سرپرست وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

دستیابی به ضریب امنیت غذایی ۸۵ درصد تا افق ۱۴۰۰

کشاورز گفت: با وجود مشکلات تغییر اقلیم و آب دستیابی به ضریب امنیت غذایی ۸۵ درصدی تا افق ۱۴۰۰ شدنی است.

دستیابی به ضریب امنیت غذایی ۸۵ درصد تا افق ۱۴۰۰/ ظرفیت‌های نهفته در کشت دیم کشف شد/ خود اتکایی پایین در دانه‌های روغنی ننگ بزرگ بخش کشاورزی/ صیانت از جنگل‌های شمال خط قرمز ما استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی کشاورزی اظهار کرد: طبق قولی که به رئیس جمهور در سال ۹۴ داده شد، امنیت غذایی را علی‌رغم تمامی مشکلات اعم از تغییر اقلیم، بحران آب و ... به ۸۰ درصد رساندیم، در حالی که در ابتدای دولت تدبیر و امید این رقم از ۵۵ درصد شروع شد و همواره رسیدن به رقم ۸۵ درصد تا افق ۱۴۰۰ امری شدنی است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر توجه به موضوع آب افزود: در خانواده کشاورزی سعی کردیم به موضوع آب توجه کنیم چرا که بدون توجه به آب امکان ادامه مسیر وجود ندارد در حالی که دانش بشر و لطف خدا این اجازه را به ما می‌دهد که بتوانیم بدون نگرانی از آن بهره‌وری خوبی داشته باشیم و به عبارت دیگر حل مشکل آب در بخش کشاورزی از خانواده کشاورزی میسر خواهد بود.

کشاورز ادامه داد: از کشاورزان تقاضا داریم در فضای کنونی کشور که جنگ اقتصادی نابرابر و یک‌جانبه حاکم است، از تولید غفلت نکنند و شعار ما همواره تولید تولید تولید، بوده است.


بیشتر بخوانید: تولید ۳ تا ۴ برابری کشاورزان نمونه در بخش زراعت 


او با اشاره به اینکه دانش بنیان کردن کشاورزی اولین گامی است که باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: کشاورزی ما نیاز به انتقال دانش تکنولوژی و علمی‌تر شدن دارد.

این مقام مسؤل با تأکید بر این مسئله که کماکان در تولید گندم باید خودکفا بمانیم، بیان کرد: مشکل جو کشور ظرف ۲ تا ۳ سال آینده باید مرتفع شود و در خصوص شکر هم که دچار غفلت شدیم، باید مجدد به ریل سال ۹۶ بازگردیم و تولید پنبه، شیر، گوشت و تخم مرغ کشور را باید افزایش دهیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خوداتکایی پایین در خصوص روغن و کنجاله سویا ننگ بزرگی در بخش کشاورزی است، گفت: ظرف ۲ سال‌آینده باید خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی را به بالای ۲۸ درصد و ۵ سال آینده به ۵۰ درصد برسانیم.

او با اشاره به اینکه ظرفیت‌های نهفته کشت دیم کشور را کشف کردیم، گفت: در بخش دیم ظرفیت افزایش تولید ۲ میلیون تن گندم دیگر، ۸۰۰ هزار تن جو، ۲ تا ۳ میلیون علوفه و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن دانه روغنی وجود دارد، ضمن آنکه کشاورزان دیم‌کار می‌توانند به درآمد پایدار دست یابند.

کشاورز با اشاره به اینکه در تولید محصولاتی همچون شیر و گوشت به علت وابستگی به یونجه، شکننده شدیم، افزود: یونجه گیاه آب بری است که بالاترین آب را در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است از این رو باید این مشکل را حل کنیم و بدین منظور پکیج اصلاح مدل علوفه ظرف ۲ سال گذشته انجام شده است. با این پکیج می‌توانیم سالیانه ۴ درصد تولید شیر کشور را بدون نگرانی از تأمین علوفه در داخل کشور افزایش دهیم.

افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید محصولات کشاورزی در سایه توجه به منابع خاکی

او با انتقاد از بی‌توجهی به خاک کشور در گذشته گفت: در گذشته به مسئله خاک کشور بی‌توجه بودیم در حالی که امروز تجربیات ما در صحنه زراعت با تکنولوژی نشان می‌دهد که با بازگرداندن خاک، امکان مدیریت آب و افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید وجود دارد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نسبت به حفظ و صیانت از جنگل‌ها و مراتع کم توجه بودیم، اظهار کرد: صیانت از جنگل‌های شمال، خط قرمز ما است و هیچ نظریه‌ای برای ورود طی مدت زمان احیای جنگل‌ها نباید مطرح شود.

به گفته او بحث مربوط به گلخانه‌ها با جدیت در کشور آغاز شده است و همچنان باید پیگیری شود.

کشاورز از رئیس جمهور دو تقاضا مبنی بر تزریق سرمایه به بانک کشاورزی به عنوان ابزار کمک به بخش کشاورزی و حمایت بیشتر از صندوق توسعه کشاورزی را مطرح کرد و گفت: کشور ما تحت تأثیر پدیده و اقلیم ناخواسته‌ همچون سیل و زلزله یونیک در دنیا است که نیاز است مدیریت زیست جایگزین مدیریت بحران شود.

او در پایان با اشاره به اینکه الگوی کشت در کشور آماده اجرا است، تصریح کرد: الگوی کشت و سند ملی پس از ۵ تا ۶ سال مطالعه، آماده اجرا است و خانواده کشاورزی باید در اجرای آن آماده باشند و همچنین مجلس باید ساختار‌های حمایتی برای برون رفت از نابه‌سامانی‌ها را از طریق ایجاد ساختار‌های جدی ایجاد کند تا الگوی کشت زراعی و باغی در کشور اجرا شود.

بهره‌وری آب یکی از کلیدی‌ترین اقدامات در بخش کشاورزی

عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین المللی سامانه‌های نوین آبیاری، ماشین آلات و نهاده‌ها با تاکید بر این مسئله که بهره‌وری آب یکی از کلیدی‌ترین اقدامات در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: با توجه به آنکه آب و بهره‌وری از آن یکی از کلیدی‌ترین اقدامات در بخش کشاورزی به شمار می‌رود از این رو در دولت تدبیر و امید به این موضوع توجه خاص شده است.

او افزود: در دولت تدبیر و امید توانسته‌ایم بهره وری آب را بالا ببریم و مصرف آب را متعادل کنیم که این امر بر تولیدات تاثیر به سزایی داشته است.

کشاورز با اشاره به اینکه سطح چهارمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی از نظر تکنولوژی بالا رفته است، بیان کرد: در فضای تحریم و فشار اقتصادی ظالمانه که با آمریکا مبارزه کردیم، بدون تردید این مسئله همه را متاثر کرده، اما تولید کنندگان و سازندگان تلاش بسیار خوبی داشته‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تکنولوژی‌های مناسبی وارد کشور شده است، بیان کرد: با توجه به اقدامات مناسبی که تولید کنندگان و سازندگان انجام دادند فضا‌های آموزشی برای استفاده از این تکنولوژی‌ها ایجاد شده است.

سپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه فعالیت به صورت پیمانکاری یکی از چالش‌های ما در گذشته‌های دور به شمار می‌رفت، بیان کرد: در حال حاضر کسانی که خدمات ارائه می‌کنند و سیستم نصب می‌کنند قادرند برای مدتی سیستم را مدیریت کنند و به کشاورزان آموزش دهند که با این وجود فضا برای انتقال تکنولوژی و آشنایی کشاورزان ایجاد شده است.

او در پایان تصریح کرد: خوشبختانه با کمک‌های دولت و فضایی که ایجاد شده است مردم استقبال خوبی از نمایشگاه داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار