ازدواج پسر با دختر بزرگتر از خود توصیه می شود؟

تناسب سني از جمله موازين زيربنايي و اساسي در ازدواج است که بي توجهي به آن، زمينه ساز بسياري از کج خلقي ها و ناسازگاري ها در زندگي زناشويي خواهد شد.

اختلاف سنی چقدر در ازدواج های امروزی اهمیت دارد؟ سعیده مصطفوی روانشناس بالینی کلینیک سلامت در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: باور سنتی در جامعه ایران این است که پسر باید از دختر برای ازدواج بزرگ‌تر باشد، از جهاتی دارای نقاط قابل‌توجه علمی‌‌ و منطقی است.

او تصریح کرد:توجه‌نکردن به تغییرات مختصات زمان و مکان، تغییر نگرش‌ها، سلایق‌ها و خواسته‌ها در نسل‌های رو به جلو اساسی ترین ضعف  در تفکر سنتی مربوط به فاصله سنی است.

این  روانشناس بالینی گفت : البته در صورتی که دو طرف به بلوغ لازم برای ازدواج رسیده باشند، شخصیت‌های سالم و همخوان داشته باشند و تطابق سایر عوامل ذکر شده، تا حداکثر دو سال بزرگ‌تر بودن دختر از پسر هم در این شرایط می‌‌‌تواند قابل‌قبول باشد.

مصطفوی افزود:مساله تناسبات سنی یک  مقوله ی فرهنگی و اجتماعی  است، ساختار جامعه ما به سمت قدرتمند شدن زنان و به اصطلاح زن سالاری است.

او تصریح کرد:امروزه زنان شاغل اند و موقعیت اجتماعی متناسب با  مردان دارند و اینجاست که این موضوع مسئله ای آسیب زا مطرح می شود.

این  روانشناس بالینی گفت: با این شرایط برای زنان امروز ، مردان این قضیه را قبول کرده اند که زنان استقلال مالی داشته باشند که بتواند خلا هایی که آنها نمی تواند پر کنند را پوشش دهند.

مصطفوی ادامه داد:معمولا  تفاوت سنی سه تا هفت سال را در ازدواج مطرح می کنند ولی باز هم سن شناسنامه ملاک نیست بلوغ عقلی و فکری فرد است که مشخص می کندچه سنی دارد.

 او تصریح کرد:در عین حال ممكن است در این نوع ازدواج ها، گاهی زن دچار خستگی، درماندگی و استیصال می‌‌شود چون شوهر در حال مبارزه و حل مشکلاتی است که زن آن را قبل‌تر به نوعی تجربه كرده است  یا در برخی موارد، مرد برای حفظ اقتدار مردانه، شروع به مقابله و ایستادگی در مقابل همسرش می‌كند طوری که حتی شاید نظرهای پخته و منطقی او را هم نپذیرد و محیط پرتنشی ایجاد کند. 

 

انتهای پیام//ف.غ

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.