چه عواملی بنیان خانواده را متزلزل می‌کند؟

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران گفت: عوامل متعددی، بنیان خانواده را متزلزل می‌کند که اگر به هنگام و آگاهانه این عوامل را بشناسیم و با آن به درستی مواجه شویم، می‌توانیم خانواده‌ای سالم، بانشاط وپایدار داشته باشیم.

چه عواملی بنیان خانواده را متزلزل می‌کند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ظهیری، با اشاره به اهمیت صیانت از خانواده در تعالی و رشد جامعه گفت: ازدواج، موجب تشکیل مهم‌ترین کانون اجتماعی یعنی خانواده می‌شود. خانواده دارای جایگاه مهمی در اجتماع و به ویژه آموزه‌های دینی است.

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران افزود: سلامت خانواده، تضمیمن کننده سعادت و تعالی هر جامعه‌ای است و نباید در هیچ شرایطی، اهمیت این بنیان را نادیده بگیریم.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از آسیب‌های نوپدید، سلامت خانواده را تهدید و عوامل متعددی، بنیان خانواده را متزلزل می‌کند که اگر به هنگام و آگاهانه این عوامل را بشناسیم و با آن به درستی مواجه شویم، می‌توانیم خانواده‌ای سالم، بانشاط وپایدار داشته باشیم.

ظهیری بیان کرد: باید از حریم خانواده در برابر طوفان‌های سهمگین، صیانت کنیم، امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های مدرن، همان اندازه که زندگی را آسان کرده است، اگر به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند همچون گردابی، خانواده‌ها را از هم فروپاشد.

وی خاطرنشان کرد: ما برای تشکیل خانواده، باید به وجود پیش‌نیاز‌هایی توجه داشته باشیم که آموزش مهارت‌های زندگی یکی از مهم‌ترین این پیش‌نیازهاست.

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران گفت: آموزش‌های قبل و حین ازدواج، همسرداری و تربیت فرزند بر پایه آموزه‌های دینی و اخلاقی و تبیین سبک زندگی ایرانی و اسلامی لازمه حفظ خانواده است و موجب تحکیم خانواده می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر برای آسیب‌هایی که متوجه خانواده است، راهکاری نیندیشیم، جایگاه و بنیان خانواده تضعیف می‌شود و آمار طلاق در جامعه افزایش پیدا می‌کند، کما این که طلاق نیز مشکلات و آسیب‌های دیگری را برای زوجین و فرزندان به همراه دارد.

ظهیری خاطرنشان کرد: خداوند در سوره فرقان از زوج و همسر به نور چشم تعبیر می‌کند و تاکید دارد که باید همچون نور چشم از آن صیانت و مراقبت کرد.

وی بیان کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی رکن مهمی در صیانت از خانواده است و مهارت‌آموزی به زوجین می‌تواند آرامش و سلامت را به خانواده بیاورد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همچنین برای مقابله با آسیب‌ها، راهکاری علمی تعریف کرد، قطعا در این حوزه نیاز به کار‌های پژوهشی جدید است تا بتوان نیاز‌های روز جامعه را برای حل معضلات و مشکلات خانواده پاسخ داد.

وی اظهار کرد: خانواده پایدار یک سرمایه ارزشمند در جامعه است و باید مراکز علمی و پژوهشی و تحقیقاتی و آموزشی بر روی عوامل مهم در شکل گیری خانواده پایدار و صیانت از خانواده کار کنند.

ظهیری گفت:نشاط خانواده نیز عنصری مهم در پایداری آن است، باید فضا‌هایی ایجاد کرد که خانواده‌ها در کنار یکدیکر بتوانند از فضای نشاط و سلامت برخوردار باشند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه نیز باید جدی‌تر از قبل به مساله خانواده ورود پیدا کنند و در قالب طرح‌های پزوهشی و راهبردی مسائل مربوط به تربیت و سبک زندگی اسلامی و ایرانی را مورد توجه قرار دهند.

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: توجه به خانواده فقط مختص یک روز در طول سال به نام روز خانواده نیست و باید نگرشی ویژه به نجات خانواده از بن‌بست‌ها و گرداب‌ها و تهدیدات داشت.

وی بیان کرد: اگر به موقع در شناسایی آسیب‌ها موفق شویم، می‌توان از متلاشی شدن خانواده جلوگیری کنیم و قبل از اینکه دیر شود، با اقدامات اساسی و راهبردی، زندگی مشترک را حفظ کنیم، اختلاف نظر در زندگی، نمی‌تواند در جدایی تاثیرگذار باشد، آن‌چه زندگی را به بحران می‌کشاند بی‌تفاوتی زوجین نسبت به حل مشکلات است.

ظهیری تصریح کرد: گذشت، کم‌کردن توقع، اهمیت دادن به همسر، تلاش برای خوشبختی یکدیگر، تعامل، صمیمت، حفظ حریم‌ها، احترام متقابل و ایجاد معنویت در زندگی همه از شاخصه‌های مهم در خانواده پایدار است که ریشه در آموزه‌های دینی نیز دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.