مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان:

کاهش آب ورودی تالاب انزلی ربطی به موج شکن ندارد

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با تأکید بر اینکه موج شکن هیچ تأثیری در افزایش رسوب و کاهش آب ورودی تالاب انزلی نداشته است، گفت: این موضوع توسط مطالعات اثبات شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، حمیدرضا آبایی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور از تالاب انزلی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جلسه‌ای در تاریخ دوم دی ماه امسال با محوریت احیای تالاب انزلی در وزارت کشور تشکیل شد، اظهار کرد: در این جلسه چندین مصوبه مطرح شد رئیس سازمان محیط زیست کشور به عنوان متولی اصلی احیای تالاب‌های کشور نظرات خود را در این زمینه اعلام و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به جلسه امروز با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر در انزلی، گفت: در این جلسه موارد مورد نظر به اطلاع معاون وزیر کشور رسید و مقرر شد تا دستگاه‌های ذیربط نظرات خود و زمان بندی را اعلام کنند تا جمع بندی نهایی در جلسه فردا اعلام شود.

وی با اشاره به این نکته که عده‌ای معتقدند موج شکن غربی تالاب انزلی یکی از دلایل کاهش آب ورودی و افزایش حجم رسوبات شده است، اظهار کرد: بحث موج شکن وجود ندارد بلکه مورد اصلی اطاله موج شکن‌های جدید است.

آبایی با بیان اینکه بندر انزلی با توجه به شرایط به دنبال افزایش ظرفیت و ایجاد شرایط ایمن برای کشتیرانی در دریای خزر است، تصریح کرد: در گذشته این بندر به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری دریای خزر بود که بر همین اساس برای اینکه بتوانیم این بندر به جایگاه قبلی خود بازگردانیم اطاله موج شکن‌های جدید در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.

وی با اشاره به موضوع رسوب و تأثیرات موج شکن بر روی افزایش این رسوب نیز گفت: در این زمینه شرکت‌های مشاور مجری طرح موج شکن اقدامات و مطالعات مشارکتی با سایر دستگاه‌ها انجام داده‌اند و تأثیرات اعتلای موج شکن‌ها را بر افزایش حجم رسوب تالاب انزلی مورد بررسی قرار داده‌اند.

آبایی ادامه داد: بر همین اساس و به دستور وزیر راه و شهرسازی، مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی کلیه پژوهش‌ها و مطالعات خود را در اختیار پژوهشکده وزارت راه و شهرسازی قرار دهد که خوشبختانه بر اساس اقدامات علمی انجام شده، مطالعات و امکان سنجی‌هایی که صورت گرفته اعتلای موج شکن‌ها علاوه بر اینکه افزایش محدوده تالاب، در خصوص حجم رسوب‌گذاری که از بالا دست وارد شده نیز اقدامات اساسی انجام داده و ایجاد این موج شکن‌ها هیچ تأثیری در افزایش رسوب گذاری و کم شدن حوزه آبریز تالاب نداشته است.

وی همچنین به اقدامات و طرح‌های سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه لایروبی و تخلیه تله‌های رسوبی در تالاب و مسیر‌های گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: سازمان محیط زیست متولی اصلی احیای تالاب انزلی است و باید اقدامات لازم برای احیا و لایروبی تالاب را انجام دهد قطعاً نیز طرح‌هایی در این زمینه در دستور کار این سازمان قرار داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی برای لایروبی کانال انزلی و مسیر‌های گردشگری و تخلیه تله‌های رسوب گیر نیز طرح‌هایی دارد که در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.