۲۶ دیماه یادآور شهادت ۳ اراکی در حین پایین کشیدن مجسمه شاه فراری

۲۶ دیماه همزمان با فرار شاه از کشور، مردم انقلابی اراک در حین پایین کشیدن مجسمه شاه ۳ شهید تقدیم انقلاب کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، سال ۵۷ انقلاب اسلامی ایران  به مراحل نهایی نزدیک شده بود و زمان به سرعت سپری می‌شد.

محمدرضا شاه پهلوی که با حضور مردم انقلابی در خیابان‌ها روزنه‌های امید برای ماندنش در کشور یک به یک بسته می‌شد تصمیم گرفت از کشور برود تا بلکه دوباره با یک کودتای آمریکایی مثل زمان مصدق به کشور برگردد، اما نمی‌دانست این سفر بی بازگشت مانند کاتالیزروی سرعت رژیم پهلوی را در سرازیری سقوط بیشتر می‌کند.

۲۶ دی ماه سال ۵۷ محمدرضا شاه پهلوی که سخت به وحشت افتاده بود تصمیم نهایی را گرفت، و از ترس خشم انقلابی مردم با بالگردی از کاخ نیاوران خارج شد، اما مقصد بی بازگشتش فرودگاه مهرآباد بود تا با پروازی که از قبل هماهنگ شده بود عازم مصر شود.

خبر خروج شاه در اخبار ساعت ۱۴ اعلام شد و هرچند محمد رضا پهلوی در این خبر سفرش را کوتاه و علت سفر را کسالت اعلام کرد، اما مردم که می‌دانستند این یعنی فرار خوشحال شدند و به دنبال این خبر شادی و نشاط عمومی سراسر کشور را فرا گرفت.

خبر" شاه رفت" همه جا پیچید، فرار شاه از ایران، فضا را دگرگون کرد و انقلاب اسلامی ایران را وارد مرحله جدیدی کرد و به وقایع انقلاب سرعت بخشیدو  مردم ایران به هر وسیله‌ای که می‌توانستند شادی خود را ابراز می‌کردند.

مردم انقلابی اراک با  خبر فرار شاه روحیه تازه‌ای گرفتند و به خیابان ریختند

مردم انقلابی اراک هم که با این خبر روحیه تازه‌ای گرفتند به خیابان ریختند و با خوشحالی قصد داشتند کار‌های نا تمام انقلاب را تمام کنند.

محمود خدابخشی، کارشناس پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ،گفت: زمانی که خبر فرار شاه منتشر شد مردم به خیابان‌ها آمده و اقدام به شادی کردن و پخش شیرینی کردند و عده‌ای از انقلابیون به سمت اداره ساواک واقع در خیابان امام فعلی پشت باغ فردوس (کانون بسیج جوانان فعلی) رفته و آنجا را تسخیر کردند و عده‌ای هم به سمت مدرسه عالی علوم (دانشگاه اراک فعلی) رفته ودر آنجا تجمع و سخنرانی برپا کردند.

خدابخشی افزود: مردم انقلابی عصر ۲۶ دیماه به قصد پایین کشیدن مجسمه شاه در باغ ملی (میدان شهداء فعلی) تجمع می‌کنند و با طناب و سیم بکسل اقدام به پایین کشیدن مجسمه می‌کنند که در این موقع نیرو‌های گارد شاه که  از قبل از تهران با تانک و نفربر به اراک  آمده و مستقر شده بودند اقدام به تیر اندازی به طرف مردم می‌کنند.

۲۶ دیماه یادآور شهادت ۳ اراکی در حین پایین کشیدن مجسمه شاه فراری

او اضافه کرد: در تیراندازی نیرو‌های رژیم شاه به مردم حجت الله رضایی داخل کوچه سهام سلطان (کوچه ۲ شهید فعلی) و ابوبکر پیروت در ابتدای کوچه بر اثر اصابت گلوله به شهادت می‌رسند، در خیابان حصار هم یکی ازماموران رژیم شاه به نام مجمود یزدانی معروف به کلان با شلیک مستقیم به سر علی اسکندری او را به شهادت می‌رساند و به این ترتیب در این روز مردم اراک ۳ شهید تقدیم انقلاب می‌کنند.

مبارزان جسور انقلابی اراک عمال رژیم شاه را کلافه کرده بودند

مبارزان جسور انقلابی اراک عمال رژیم شاه را کلافه کرده بودند و ممانعت برخی از افراد که خود را عاقل می‌دانستند نتوانست جوانان انقلابی را که خونشان به جوش آمده بود را از ادامه راه انقلابی شان باز دارد.

عباد شاملو مبارز پرسابقه انقلابی شهر اراک هم  در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: وقتی تصمیم گرفتیم مجسمه شاه را از وسط باغ ملی (میدان شهدا) اراک پایین بیاوریم با یکی از دوستان به خیابان شریعتی که آن روز‌ها مانند کنارگذر‌های فعلی بود رفتیم و جلوی تریلی‌ای را گرفته و با هزار خواهش و تمنا راننده را مجاب کردیم به ما کم کند البته خود راننده  سیم بکسل داشت.

شاملو افزود: ساعت حدود ۳ عصر بود که اقدام به این کار کردیم و درحالیکه تعداد زیاد جمعیت جلوی نیرو‌های امنیتی را گرفته بود و در آن جریانات چند تن هم شهید شدند سیم بکسل را دور گردن مجسمه شاه که سوار بر اسب بود انداختیم، اما هر چه تلاش کردیم مجسمه از جایش تکان نخورد.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه که در زمان مشروطه و چند بار دیگر اراک شلوغ شده بود، عمال رژیم احتمال شلوغی شهر را می‌دادند و درون مجسمه شاه را با میل گرد پیچ کرده بودند.

اگر چه این روز با تقدیم سه شهید به انقلاب اسلامی ایران به پایان می‌رسد، اما برکت خون این شهدا و اصرار مردم انقلابی وحشتی در دل نیرو‌های شاه می‌اندازد که مجسمه به دست خود عمال شاه شبانه باز و پایین کشیده شده و به نقطه‌ای نا معلوم منتقل می‌شود.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.