استاندار سمنان خبرداد؛

وضعیت مطلوب سوادآموزی استان سمنان

آشناگر گفت: وضعیت باسوادی در استان سمنان ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر و در حدود ۹۸ درصد است و در این زمینه وضعیت استان مطلوب است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علیرضا آشناگر استاندار سمنان در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: گروه‌های سیاسی نمی‌توانند با هم گفت و گو کنند و با یکدیگر با پرخاش‌گری برخورد می‌کنند که راهکار حل این چالش تقویت گفت و گو و رواداری در جامعه است.

او افزود: برخی پرخاشگری را نقطه قدرت خود می‌دانند که اشتباه است و نشان دهنده ضعف در روحیه رواداری و تعمیم گفت و گو است.

استاندار سمنان با تاکید بر اینکه رواداری و تعمیم گفت و گو در نظام آموزشی ضروری است، بیان کرد: با توجه به وجود قومیت و تابعیت های مختلف در استان سمنان لازم است آموزش و پرورش استان بیش از پیش به این مقوله بپردازد.

 آشناگر یادآور شد: آموزش حقوق شهروندی مهم است و آموزش و پرورش باید تقویت عدالت آموزشی را سرلوحه کار خود قرار دهد. در کنار توجه به کمیت و کیفیت آموزشی، تقویت نشاط در مدرسه‌های استان سمنان مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: وضعیت باسوادی در استان سمنان ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر و در حدود ۹۸ درصد است و در این زمینه وضعیت استان مطلوب است.

استاندار سمنان عنوان کرد: فناوری های ارتباطی در ارتقای سطح دانش شهروندان کمک کننده است و استان در این زمینه مشکلی ندارد.

آشناگر با اشاره به تدوین سند شتاب‌بخشی به سوادآموزی در شهرستان میامی گفت: استانداری می‌تواند با در نظر گرفتن اعتباراتی در این بخش به سرعت‌بخشی به سوادآموزی در شهرستان میامی کمک کند.

او افزود: باید تعریف و تلقی از باسوادی تغییر کند، چرا که در گذشته خواندن و نوشتن سواد محسوب می‌شد، اما در جامعه امروز فردی که سواد رایانه ای نداشته باشد، بی سواد تلقی می‌شود.سهل انگاری در وظایف آموزش و پرورش مشکل ایجاد می‌ کند و مطالبه مدیریت استان سمنان هوشیاری برای جلوگیری از بروز مشکلات است .

استاندار سمنان بیان کرد: انجام کارهای خلاقانه و تقویت روحیه خلاق در نظام نیروی انسانی و نظام آموزشی، مدرسه‌ها و دانش‌آموزان استان مورد توجه قرار گیرد. باید روحیه خلاق در دستگاه‌های اجرای و به طور خاص در بین دانش‌آموزان و معلمان تقویت شود و خلاقیت دغدغه معلمان باشد.

آشناگر تاکید کرد: اگر سبک خلاقانه در اولویت نباشد، آموزش و پرورش دچار مشکل خواهد شد و در نظام اداری هم این مشکل وجود دارد. آموزش و پرورش در میزان تکالیف شب دانش‌آموزان تجدید نظر کند، چرا که حجم تکالیف زیاد و در برخی موارد فراتر از توان دانش‌آموزان است و فقط والدین را درگیر می‌کند.

او افزود: برای آموزش درس هنر از ظرفیت هنرمندان زیر مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان استفاده شود و تلاش شود در تمام کلاس‌های درس نشاط تقویت شود.

شاپور محمدزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی به منظور شرکت در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، افتتاح مدرسه‌ای در روستای اعلا و بازدید از مرکز یادگیری محلی سمنان به این استان سفر کرده است.

طبق نتایج سرشماری ۱۳۹۵، میزان باسوادی مناطق شهری استان سمنان ۹۱.۵ درصد و در مناطق روستایی ۸۴.۵۳ است و در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۱۳ هزار و ۷۳۳ نفر بی‌سواد هستند.

میزان باسوادی مناطق شهری استان سمنان از ۷۵.۰۷ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۹۱.۵ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت. در همین بازه زمانی نرخ باسوادی مناطق روستایی استان از ۴۷.۳۲ به ۸۴.۵۳ درصد افزایش یافت. به عبارت دیگر، میزان افزایش باسوادی در مناطق روستایی استان شتاب بیشتری داشت.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.