برای تهیه یک جهیزیه چقدر باید هزینه کرد؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی مشهد گفت: اگر زوجین، در تامین جهیزیه فقط حداقل‌ها را درنظر بگیرند چیزی حدود ۷۰ میلیون تومان باید هزینه کنند.

حداقل ۷۰ میلیون تومان برای یک جهیزیه ساده آب می‌خوردبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  وحید صامدی عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی مشهد گفت: برای تهیه یک جهیزیه ساده در خصوص خرید لوازم خانگی اگر زوجین، فقط حداقل‌ها را درنظر بگیرند چیزی حدود ۷۰ میلیون تومان باید هزینه کنند.
 
او تصریح کرد:این رقم درحالی است که عروس و داماد‌ها بخواهند، از لوازم دیگر فاکتور بگیرند، اما اگر قصد این را داشته باشند که به طور کامل خرید لوازم خانگی را انجام دهند باید چیزی نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان هزینه بپردازند.    

عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی مشهد گفت: اما جهیزیه فقط به خرید لوازم خانگی ختم نمی‌شود بلکه ابعاد دیگری را نیزدربرمی گیرد.
 
صامدی افزود: قطعا دوسال پیش قیمت کالا‌ها نسبت به اکنون بهتر بود، و، اما اگر زوجی بخواهد با شرایط موجود فقط حداقل‌ها را در نظر بگیرد باید چیزی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان بابت خورده و ریزه‌ها ازجمله قابلمه، سرویس قاشق و چنگال و بلوروچینی هزینه کنند.
 
 

نگرانی خانواده ها بابت تهیه جهیزیه

 
 
این روز‌ها که قیمت بسیاری از کالا‌ها سربه فلک کشیده است، برای بسیاری از خانواده‌ها وهمچنین زوج‌های جوانی که در تدارک تهیه جهیزیه هستند شاید کمی افزایش قیمت‌ها نگران کننده‌تر باشد.

براساس رسم و روسومات ازدواج ایرانی‌ها، تهیه جهیزیه که شامل وسایلی برای آغاز زندگی مشترک یک زوج است بر عهده خانواده عروس و داماد می‌باشد.
هر چند که بر مبنای "الگوی اسلامی"، جهیزیه می‌تواند ساده و فقط لوازم ضروری و مورد نیاز برای ابتدای زندگی زوجین در نظر گرفته شود، اما این روز‌ها بازار جهیزیه با توجه به تنوع کالا‌های لوکس وهمچنین فرهنگ نابه جای چشم وهم چشمی در بین خانواده‌ها بسیار داغ است.

مادری که برای تهیه جهیزیه دخترش  به بازار آمده بود گفت: با توجه به وضعیت گرانی، خانواده‌ها مجبور هستند که همه چیز را آسان بگیرند. دربین اطرافیان من، افرادی هستند که تن به جهیزیه سنگین می‌دهند، اما این یک فرهنگ اشتباه است و هر کسی باید به میزان توانایی مالی خود نگاه کند.

پدری  دیگر در همین رابطه گفت: چند روزی است که برای تهیه جهیزیه دخترم به اینجا می‌آیم، ولی آنقدر همه چیز گران است که از شنیدن قیمت کالا‌ها سرم سوت می‌کشد.


تهیه جهیزیه ازدیدگاه اسلام

حجت الاسلام محسن لزگی مشاور خانواده در ارتباط با تهیه جهیزیه از دیدگاه اسلام گفت: در دین مبین اسلام به این مساله اشاره شده است که باید تهیه جهیزیه ساده باشد و از کالا‌های غیر ضروری پرهیز کردو ضمنا به لحاظ عقلی و منطقی نیز باید وسایلی را فراهم نمود که کارایی داشته باشد.

او تصریح کرد: آنچه که در دین اسلام اهمیت دارد این است که زن از تهیه جهیزیه معاف شده و تهیه لوازم برای شروع زندگی برعهده مرد است.

این مشاور خانواده گفت: امروزه می‌بینیم که درجامعه، خانواده دختر اقدام به خرید جهیزیه می‌کنند این یک لطف از جانب خانواده همسر است.

حجت السلام لزگی افزود: درجامعه بحث ازدواج آسان، از خیلی وقت پیش مطرح بوده، اما متاسفانه اگر در بین مردم به آن توجه نمی‌شود به این دلیل است که روی باور‌های مردم در این خصوص به خوبی کار نشده وفقط در حد شعار بوده است.

او تصریح کرد: یکی از دلایل دیگری که باعث شده تا تهیه جهزیه با مشکلات زیادی روبه روشود و درنهایت به جدایی بیانجامد، دخالت خانواده هاست که به دلیل نا آگاهی فرزند خود را، راهنمایی غلط می‌کنند.

این مشاور خانواده گفت:در مشاور دادن به فرزندانمان باید ابتدا از این مساله آگاه باشیم که آیا فرزند ما نیازمند مشاوره است یا خیر؟ و بعد از آن عاقلانه ورود پیدا کنیم. متاسفانه در بسیاری از خانواده‌ها دیده شده که باتوجه به سن وسال خود و با دید یک آدم ۶۰ ساله، ورود پیدا می‌کنند و لذا باید مقتضیات زمان را هنگام مشاوره دادن به زوجین در نظر بگیریم.
 
 
منبع: قدس آنلاین
 
انتهای پیام//ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.