پیگیری قضایی ۳۷۷ پرونده حقوقی میراثی در استان فارس

مسئول دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: طی ۹ ماهه امسال از پیگیری قضایی برای ۳۷۷ پرونده میراثی، در استان انجام شده است.

پیگیری قضایی ۳۷۷ پرونده حقوقی میراثی در استان فارس

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ابراهیم حقیقی مسئول دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اظهار کرد: واحد حقوقی در راستای عمل به رسالت خود مبنی بر حفاظت از مواریث فرهنگی و جلوگیری از سرقت، تخریب وآسیب رساندن به آثار وابنیه تاریخی، در ۹ ماه نخست سال جاری گذشته تعداد ۳۷۷ پرونده حقوقی میراثی را پیگیری کرده است.

او افزود: طی این مدت، پیگیری برای ۷۵ مورد جرایم علیه آثار غیرمنقول، ۱۸ مورد جرایم علیه آثار منقول، ۵ مورد استفاده از فلزیاب غیرمجاز، ۶ مورد سرقت، ۳ مورد قاجاق امول تاریخی فرهنگی، ۴ مورد نگهداری غیر مجاز، ۵۱ مورد حفاری غیر مجاز، ۱۶ مورد تجاوز به حریم و ۵ مورد تخریب صورت پذیرفته است و متخلفان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

ابراهیم حقیقی ادامه داد: طبق ماده ۵۶۶ قانون مجازات – اسلامی هر شخصی که نمونه تقلبی آثار تاریخی و اشیاء را به قصد عرضه، قاچاق یا فروش و معرفی حمل و نگهداری کند به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و جزای نقدی محکوم می‌شود.

او گفت: همچنین طبق لایحه قانونی مصوب ۲۷ اردیبهشت ۵۸ به منظور جلوگیری از انجام اعمال حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اشیاء عتیقه و آثار تاریخی که براساس ضوابط بین المللی ۱۰۰ سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد یا ساخت آن گذشته باشد، انجام هر گونه حفاری غیرمجاز به قصد بدست آوردن اشیاء تاریخی ممنوع بوده و متهم به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات حفاری به نفع بیت المال محکوم می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار