مورد سامانه راداری خصوصاً فرکانس‌های کاری آن است.

در هر صورت با کشف مشخصات مهم رادار، دشمن می‌تواند اقدام به طراحی جنگ الکترونیک خود کند. در گذشته شکل اصلی و پرکاربرد جنگ الکترونیک، ارسال سیگنال‌های بسیار قوی روی رادار دشمن بود که سبب اشباع آنتن گیرنده می شد.

در این شرایط، کاربر در تمام صفحه نمایشگر خود، بازتاب راداری می‌دید که اصطلاحاً به آن «سفید شدن رادار» گفته می شد. اما با پیشرفت الکترونیک دیجیتال و نرم افزارهای تحلیلی و کنترلی پیشرفته، راهکارهایی برای رفع این مشکل پدیدار شد به طوری که امروزه رادارهای پدافند هوایی ایران به طور تقریباً کامل در برابر این نوع تهاجم الکترونیک مصون شده اند.

اما شیوه جدیدتر و حرفه‌ای‌تر به جای ارسال حجم عظیمی از امواج برای اشباع، ارسال سینگال هایی با فرکانس مشابه رادار هدف است به طوری که این سیگنال ها مشابه امواج بازتابی از هدف خاصی مثلاً پهپاد یا موشک کروز یا هواپیمای جنگنده باشند.

در واقع با دانستن اینکه مثلاً یک موشک کروز خاص در برابر راداری با طول موج (یا فرکانس) باند L چه میزان بازتابی را در این رادار خواهد داشت، می‌توان سیگنال جعلی متناسب با آن را ایجاد کرده و به صورت تمام سمتی در یک گسترده زاویه ای وسیع یا با پرتوهای محدود و به سمت منطقه مشخص ارسال کرد.

در نتیجه کاربر رادار روی صفحه نمایش خود، تعدادی هدف مشاهده خواهد کرد که در صورت دقیق بودن سیگنال‌های جعلی، آنها را با هدف مدنظر دشمن اشتباه خواهد گرفت. راهکارهای بسیار گسترده دیگری نیز در حوزه جنگ الکترونیک وجود دارد از جمله نفوذ به شبکه و جعل مشخصات هویتی در سامانه‌های شناسایی دوست از دشمن و القاء مشخصات یک هدف نظامی به غیرنظامی یا به عکس. در این راهکار که بیشتر مبتنی بر قابلیت های سایبری است، مشخصات یک هدف نظامی و غیرنظامی عوض می شود تا دشمن به اشتباه هدف دوست را دشمن تشخیص دهد یا به عکس. البته تبدیل هدف غیرنظامی به نظامی، در این روش جنگ الکترونیک کاملاً ناجوانمردانه و غیرانسانی بوده و از نظر حقوقی مصداق جنایت علیه بشریت تقسیم بندی می شود هر چند که در دنیای جنگل امروز، تنها کشورهای قدرتمند هستند که می توانند در برابر چنین جنایتی، حق خود را بگیرند.

* در شب حادثه بوئینگ 737 چه اتفاقی افتاد؟

همانطور که در ابتدای متن گفته شد، در بامداد 18 دی 1398 سپاه در عملیاتی با دو رویکرد بازدارندگی در برابر تجاوزهای رو به افزایش آمریکا و نیز انتقام از ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی اقدام به عملیات هجومی به پایگاه هوایی دشمن یعنی آمریکا در کشور عراق کرد. مقامات سیاسی و نظامی آمریکایی تصریح کرده بودند که در صورت اقدام ایران، آنها نیز به اهداف متعددی در خاک ایران حمله خواهند کرد در نتیجه نیروهای مسلح کشور خصوصاً در بخش پدافند هوایی به عنوان عامل اصلی دفع تهاجم هوایی دشمن در آماده باش 100 درصد جنگی قرار گرفته بودند.

بنا بر اطلاعات موجود، در زمان حمله موشکی ایران، نزدیک به 10 هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در مناطق مد نظر ایران برای حمله، در حال پرواز بودند که به محض شروع عملیات، واحدهای جنگ الکترونیک اقدام به از کار انداختن لینک های ارتباطی و انتقال داده آنها کرده و موفق به قطع ارتباط آنها با پایگاه و خاک اصلی آمریکا می شوند.

با مشخص شدن اجرای حمله موشکی، پرنده های باسرنشین و بدون سرنشین متعدد آمریکا با دستور مقامات نظامی منطقه ای آنها از حالت آماده باش به پرواز در آمده و منتظر تصمیم کاخ سفید می شوند. این حرکت از دید پدافند هوایی کشور مخفی نمانده و سطح آماده باش جنگی در سراسر شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور مجدداً مورد تأکید قرار می گیرد. زیرا هر یک از هواپیماهای جنگی سرنشیندار دشمن می توانست مبدأ پرواز موشک های کروز هواپرتاب تاکتیکی یا بمب های دورایستا باشد.

اما با گذشت چند ساعت، احتمالاً بر اساس آنچه از گفته‌ها می‌توان حدس زد، اتفاق دیگری رقم می خورد. هواپیماهای جنگ الکترونیک آمریکا در نواحی از مرزهای کشور اقدام به ایجاد اهداف کاذب در رادارهای مرزی می‌کنند؛ امری که سبب تشخیص موشک‌های کروز روی این رادارها می‌شود، اهدافی که در واقع جعلی بودند.

در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح که سه روز پس از حادثه منتشر شد نیز صریحاً ذکر شده که از نقاط مختلفی از کشور، اخباری مبنی بر رؤیت اهداف پروازی متخاصم روی صفحه رادارها به تهران رسیده است.

آنچنان که از گفته‌ها می توان به صورت احتمالی برداشت کرد: با اعلام خبر شلیک موشک های کروز در شبکه یکپارچه پدافند هوایی، به تمام یگان هایی که در خط سیر احتمالی این موشک های جعلی بودند، اعلام خبر شده و آمادگی برای درگیری با آنها تأکید می شود. هر چند که با گذشت زمان اندکی و عدم مشاهده اهداف کروز در رادارهای داخل کشور، فرضیه جعلی بودن اهداف مشاهده شده در مرزها، شکل می گیرد.

در این شرایط و در ساعات ابتدایی روز 18 دی، یک هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 خطوط هوایی اوکراین به اشتباه هدف موشک یک سامانه پدافند هوایی کوتاه برد تور-ام-1 روسی قرار می گیرد که متأسفانه منجر به سقوط و شهادت تمام سرنشینان آن می شود.

همه چیز درباره عوامل سقوط عجیب هواپیمای اوکراین؛ احتمال جنگ الکترونیک آمریکا به موازات خطای انسانی پدافند!

طرح گرافیکی از عملیات جنگالی توسط هواپیما علیه اهداف زمینی

در این بین آنچنان‌که از اظهارات فرماندهان می‌توان به نحوی استنتاج کرد، با قطع ارتباط اپراتور پدافند،  از احتمال جعلی بودن اهداف کروز رویت شده هم خبری به اپراتور داده نمی شود. در صورت اعلام این خبر، سطح حساسیت خدمه نسبت احتمال متخاصم بودن اهداف مشاهده شونده در رادار کاهش می یافت.

سوال دیگری که در اینجا مطرح می شود این است که با توجه به اینکه سامانه تور-ام-1 به عنوان یک سامانه پدافند هوایی، دارای زیرسامانه تشخیص دوست از دشمن نیز هست، چرا هواپیمای 737 را به عنوان هدف دشمن شناسایی کرده است؟ در اینجا گفته می شود که ممکن است دشمن با استفاده از روش جنگ الکترونیک تحت شبکه، موفق به نفوذ به سامانه‌های اطلاعاتی این هواپیما شده و شناسه غیرنظامی این هواپیما را تغییر داده باشد. هواپیمای بوئینگ 737 سری 800 که در حادثه فوق ساقط شد، از نمونه های پیشرفته و متصل به شبکه بوده است. در صورت صحت این گمانه، عملکرد دشمن مصداق جنایت جنگی بوده و سبب اشتباه گرفته شدن هواپیمای غیرنظامی با هدف نظامی شده است.

گمانه‌های مربوط به اجرای جنگ الکترونیک توسط دشمن روی خود هواپیمای 737 یا روی سامانه پدافندی، در روزهای اخیر بسیار مورد توجه محافل تحلیلی نظامی در دنیا قرار گرفته و کارشناسان مختلف با بیان حقایقی از این نوع حملات که توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر صورت پذیرفته در واقع به صورت ضمنی در حال تقویت احتمال وقوع چنین جنایتی توسط دشمن دارند.

برای مثال، به نوشته وبگاه breakingdefense سامانه های جمینگ مدرن علاوه بر قابلیت های سنتی مانند ایجاد نویز، امکان تحت کنترل گرفتن پهپادها، القای مختصات غلط به سامانه های ناوبری مهمات هدایت شونده یا ایجاد اهداف کاذب با دقت بالا روی رادارها را دارند.

ذکر این نکته هم جالب خواهد بود که سایت FAA (نهاد رگولاتوری پرواز های داخلی و خارجی آمریکا) ساعاتی قبل از این واقعه در اطلاعیه‌ای پرواز هواپیماهای تجاری و غیر تجاری آمریکایی بر فراز ایران را ممنوع اعلام کرده و در آن گفته بود  احتمال خطا در محاسبات یا خطا در شناسایی برای هواپیماهای بر فراز ایران وجود دارد.

در هر صورت باید منتظر ماند تا با توجه به عمق فاجعه و البته پیدا کردن ابعاد بین المللی، اطلاعات بیشتری از شرایط زمان و مکان حادثه و اطلاعات جعبه سیاه و نوار مکالمات داخل کابین منتشر شود تا ابعاد ماجرا برای افکار عمومی که به شدت از این حادثه و مرگ دردناک نزدیک به 180 انسان بی گناه متأثر شده است روشن شود.

در صورت نقش داشتن آمریکا در این قضیه، ضمن نیاز به هوشمندی بیش از پیش توان پدافند(به دلیل مواجهه با چنین دشمن جنایتکاری)، نیاز به برخورد جدی با دولت جنایتکار آمریکا از هر طریق ممکن وجود دارد.

لازم به ذکر است، آنچه گفته شد، گمانه زنیهای رسانه ای است و آنچه تاکنون قطعی است همان میزانی است که توسط مسولان رسمی نظامی اعلام شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۵:۳۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
کارشناسان محترم . ک نظر دادین همه کار امریکاس


گیرم کار امریکا



کدوم ادم بی سوادی مسعولیت عملیات ب این مهمی بوده ک عقلش نرسیده تمام پروازهای اون شب رو لغو کنن.
Iran (Islamic Republic of)
سید احمدی
۰۲:۴۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
اگه اینهایی که گفتید درست باشه که یقینا درست هست و آمریکای جنایتکار می‌تونه و تونسته در کل سیستم نفوذ کنه وحتی کد شناسایی هواپیما رو تغییر بده که رادار اون رو نظامی فرض کرده ، پس چطور ایران تونست ارکیو جاسوسی آمریکا رو در ایران به زمین بنشونه. اگه اونا آنقدر قدرت دارن که چنین و چنان کنن پس چرا اجازه دادن پهبتدشون رو ایران تسخیر کنه و اگه ما آنقدر زرنگ هستیم که تونستیم اینکار رو کنیم در این قضیه گول سیستم الکترونیک آمریکا رو خوردیم .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
66663
۱۳:۱۸ ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
خودشون میگن هیچگونه جنگ الکترونیکی درکارنبوده
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۹:۱۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
انشالله به حقارت افتادن دولت مردان آمریکایی و اسرائیل و هم پیمانانشان را در آینده نزدیک خواهیم دید . این شیطنتها نشانه ضعف و فرو افتادگی آنها است . انشاالله انتقام خون سردار سلیمانی و همه عزیزانی که شهید شدند را می گیریم.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۹:۱۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
لطفا برای همچنین جنایت بزرگی که مسئولین مرتکب شده اند بهانه تراشی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
اگر بویینگ 737 اوکراین به علت نقص فنی سقوط کرده بود اون موقع نیاز به نظارت و کمک از شرکت های سازنده آن بود، اما حالا که با برخورد موشک سقوط کرده دخالت فرانسه و کانادا و آمریکا برای چیه و چه دردی را دوا میکنه؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۴۳ ۲۶ دی ۱۳۹۸
با سلام به نظر من همونایی که اون شب از چند جهت داشتن فیلم برداری میکردن دستی تو این کار داشتن از جمله شناسایی مراکز موشکی اطراف فرودگاه،کمک در هک کردن و....به نظر من تقاصشونا خون میگیره با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۵ دی ۱۳۹۸
قابل توجه خائنینی که همچنان اصرار دارن سپاه رو مقصر جلوه بدن
Singapore
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۵ دی ۱۳۹۸
با سلام می خوام بدونم وگرنه نمیگین پدافند هک شده چرا از تور ام 1 هنوز استفاده می کنید که یک سامانه پدافند هوایی روسی است!!!
چرا وقتی سامانه پدافندی باور رو میسازن میگن تولید انبوه و داخلی هستش و بهترینه چرا اونو استفاده نمی کنن؟؟؟؟؟ چرا بهانه میارن ؟
حرفم واقعیته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۵ دی ۱۳۹۸
موشک کروز سرعت کمی دارد اکثر نسخه های های تهاجم زمینی مادون صوت هستند. آنها دارای موتور های ضعیف نسبت به موتور های هواپیماهای نظامی هستند و اکثرا حتی از هواپیمای غیر نظامی نیز کند تر پرواز می‌کنند و به دلیل پرواز در ارتفاع کم برد کمتری به دلیل تراکم هوا و جاذبه دارد. حتی دوربردترین موشک های کروز جهان به ندرت بیش از 3000 کیلومتر برد دارد و چنین مسافتی را طی 3.5 ساعت طی می‌کنند برای همین موشک های کروز معمولا برای نقش اتمی مناسب نیستند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۰۱ ۲۵ دی ۱۳۹۸
پس از شنیدن خبر سقوط هواپیمای مسافربری ،با دوستم صحبت می کردم گفتم که ممکنه با روش شهادت شهدای هسته ای بمب کنترلی در مجاور موتور هواپیما کار بذارند و هنگام پرواز پس از انفجار به اهداف تروریستی شون و کشتن مردم بیگناه دست پیدا کنند اما از اطلاعاتی که در این بخش گفته شد و جا داره از باشگاه خبرنگاران جوان تشکر کنم...میشه این نتیجه رو گرفت که احتمالا این دفعه خواستند صنایع موشکی سپاه رو با یک خطای ساختگی در اذهان مردم بد جلوه بدهند و اینطور در اذهان جابندازند که صنایع موشکی به ضرر جان مردم هست...و بعد ها در منع ایران از ساخت موشک های دوربرد چانه زنی و اقدام کنند ...و سکوت آمریکا بعد از حمله موشکی ایران هم بیانگر حالت منفعلانه آمریکا نیست بلکه کارشان را مخفیانه انجام داده و می دهند و منتظر نتیجه هستند و استفاده های بعدی....و اما دیدگاه مثبتی که میشه بهش رسید این است که اراده خداوند و نظر رحمت خدا با ماست تا دشمن رو بهتر بشناسیم و نقاط ضعف خودمون رو تقویت کنیم و مهم تر از همه اینکه صنایع موشکی ما دشمن رو به زانو درآورده که این همه مکر و خباثت می کنند و جان انسان های بی گناه رو می گیرند و نباید در این مورد کوتاه آمد...آمریکا و زورگویان دنیا تا مشت قدرت ما بالاسرشون نباشه آروم نمی گیرند و هزارها انسان بی گناه رو برای رسید به اهداف شون خواهند کشت...
مرگ بر ابلیس های بزرگ جهان آمریکا و اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۲۵ دی ۱۳۹۸
بله از اول که فیلم از زدن موشک به هواپیما گرفته بودن معلوم بود کار آمریکاست حالا 2تا هواپیما رو آمریکا منفجر کرده او هواپیمااییم که تو دریا انداخت یادمان نرفته خدا نابودش کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۸
خدا لعنت كنه اسرائيل همه اينها زير سر صهيونيستهاست
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۰۱:۴۴ ۲۵ دی ۱۳۹۸
درزمانه ای که هرمسؤول خطاکاری دست به هرفرافکنی میزنه و آسمون وریسمون روبهم میبافه تاگناه خطاشوگردن این واون بندازه,سرداربصیرما(سردارحاجی زاده عزیز)باشهامت مثال زدنی وبدلیل ترس ازآخرت میادهمه چیزروگردن میگیره, درودبه شرفت,الحق که ولایتمداریارزش یک تارموی تووامثال تو به کل مجموعه فراریهای ازپاسخگویی که باشعارش شدن نفردوم کشور,بالاتره,درودبرسرداران وامیران مجموعه سپاه وارتش,,آقای.....حالاباجدیت فراوان بایدکمیته تحقیق تشکیل بدهد,همانطورکه صبح روزدلاوری سردارعزیزمان بلافاصله دستورتشکیل کمیته پیگیری داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۲۵ دی ۱۳۹۸
مطمئن هستم که آمریکا جنایتکار با جنگ الکترونیکی عامل این فاجعه گشته اما باید ایران با مستندات قوی به دنیا اثبات کند و تقاضای غرامت از آمریکا را به سازمان ملل بدهد و در موازات آن باید در بخش راداری و جنگ الکترونیکی نیروهای مسلح بیش از پیش تقویت شود .
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۰۰:۵۴ ۲۵ دی ۱۳۹۸
امیدوارم سربازان گمنام امام زمان با یک ضربه اطلاعاتی دقیق دست این جانی ها را رو کنند تا مشخص شود تنها چه کسانی از این ماجرا شاد شدند ...
یا انروز همین نامردها می ایند و شمع روشن میکنند؟!یا دوباره ایران را متهم میکنند ؟!
و خدا ناظر به همه امور است ..
Iran (Islamic Republic of)
ی
۰۰:۲۲ ۲۵ دی ۱۳۹۸
کار آمریکا جنایتکار هست شک نکنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۵۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
همه حدس و گمان‌های شما قبول، اما آیا اپراتور توان تشخیص سرعت نزدیک شدن اون وسیله رو نداشته؟؟؟ به نظر شما سرعت موشک کروز با سرعت هواپیما یکی هست؟؟؟ موشک!!! هواپیما!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
در ابتدا عرض تسلیت به تمام خانواده های شهدای حادثه هواپیمایی.
اشتباه ما در جو سنگین رسانه ای دشمن اینه که اتفاقات از این دست را که به شدت سوژه ی رسانه ای آنهاست به جای تحلیل و ارزیابی با مستندات و واقعیات ارائه شده توسط منابع موثق، این اتفاقات را با فیلم های علمی تخیلی ساخته ی خودشان مقایسه می کنیم.
دوست عزیز ابعاد این حادثه ی دردناک هنوز مبهم است و حداقل کاری که ما به عنوان مردم می توانیم انجام دهیم اینه که برای مقابله با فعالیت های رسانه ای دشمن که به شدت در حال فعالیت برای ایجاد شبهه جهت سوء استفاده از احساسات پاک ملت شریف و مظلوم مان است یکجانبه قضاوت نکنیم و بیش از پیش متحد باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
در جریان حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد سیستم جنگ الکترونیک ایران با توانمندی خاص خود توانسته برای دقایقی کنترل هواپیماها و پهپادهای آمریکایی در منطقه را مختل کرده و آنها را از حالت عملیاتی خارج کنند که باعث شوک سنگین به فرماندهان آمریکایی شده است.
پس شاید اونام خواستن انتقام شکست تو جنگ الکترونیکو بگیرن اما کاملا ناجوانمردانه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۳۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
اپراتور عزیز میتونست دست کم با رصد چشمی مطمئن بشه. چون موشک کروز مثل هواپیما چراغ چشمک زن نوک بال نداره. هواپیما هم در ا تفاع پایین بوده. دست کم موشک دوم رو شلیک نمیکرد. شاید چند نفر زنده میموندن.
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۰۱:۴۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
مسابقه ی بادبادک پرانی ساحلی نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
یادمان نرود که حیله دشمن در هر کاری از بخش نظامیشون جلوتر و کاری تر است. آنها با ترفندهای خاص خودشون که سالهاست هم آموزش میبینند و هم عمل میکنند و در نبرد مبارزه استفاده و کاستی ها را جبران میکنند.
France
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
به خدا از همون اول به این شلیک مشکوک بودم تا دیروز که خبر دانشگاه سایبری منتشر شد.ان شالله که اسلام پیروز است .فتح نزدیک است .فتح قدس به زودی ان شالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
آمریکا شیطان بزرگ است.مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
سلام همه اینها درست
ولی عقل من بچه بیسواد میگه
بابا نباید پرواز ها ممنوع میشد حداقل فقط برا یک روز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
من که باور کردم کار امریکا بود
لطفا مسکن را ارزان کنید پدرم 40 ساله مستاجره
وام بدهید من ضامن ندارم چطور وام بگیرم پدرم یک ریال از شما وام نگرفته تا به امروز
ازدواج که هم شد مال طبقه اشرافیت بنده تقوای الهی پیشه کردم
کار هم که نیست
میشه اعضای بدن منو در بیارین به خانوادم پول بدین ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
اگر درست باشد سرباز بیچاره بی تقصیر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
قدرت ایران هم کم نیست
ایران هواپیمای جانور قندهار را سالم نشوند
امریکا یادش باشه یک ًضربه هایی خواهد خورد که تلافی خوبی برای جنایتشان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
دلیل اجازه پرواز در آن شرایط باید بررسی شود
Iran (Islamic Republic of)
رشید مرادی
۲۰:۴۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
سلام به نظرم باتوجه به اینکه هفته های قبل هواپیما وراسرائیل بوده کارهای حاصی روی آن انجام شده یاشد واینکه ترامپ گفته بود52 نقطه راخواهم زد تقارن شماره پرواز752 بارمز52نقطه همخوانی داشته باشدکه جای تامل وبرسی دارد پوفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۲۰:۲۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
تمام این قضایا به کنار ما باید همواره پشتیبان رهبرامان باشیم .لبیک یا خامنه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
واقعا اگه کار امریکا باشه ، باید اون رو از روی زمین محو کرد ، زنده باشید سپاهیان خدا
United States of America
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
آمریکا بااین همه ادعا باید یه شناخت نسبی ازخصلت ایرانی جماعت ،( قبل از شهیدکردن سرداربصورت ناجوانمردانه) پیدامیکرد.معلومه این اقدام وحشیانه باعث عکس العمل ایران میشه،( متاسفانه تهدید ترامپ هم حس بد وخشم مضاعفی ایجادکرده بود ) اگه این جنایت درعراق صورت نمی گرفت ، الان این عزیزان هم همراه سردار بزرگ زنده بودن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
آمریکا معلومه که تا زهرشو نمیریخت نمی نشست سرجاش. سقوط هواپیما کار اوناست
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
بایدهمون لحظه اتفاق هماهنگی صورت میگرفت واعلام میشد مثلاًدر24یا48 ساعت آینده علت سقوط مشخص میشه!متاسفانه دراین 72 ساعت همش میگفتن فقط نقص فنی بوده! (حتی اوکراین هم اولش تاییدکرده بود!!!)این مدیریت بحران ضعیف باعث شد بلافاصله موردسوءاستفاده قراربگیره والقاءبشه که دروغ وپنهانکاری ریشه ای!! درکاربوده. خیلی باید وطن پرستان حقیقی مواظب باشند ازاین بی تدبیریها تکرارنشه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۵:۲۴ ۲۵ دی ۱۳۹۸
اگر هم کار آمریکا باشه در واقع اوج ذلت یک ابرقدرت است در برابر یک ملت خودساخته

جدا هیمنه آمریکا در دنیا ترکید به حول و قوه الهی
Iran (Islamic Republic of)
دشت مغان
۱۹:۲۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
در مشکوک بودن این عمل هیچ شبهه ای وجود ندارد تشخیص هواپیمای مسافر بری به عنوان کروز توسط سیستم پدافندی چیزی جز جنگ الکترونیک نیست
اما باید با مسئولی که در شرایط جنگی اجازه پرواز به هواپیمای غیر جنگی رو داده به شدت و با قاطعیت برخورد شود
زنده باد سپاه عزیز
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
اینکه گفته میشه باید پروازها متوقف میشد ازاین نظرکه این اتفاق غمبارهرگز صورت نمیگرفت بدیهی است که خیلی مهم وحیاتی بود! ولی چرادردوران 8سال جنگ که هرلحظه احتمال حمله هوایی ویاموشکی درنقاط مختلف کشوروجود داشت کلاً پروازممنوعی نداشتیم!
United States of America
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
دقیقا همین طوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
بنظرم باید حواسمون به خائنین وطنی بود تا اجنبی ... میفهمید که چی میگم !!! میفهمید که کی و میگم !!!
United States of America
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
بله کاملا
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۷:۴۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
ما که گفتیم تقصیر سپاه نبود و توطئه دشمن در کاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
کار‌آمریکاست‌‌تاریخ‌این‌راثابت‌خواهدکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
ننگ بر امریکای خائن و خبیث
Iran (Islamic Republic of)
Vahid
۱۷:۲۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
اگه واقعیت داشته باشه پس وای ب حال ما ، این چشمه ایی از جنگال آمریکایی ها باشه پس صد در صد میتونن کارای بزرگتر از این بکنن ، ولی خب اینجا نقش آمریکا بی دلیله ، چون اشخاصی ک اجازه پرواز دادند تو این زمینه مسئول هستن ن شخص اپراتور دار ، چرا که داشته وظیفشو انجام میداده ، و در این شرایط جنگی بی دلیله ی هواپیمایی مسافر بری نشست و برخواست داشته باشه ، پس مقصرین اصلی این حادثه اشخاصی هستند که اجازه پرواز رسمی به هواپیما دادند .
Iran (Islamic Republic of)
امییییییر
۰۰:۰۷ ۲۵ دی ۱۳۹۸
با توجه به اینکه از قبل از اصابت موشک به هواپیما،شخصی در حال فیلم گرفتن از ظلمات آسمان بوده و آنهم دقیقا در مسیر حرکت هواپیما ! تا لحظه اصابت را ثبت کند(احتمالا برای این منظور که اگر نیروهای مسلح به گردن نگرفتند با این فیلمی که به ظاهر اتفاقی گرفته شده ،ثابت کنن که موشک باعث سقوط شده،اما زمانی که این فیلم رسانه ای شده کاملا یک خطای انسانی بوده و احتمالا این فیلم به این زودی نباید رسانه ای میشد که خوشبختانه شد)
پس این مجموعه عملیات خرابکارانه ،برنامه ریزی شده بوده است درنتیجه اینکه به درخواست کلییر اپراتور توجه نشده در راستای همین عملیات خرابکارانه بوده که توسط افراد نفوذی دشمن در پست های حساس ،انجام شده
آن زمانی که حضرت آقا در رابطه با نفوذ هشدار دادند گویا خیلی ها این هشدار را جدی نگرفتند که این هم شد نتیجه اش
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۱۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
چرا فضااااایی اسمان ایران محدود نشددد اخه چراااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
از رئیس کمیسیون امنیت ملی بپرس/:
Iran (Islamic Republic of)
امییییییر
۰۰:۱۷ ۲۵ دی ۱۳۹۸
خائنینی که در پست های حساس و کلیدی کشور نفوذ کردند و این پست ها بقدری حساسند که شخص نفوذی صاحب اختیار است بگونه ای که در چارت سازمانی بالاترین پست را دارد و از ارگان دیگه دستوری نمیگیره!
دقیقا مثل همین مورد که گویا فرماندهان سپاه هم نتوانستند طبق درخواست اپراتورها به فلان ارگان فشار بیاورند که پروازها کنسل بشن
به همین سادگی
خیلی از پستها باید پاکسازی بشه
البته خداروشکر که به خواست خدا در این قضیه این مسایل رو شد وگرنه احتمال اتفاقی به مراتب ناگوارتر دور از ذهن نبود
باید هرچه زودتر پاکسازی انجام بشه ،مخصوصا در پست هایی که زیاد به چشم نمیان ولی اختیارات زیادی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
اگه اثبات بشه این حرکت از جنگال آمریکا شکل گرفته باید آمریکایی ها موش باران بشن البته سخت تر از قبل
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
سامانه پدافند تورام یک ،یک سامانه قوی است که برای جنگهای الکترونیک هم مناسبه. اعلام اینکه دهها موشک کروزبه سمت تهران میاد ویا خود سامانه (بعلت جنگال) اطلاعات غلط داده ویاحتی خود هواپیما کریدورخودش روتغییرداده وسیگنالهای شناسایی روقطع کرده و.. همه این فریبها توسط سامانه اپتیکی (دوربین) باطل میشه چون داره هواپیمای مسافری رونمایش میده. اگه قبول کنیم اشتباهی صورت گرفته این یعنی یا اپراتور ناشی بوده ویا هوشیاری لازم رونداشته!! اگه عمدی باشه اپراتورحتماً نفوذی ویا متاسفانه مجبورشده این کارروانجام بده!
United States of America
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
معلومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
طرفداران ترامپ و امریکا
اگر این فرضیه قوی تایید بشود چکار خواهند کرد
چه خواهند گفت
ایا دوباره توجیه خواهند کرد
جاستین ترودو که شمع روشن میکنه و این روزها بد جور بازی ترامپ و امریکارو خورد ایا میاد اقرار کنه که امریکا جنایت کار است
خدا وکیلی به جز امریکا و اسرائیل کسی در دنیا هست که از انسان ها و جان انها برای اهداف خودش استفاده کند
خون شهیدان نخواهد گذاشت که جنایتکاران خواب راحتی داشته باشند
ماهیت امریکا در دنیا مثل نور خورشید شده
ما از اکراین و کانادا و انگلیس خواهان واکنشی قاطع در برابر امریکا هستیم
هرچند که انها نان در خون انسان ها میزنند و میخورند
دقت کنید عجله امریکا و انگلیس در این روزها و دست پاچه گیشان را در رابطه با ایران
سفیر انگلیس در تظاهرات.برجام و ماشه
دانشجویان و جریانات وابسته به خارج و سلبریتی ها و چهره ها و در کل سربازان نظام استکبار در ایران بدجوری در حال فعالیت هستند و شتاب عجیبی در اقداماتشان هست.جبهه باطل اخرین روزهای خودش را طی می کند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۱۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
سامانه های پدافندی ایران تا شعاع2500کیلومتری از شروع نقطه صفر مرزی بارها سلامت خود را در رزمایشهای داخلی در 4طرف مرزهای کشور پهناور ایران به عنوان مثال: در رزمایش بزرگ پیامبراعظم(ص) و مانور بین المللی مشترک از شرق دور تا غرب آسیا بارها قابلیت خود را نشان داده:
1)سرنگونی گلوبال هاوک در کسری از ثانیه در ظلمات مطلق آنهم بدون تصمیم گیری عامل انسانی بطور هوشمند و دقیق
2) همین حیله و خدعه جنگ الکترونیک را ارتش سنتکام آمریکا به "روسیه و ترکیه" هم زدند و تا مرز ایجاد جنگ بین "ترکیه و روسیه"در داغا داغ بازار آشفته جنگی حریم آسمان منطقه که همه روی تروریستهای روی زمین و جنگ زمینی تمرکز کرده بودند حتی ژنرالهای خبره روسی هم همینطور پیش رفت و دو دولت متحد علیه مبارزه با داعش را به جان هم انداختند تا همدیگر را در وسط گرماگرم پیروزی قطعی دشمن هم بپندارند ولی چنان ماهرانه و دقیق طراحی و برنامه ریزی شده بود که خود روسیه هم از نقشه دقیق ارتش سنتکام آمریکا که MOSSADوCIA X طراحی و به اجرا گذاشته شد و احدی از کارشناسان بین المللی نیز نتوانستند به موضوع پی ببرند الآن که ایران این باند مخوف مافیائی انگلیسی را به نمایندگی نیروی زبردست و آموزش دیده که ایران بعنوان سفیر در روبروی دانشگاه امیر کبیر گرفت باید مورد واکاوی هواپیمائی جهانی قرار دهد که چرا با کداکسی های حک شده برای جعبه های سیاه در سطح جهان هر کجا که می خواهند به هدفی برسند دست به این جنایت کثیف میزنند تا جائیکه کسیکه به سامانه های پدافندکشورش هیچ شکی نداشت و بارها در رزمایشهای مختلف بارها و بارها امتحان خود را بصورت یک جنگ واقعی در تمام لایه های فرضی و احتمالی پس داده بود این چنین قفل شد شاید هم CIAوMOSSAD به محصولی مشترک و پنهانی جهت مقابله با S3300 وS400و حتی شاید هم S700های تولید روسیه دست یافته باشند تا بتوانند افتضاح سامانه های پدافندی پاتریوت و گنبد آهنین و سپرموشکی جدیدی را برایمقابله به میدان جنگ جهانی بیاورند تا کمی راهکار کشف شده برای روز مبادای جنگ الکترونیک موازی با روسیه در میدان نبرد داشته باشند این سناریو با کارکتری آمریکا و اسرائیل چنان دقیق طراحی و برنامه ریزی شده که وقتی روسیه در این منجلاب حقه گرفتار شد تازه خواهد فهمید که چه بلائی قرار بوده در سطح وسیع بر سر سامانه های دفاعی اش بیآید در حالیکه جامعه جهانی با اجتماع و اتحاد باید در واکاوی رمزهای این باند که الآن در ایران اسیر هستند و ایران هنوز این کارت برنده را رو نکرده تا روش مهندسی معکوس این سناریو را با خود این باند جاسوسی اول بدست بیاورد و سپس با قاطعیت از خود دفاع کند برای همین هم ازتمام خبرگان جهان دعوت بین المللی کرد کسیکه ریگی در پایش باشد تمام متخصصان جهانی را برای یک اشکال به ظاهر کوچک دعوت به همکاری صادقانه نمی کند از این موضوع که بگذریم تازه سامانه های دفاعی روسیه و ایران و چین از دورترین نقطه شرق آسیا یعنی دورترین نقطه به مرزهای چین و غرب آسیا تا عمق اروپا از یک مانور مشترک نظامی در سطح بین المللی فارغ شده بودند و طبق تفاهم نامه های مورد اتحاد بین همدیگر برای مقدمه استارتی که در خفا کد رمزش در ایام فاطمیه رونمائی میشد و آزمایش میدانی تمام تسلیحاتی مشترک بین کشورهای مورد توافق بود و ایران بعنوان یکی از این 3متحد که نام طرح را با اتفاق آراء طرح صلح هرمز گذاشته بود میرفت تا تمام دنیا را با مزه صلح جهانی و نظم نوین جهانی که همه این دکتری نظامی و استراتژیک و منطق های و جهانی قبلاً دیگران کلی کار کردند و زحمتها کشیدند و رزمایشها گذاشتند و ایران رایگان همه را از خود سازندگان با تمنا درخواست و تهیه کردو اگر ایران در روز حادثه به اشتباه قفل نمی شد با حملات بعدی تمام جهان را به دامان حکومت مهدی موعود تحویل میداد اما علل و حوادثی باعث دیرتر واقع شدن این امر جهانی شد..........فقط دنیا با اتحاد میتواند رمز گشائی موضوع کند همه ارتش جهان باید دقیق به عمق فاجع متمرکز شوند......................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
خیلی جالب و قابل تامل بود سپاس
Iran (Islamic Republic of)
انتقام سخت
۱۰:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۸
اين يعني محصولات آمريكايي مي تونه تماما تحت كنترل رژيم تروريستي آمريكا و حتي اسرائيل قرار بگيره و از اونها سواستفاده نظامي بكنه . يعني هر هواپيماي مسافربري آمريكايي مي تونه يك موشك كروز باشه و به دشمن خودش ضربه بزنه . يعني اينها از ابزار صلح آميز هم براي اهداف نظامي خود استفاده مي كنند . چقدر بيشرمانه و غيرانساني . *** مرگ بر آمريكا ***
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
باید در این مورد سمینار برقرار کنیم و از همه کارشناسان دعوت کنیم تا واقعیت دخالت آمریکا یا اسرائیل یا هر....برملا بشه .چونکه هیچ چیز از اینها بعید نیست .باید رسوایشان کنیم .چونکه بلافاصله ترامپ جانی زر زد و گفت موشک ایران اصابت کرده .باید شفاف سازی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
واقعا که آمریکا شیطان بزرگیه چه کارا که علیه ایران نکرده اینم یکیش. مردم نباید حرف و دلسوزی این شیطانو باور کنن و دست نشونده های اونارو
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۵۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
هیچ وقت نباید دشمن رو دست کم گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
اینا تاب دیدن شکستشونو نداشتن خواستن اینطوری مردمو به جون هم بندازن و نسبت به سپاه بی اعتماد کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
امریکا این بار اولش نیست تو خلیج فارس هم پهباد هاشو در پوسته هواپیمای مسافربری جا میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
کی گذاشته هواپیما از جاش بلند شه اون شخص مقصره اصلی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
کسی که اینقدر دقیق تو سیستما نفوذ کنه فکر قبلشم میکنه و نفوذیاشو میفرسته که دستور لغو پروازا صادر و عملی نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
از آمریکا هیچ جنایتی بعید نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
مرگ بر ترامپ شک نکنید دستکاری تو سیستم بوده چرا باقی هواپیما ها چنین مشکلی نداشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
اصلاهر توجیهی را در نظر بگیریم در شرایط جنگی نباید به هواپیماهای مسافربری اجازه پرواز می دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
نفوذ رو فراموش نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
مرگ برآمریکا مرگ بر منافق دورو
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۴:۵۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
چطورآمریکاتوانست گوشی اپل روبدون سیم کارت وحتی خاموش باشه ردیابی،وبدون اینکه کاربرمتوجه بشه دوربین جلوروفعال وتمام اطلاعات کاربرروهک.....جریان ویندوزقرمزیادتونه؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
شماره پرواز هم که 752 هستش!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۴:۳۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
باسلام وخسته نباشید
به نظربنده حادثه واقعا مشکوک است. اون کسی که از اول حادثه فیلم تااون کسانی سریع اعلام کردند واختلال در دادههای راداری و....
باید از کارشناسان. خبره بهره گرفت, انشاالله انچه حق است اشکار شود پناه میبریم به خداوند
Iran (Islamic Republic of)
رضا حیدری سیستانی
۱۶:۵۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
ضمن عرض تسلیت به تمام ملت ایران و بخصوص خانواده این عزیزان.چند نکته مهم است که هیچ اشاره ای نمی شود.از روز شهادت سردار چند حادثه رخ داد1- شهادت سردار 2-سقوط هواپیما3- اتوبوس در جاده چالوس4- فوت تعدادی از دوستداران سردار در کرمان.5-حمله موشکی به پایگاه امریکا.همه ملت فقط در غم سردار بودند و دشمن به شدت از حضور ملت نگران بود ناگهان همه فراموش شد و سقوط هواپیما سرخط اول شد چون سپاه بخشی از حقایق را بیان کرد.انجا بود حملات به نیروهای مسلح شروع شد و همه بخصوص اقایان پیام تسلیت دادند؟؟؟؟؟ ما از دشمن بیرون هیچ حراسی نداریم از خایین داخلی باید دوری کرد .انشالله این پرونده هواپیما شفاف شود و دست خایین روی شود بعد چگونه اشکهای سردار حاجی زاده را پاسخ می دهید.غم ملت را به چه هزینه ای پاسخ می دهید
Iran (Islamic Republic of)
العبد
۱۴:۳۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
یا امام حسین علیه السلام
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۲۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
امام راحل فرمودند امریکا شیطان بزرگ همینطور میباشد مرگ بر امریکای جنایتکار خاین ادم کش تروریست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
من سپاه رو دوست دارم
Iran (Islamic Republic of)
سپهر
۲۱:۵۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
واقعا فاز اونایی که منفی دادن رو نمیفهمم
مگه ایرانی اصیلی پیدا میشه سپاه رو دوست نداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۵ دی ۱۳۹۸
کسی که از البانی و سعودی و بقیه دشمنای ایران پول میگیره بله میشه که سپاه نهادی که از امنیت کشور مقتدرانه دفاع میکنه دوست نداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
قطعا حمله‌ی سایبری آمریکا در جواب حملات سایبری ایران بوده. در هر حال از این واقعه متاسفیم و اینکه چرا سیستم‌های ما باید در این شرایط تن به شکست بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
حمله سایبری در ماقبل هواپیمای مسافری درسته؟
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۹:۱۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
آمریکا اگر اینکارو کرده در قبال یک هواپیما یا هدف نظامی نکرده که ما شکست خورده باشیم بلکه یک هواپیمای مسافربری رو طعمه قرار داده و جان 176 انسان بیگناه رو گروگان گرفت و به کشتن داد . همه شواهد نشان از خرابکاری داره . اشاره به عدد 52 توسط رییس جمهور آمریکا (پرواز 752) بعد فیلم گرفته شده در اون ساعت شب . اظهار حمله موشکی به هواپیما درست ساعاتی پس از سقوط از سوی آمریکا.تایید سایت ها و کارشناسان هوانوردی در اختلال رادار . هر روز ابعاد جدیدی از این حادثه مشخص میشه . امیدواریم دست استکبار در این ماجرا رو بشه . از آمریکای جهانخوار هیچی بعید نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
شکست؟خون اینهمه شهید خون شهید سلیمانی اجازه هیچ شکستی رو نمیده شک نکن اینکه ابعاد ماجرا داره شکل دیگه ای بخودش میگیره و دست بیگانه درباره حمله سایبری رو میشه مژده پیروزی های بزرگی رو میده
Iran (Islamic Republic of)
الف
۱۳:۵۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
شرایط کشور در حالت جنگی بوده، همه نیروها آماده باش بودن، و احتمال حمله سایبری و فیزیکی آمریکا رو هم میدادید؟
هماهنگ کردن اینکه هیچ هواپیمایی نپره چیزی جز سوء مدیریت و جزیره ای عمل کردن مسئولان هست...
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۳:۵۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
از شیطان بزرگ ؛ هیچ رذالتی ، بعید نیست !
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۵۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
اقایان مسئول پیگیری دقیق تری کنند از امریکا جنایت کار هیچ کاری بعید نیست کار حساب شده با همدستی عوامل داخلی برای سر پوش گذاشتن شکست خود در مقابل ایران زود قضاوت نشود بررسی گردد
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۳:۵۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
کشورهای امریکا وانگلیس متحدانشان میخواهند چهره ی سپاه را در نزد مردم خراب کنند ولی این را بدانند که هیچگاه مردم پشت سپاه را خالی نمی کنند وقدردان زحماتشن هستند.این روباه پیر انگلیس وشغال ازکار افتاده اسرائیل بدانند که ایران وایرانی عاشق مردان خدا به مانند حاج قاسم سلیمانی وفرشته ی صداقت سردار حاجی زاده هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
این موضوع در هواپیمایی کشور بررسی بشه هواپیماهایی که در حدود زمانی هواپیمای اوکراینی از فرودگاه پرواز کردند چه هواپیماهایی و چه مسافرهای داشتن. میشه حدس زد بهترین هواپیما از نظر هک انتخاب شده. اول اینکه اگر هواپیما سقوط کرده داخلی بود فشارهای خارجی نبود و کشور حداقل خطای انسانی سقوط رو میتونست با تاخیر اعلام کنه تا از تبعات منفی اون کاسته بشه و هم بتونه با آرامش کامل احتمال هک رو شناسایی کنه. دوم اگر مسافرهای هواپیمایی سقوط کننده بیشتر تابعه کشور خارجی بودن تبعات داخلی دیگر نداشت فقط غرامت رو برا کشور تحمیل می‌کرد. سوم اینکه با انتخاب هواپیمایی با بیشترین دانشجویی نخبه در هواپیما و با اکثریت مسافران ایرانی البته بعضی ایرانی با تابعیت کانادایی و هواپیمایی اوکراینی بهترین گزینه برای هک هواپیما هست در مورد این موضوع حساس بررسی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
چه نکات جالب و کارشناسانه ای
Germany
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
همه دست به دست هم دادن که ایران رو له کنن
کور خوندن
مشکل مملکت یکی مسئولهایی که سلیقه ای عمل میکنن و تعدادشون کم نیس... و اصلا دلسوز مردم نیستن و البته بعضی هاشون بیسوادن بماند
و دوم خیل کثیر جماعت ساده لوح
که با 4 تا عملیات روانی و شایعه و دروغ از سلبریتی ها و غیره، سریع میریزن خیابون که مثل حق ضایع شدشون رو بگیرن و فک میکنن با هرج و مرج به خواستشون میرسن

این داستان هواپیما هم اخرش به دشمن های درجه یک مملکت ختم میشه و عرق سرد پشیمونی و شرم میمونه روی پیشونی همه اونهایی که نا آگاهانه ریختن بیرون و همه رو به فحش کشیدن...
ی سری ها هم هنوز شاه دوستن و دشمن هر چی دین و عاشق بی بندوباری و سبک زندگی امریکایی..

مردم ایران هیچوقت قدر امنیت رو نمیدونن!
فک میکنن امریکا بیاد همه چی گل و بلبل میشه..
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۳:۳۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
مرگ بر اسرایل
مرگ بر انگلیس

لطفا همه مردم هوشیار باشند و متوجه به حاشیه رفتن خروش مردم در مراسم تشیع سردار بزرگ اسلام حاج قاسم عزیز باشید مبادا از دلاور مردان سپاه مایوس شوید که در طول چهل سال پر برکت از انقلاب و مردمش دفاع کردن اون هم در گمنامی و آنقدر بی ادعا!
ببینید دشمن تا کجا نا امید شده از این ملت بزرگ و قهرمان که روباه پیر و مکار مستقیما و آشکارا سفیرش رو میفرسته درون تجمعات و نفاق کنه!؟
بوی گند نفاق میاد لطفا هوشیار باشید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
ما کشورمان را دوست داریم و به سپاه افتخار میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
انشالله مکرشون به خودشون برگرده و کارشناسان کاندایی به این حقیقت برسه و ماهیت امریکا و اسرائیل رو بشه و روی خائنین به نظام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
شما فکر میکنی اگه ثابت بشه کانادایی ها میگن ؟ کل دنیا مطیع امریکان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
انشالله ب زودی رسوا میشن
اون زمان اگر دست اسراییل رو‌بشه دیگه نباید امانشون داد
آمریکا ک از منطقه جون سالم نباید سربازاش ب در ببرن و مماشات بسه چطور از ما خون بریزن از اونا ریخته نشه
بعد برسیم ب وطن فروشای بدبختی ک دلشونو ب غرب خوش کردن بدبختای فلک زده
سلبریتی های احمق حقیر
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا نجفی
۰۱:۰۴ ۲۵ دی ۱۳۹۸
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
اگر صحت داشته باشد این دفعه چنان انتقامی بگیرید با خاک یکسان شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا واسراییل خبیث
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
قطعا آمریکا در ریخته شدن این خون‌های بی‌گناه شریک است .حقیقت روشن خواهد شد و خون این انسان های بی گناه دامن گیر عوامل اصلی این اتفاق را خواهد گرفت
Singapore
محسن
۱۳:۱۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
حتما یه همچین چیزی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
انشاالله خیلی زود خیانت ‌‌‌های خائنین معلوم بشه. اینجوری که معلومه باید یک درس درست و حسابی به آمریکا و اسرائیل بدیم اونم فقط با زدن موشک ثابت شده با این روش عقب نشینی کردند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۰۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
دقیقا.ممنون از اطلاع رسانی.البته نقش نفوذیهای داخلی در این قضیه را نباید نادیده گرفت.یا صاحب زمان
India
فرج الله میر شاملو
۱۲:۵۸ ۲۴ دی ۱۳۹۸
با سلام . نظر شما را خواندم بهنظر من ما باید پیش دستی می کردیم و تمام پروازها را لغو می کردیم. اشتباه ویا جنایت امریکا هیچ مسیله ایی را حل نمیکند. پرواز بندر عباس به دبی را سرنگون کردند. هیچ دادگاهی حریف انها نشد.ما را تحریم کردهاند و همه با انها هم دستی کردند.ما باید اینقدر با هوش باشیم که نقطه ضعف دست انها ندهایم. دارند ملت ما را له میکنند.باید تنگه هرمز را ببندیم. تا نفت ۵۰۰ دلار بشود . تا حالشان جا بیایید. دیگر مماشات گذشت فایده ندارد. هیهات منا الذله
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۵۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
نقش پررنگ امریکا در تحریک و اصابت موشک کاملا پر رنگ هست ولی باید دید تصمیم ایران چیه تا اینجای کار پازل عملیات فریب دشمن با فشار دکمه آتش نیروی خودی کامل شد اما واکنش مسئولان در مواجهه با این موضوع مهمتر از اصل موضوع هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
جنگ سایبری یک واقعیت است. اما. چرا حالت پرواز ممنوع انجام نشد
Iran (Islamic Republic of)
امییییییر
۰۰:۳۸ ۲۵ دی ۱۳۹۸
نفوذ در پست های حساس و کلیدی که زیاد در چشم نیستند اما تصمیم گیری های کاملا مستقل از ارگان های دیگر دارند
یعنی در چارت سازمانی بالاترین سمت را دارند و آن سمت، خود تصمیم گیرنده در برخی امور جاری کشور هست و از مقام بالاتر یا ناظر وجود خارجی ندارد که او را مجبور به انجام یا انجام ندادن کاری مجبور کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۴ دی ۱۳۹۸
سردار حاجی زاده در کنفرانس خبری گفتن که با جنگ الکترونیک ارتباط پهپادهای آمریکایی را با مرکز فرماندهی شان قطع کردیم احتمال خیلی زیاد آمریکا در این جریان موشک خوردن به هواپیمای اوکراینی تلافی کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
بزنین این آمریکا بی پدر مادر را مرگ بر فرانسه مرگ بر انگلیس مرگ بر نفوذیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
فقط دلم تقصیر آمریکا باشه به علاوه علائمی از دخالت رژیم صهیونیستی
وای چه شود چه بلایی سرتون بیاریم کاری باهاتون میکنیم که عربستان و فرانسه و انگلیس از این به بعد پشت ما دربیان البته نیازی بشون نبست ولی خب جونشون براشون مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
ترامپ بی شرف همون اول صحبتش گفت که هواپیما موشک خوده است در صورتی که شاید واقعا نقص فنی میشد بس این احتمال صد درصد درسته حتما باید برسی بشه ۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۴ دی ۱۳۹۸
از ترامپ هر جنایتی بعید نیست . شیطان رجیم و واقعی خودش است و بس
فرار از استیضاح و شکست در انتخابات آتی ریاست جمهوری
Germany
علی
۱۲:۲۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
الان ما میریم تو خیابون، مترو،تاکسی، سوپرمارکت و... مردم بیشتر از دروغ و احساس روراست نبودن مسئولین با مردم ناراحتن، و این جو رو با این خبرها نه تنها بهتر نمیکنید بلکه با توجیه های اینچنینی مردم بیشتر ناراحت میشن. دیگه خودتون تو جامعه زندگی میکنید...میشد روز اول راحت گفت در دست بررسی هست و ما علت قطعی سقوط رو نمیگیم، نه این تلویزیون و همینجا هزار دلیل که اصلا امکان نداره و کلی کارشناس بیان با قطعیت بگن که اصلا امکان برخورد موشک وجود نداره و... و بعدش یهو بگید که بله... یه کم تو این روزگار این مدل جواب نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
بابا هی مدام میگفتن هنوز درحال بررسیه هنوز معلوم نیست قطعی شد خودمون میگیم....ولی چون ماشالا تک تک راننده تاکسیامون و بقال همه کارشناس مسائل موشکی و سیاسی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی و تحلیلگر و....هستن نظرات حضرات زیاد شد اونی که اخر گفت سپاه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۴ دی ۱۳۹۸
قطعا به این شکل بوده است و این بزدل ها از یک روش ناجوانمردانه استفاده کرده اند. آنشالله تا پیروزی نهایی حق علیه باطل از پا نخواهیم نشست و دست سردار حاجی زاده و سایر سپاهیان عزیز در این زمینه را نیز به گرمی میفشاریم و میبوسیم
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۱۲:۱۰ ۲۴ دی ۱۳۹۸
اقا هرچی بنویسی مردم باور میکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۵۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸
نه پسر خوب.هر چی شبکه های خارجی میگن شما بارور کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۴ دی ۱۳۹۸
شما باور نکن
Spain
سارا
۱۹:۴۷ ۲۴ دی ۱۳۹۸
باور نداری عزیز برو خبرای نیویورک تامیز رو بخون اونجا هم گفتن مشکل ارسال سیگنالو