۱۳۷ روستای سیل‌زده کاجو و بنت نیکشهر در انتظار بازگشایی راه‌ها و امدادرسانی

۱۳۷روستای سیل‌زده کاجو و بنت نیکشهر در جنوب استان در انتظار امدادرسانی، ارسال کمک‌های امدادی دولتی و مردمی، موادغذایی و پتو و چادر هستند.

۱۳۷ روستای سیل‌زده کاجو و بنت نیکشهر در انتظار بازگشایی راه‌ها و امدادرسانیبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، معمولا با هر بارندگی شدید و طغیان رودخانه‌های فصلی برخی راه‌های روستایی قصرقند که از بستر رودخانه می‌گذرد بسته می‌شود و بازگشایی آن‌ها تا زمان کاهش سیلاب و فروکش کردن سیل در رودخانه‌ها امکان‌پذیر نیست.

راه ارتباطی بیش از ۴۰ روستا در منطقه کاجو، دهستان حمیری، روستا‌های پایین دست چندوکان از بستر رودخانه کاجو می‌گذرد و تنها راه ارتباطی این روستا‌ها زمانی بازگشایی می‌شود که سیل فروکش کند و در این مدت امدادرسانی تنها به صورت هوایی انجام می‌شود.

بارندگی‌های فصلی اواقیل هفته جاری در جنوب سیستان و بلوچستان سبب بسته شدن کامل مسیر حاشیه رودخانه کاجو شده، با هر بارندگی تلفن این روستا‌ها نیز قطع و دسترسی به روستاییان سخت می‌شود به همین سبب ضروریست برای تکمیل پروژه راه و زیرساخت‌های تلفن و اینترنت آن چاره اندیشی اساسی انجام شود.

براثر بارندگی‌های چند روز گذشته در ارتفاعات کاجو و طغیان پی در پی رودخانه وحشی کاجو راه دسترسی روستا‌های حاشیه این رودخانه از توابع بخش مرکزی قصرقند با جمعیتی حدود ۶ هزار نفر از حدود یک هفته پیش بسته شده است و مردم این مناطق دسترسی به مرکز شهرستان ندارند.

به گفته شماری از روستاییان تاکنون کمتر نیرو‌های امدادرسان به این منطقه خدمات ارائه کرده‌اند.

شماری از اهالی کاجو که پس از ساعت‌ها خود را به روستا‌های همجوار حوزه دهستان مهبان رسانده‌اند  خواستار کمک‌های مردمی و دولتی شده و خاطرنشان کردند: مهمترین نیاز اهالی ساکن در حاشیه رودخانه کاجو مواد غذایی و بهداشتی و معیشتی، پتو، چادر و اقلام امدادی است.

عبدالله هوتی اظهار داشت: در مسیر رودخانه کاجو به طرف روستای حمیری مردم و بیماران بیش از ۱۰ روستا با لودر جابجا می‌شوند و مردم سخت در مشکلات برای تهیه مواد غذایی و نیازمندی‌ها هستند.

پرویز بلوچی یکی از اهالی این منطقه اظهار داشت: مردم این منطقه محروم نیاز به توجه بیشتر و حداقل موادغذایی، نان، آب معدنی و کمک‌های مردمی و دولتی دارند.

لطیف رئیسی نیز اظهار داشت: مردم کاجو با نظر به قطع بودن تمامی راه‌های ارتباطی و نبود برق بمدت چندین روز و عدم وجود گاز در تاریکی و سکوت مطلق بسر می‌برند و مسوولان ستاد مدیریت بحران نیز اعلام می‌کنند که مشکلات به ما گزارش نشده در حالیکه اگر تلفن و برق می‌بود مشکلات گزارش می‌شد.

او  خواستار اعزام بالگرد برای جابجایی بیماران و افراد نیازمند امدادرسانی و ارسال کمک‌های مردمی و موادغذایی به روستا‌های کاجو شد و افزود: از استاندار سیستان وبلوچستان تقاضای اعزام بالگرد و مساعدت برای خدمات رسانی و تخصیص ارزاق به مردم محروم را داریم.

محمد بلوچی نیز گفت: بارندگی‌های اخیر کلیه راه‌های ارتباطی، خطوط مخابراتی، برق حوزه روستا‌های کاجو قطع شده و سوز سرمای شدید و نبود امکانات و مواد غذایی و مواد دارویی خیل کثیری از خردسالان، کهن سالان و افراد بیمار و حتی زنان را در معرض خطر قرار داده است.

مسلم بلوچی نیز از اصحاب رسانه و صاحبان نشریات و خبرگزاری‌ها خواست صدای هموطنان خود در این خطه از میهن عزیز را به گوش مسوولان برسانند تا هم دولت و خیران برای کمک به مردم محروم و سیلزده بلوچستان ورود جدی کنند.

عضو شورای اسلامی شهر بنت نیکشهر نیز اظهار داشت: بازگشایی راه‌های ارتباطی بیش از ۵۰ روستای بخش بنت از موارد ضروریست که باید در اولویت قرار گیرد و با تخصیص اعتبار برای سیل بند محله کشکور شهر بنت و سیل بند روستای دستگرد مانع ورود مجدد سیل به منازل مردم شوند.

پرویز کدخدایی افزود: تخصیص اعتبار برای تکمیل پل ملوران از جمله درخواست‌های مهم است که براثر هر بارندگی مسیر ارتباطی نیکشهر به بیش از ۲۰۰ روستای بنت و فنوج بسته می‌شود.

او  گفت: بیشتر راه‌های ارتباطی روستا‌های بخش بنت خاکی و شوسه و فاقد ابنیه و پل هستند و با کوچکترین بارندگی مسدود شده و در چنین موارد حتی نمی‌شود به این روستا‌ها دسترسی پیدا کرد.

او  ادامه داد: در بارندگی‌های بیش از ۲۰۰ میلیمتری و سیلاب روز‌های گذشته ۲ مادر باردار را بوسیله ماشین‌های سنگین جابجا کردیم و به در مانگاه بنت و مادر دیگری به نیکشهر آن هم با دستگاه سنگین از رودخانه‌های مسیر انتقال یافتند.

او  نبود بیمارستان در مرکز بخش بنت را یکی از مشکلات مهم عنوان کرد و افزود: اعزام بیماران به نیکشهر مشکل است و بنت با جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر قطع به یقین نیازمند یک بیمارستان با تجهیزات پزشکی است.

نورمحمد درزاده نیز اظهار داشت: با گذشت ۶ روز از بحران سیل، و بارش برف در ارتفاعات شمالی بنت وسردی هوا مردم روستا‌های صعب العبور حوزه سفید کوه بخش بنت با ٨۵ خانوار سخت در مشکلات هستند و تاکنون امدادرسانی هوایی و زمینی دربین مردم روستا‌های بارگ دن، سرخ کلوت، گوجگ دپ، کد دپ، تنک سهم، ترک گواش، سیاه دن، پتکان و جوهانجاه انجام نشده است که تقاضای رسیدگی فوری و امدادهوایی داریم.

جاسم صادقی نیز اظهار داشت: امید ما به خیران، نهاد‌های دولتی، هلال احمر و مسوولان شهرستان نیکشهر و قصرقند است که با اعزام بالگرد به منطقه نظیر کاجو و گو و گرگان به مردم سیلزده کمک رسانی کنند.

عضو شورای اسلامی استان سیستان وبلوچستان و معتمد منطقه مهمدان بنت نیز اظهار داشت: راه‌های دهستان توتان و مهمدان آسیب جدی دیده بطوریکه فقط خودرو‌های کمک دار می‌توانند تردد کنند.

مراد بلوچی افزود: بازگشایی راه‌های ارتباطی مهم‌ترین دغدغه مردم منطقه بنت است و در روز‌های گذشته قطعی ارتباط مخابراتی، برق و راه‌های ارتباطی مردم را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

او  بیان کرد: بارش سنگین ۲۰۰ میلیمتری باران در منطقه بنت باعث تخریب منازل خشتی و گلی و زمین‌های کشاورزی منطقه توتان و مهمدان و دستگرد و سفیدکوه شده و نیازمند کمک‌های سریع مردمی و دولت هستند.

او  خواستار ارسال حداقل ۱۰ دستگاه لودر، گریدر، کامیون و بولدزر برای بازگشایی راه‌های بخش بنت شد و خاطرنشان کرد: با تامین این دستگاه‌ها می‌توانیم با همکاری مردم و راهداری حداقل مشکلات تردد را مرتفع کنیم.

عضو شورای اسلامی شهرستان نیکشهر ادامه داد: بارندگی‌های اخیر نیز باعث تخریب محور‌های ارتباطی منطقه هنزم و زیردان وبورک و چاهان شده است و راه‌های ارتباطی این منطقه مسدود و ارتباط مخابراتی نیز قطع است.

او  گفت: روستا‌های کوراندپ، تراتی و چاکری کچ همچنان بدون ارتباط مخابراتی و اتصال برق و راه و نیازمند ارسال موادغذایی و امدادرسانی هستند.

فرماندار قصرقند با اشاره به سرگردانی و بی اطلاعی از مردم بیش از ۴۰ روستای حوزه مسیر رودخانه کاجو اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌ها و طغیان رودخانه از پنج روز پیش تاکنون از برخی روستا‌های کاجو اطلاعی در دست نبوده و تلفن و راه قطع و بسته شده است که امیدواریم تا ۲۴ ساعت آینده با وصل شدن برق، تلفن نیز وصل شود.

رحیم بخش پاک‌اندیش افزود: از روز گذشته امدادرسانی به صورت هوایی آغاز شده و امیدواریم با یک بالگرد امدادرسانی شود و مهمترین مشکل نبود راه است، زیرا بر روی رودخانه کاجو در چندین نقطه پل وجود ندارد و این امدادرسانی را کند کرده است.

او ادامه داد: طول جاده دسترسی حوزه کاجو در مجموع ۵۴ کیلومتر است که در طول پنج سال گذشته ۲۰ کیلومتر آن بازگشایی شده و ۳۴ کیلومتر باقیمانده حداقل ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

او  اظهار امیدواری کرد در روز‌های آینده با فروکش کردن آب رودخانه کاجو امدادرسانی به بیش از ۴۰ روستای فاقد راه در حوزه کاجو و بیش از ۷۰ روستای بخش تلنگ شتاب گیرد.

او  خواستار کمک رسانی و تامین موادغذایی، آب معدنی، پتو و سایر ملزومات برای سیلزدگان و ارسال ماشین آلات سنگین راهسازی به روستا‌های مختلف شد.

فرماندار نیکشهر نیز اظهار داشت: در بارندگی‌های کم سابقه اخیر در حوزه نیکشهر چندین پل تخریب و به زیرساخت‌ها خسارت زیادی وارد شده و تاکنون راه بسیاری از روستا‌ها به مرکز شهرستان نیکشهر بسته شده و هنوز بازگشایی نشده است.

ضیا الحق هاشمزهی افزود: روستا‌های توتان مهمدان، داروکان، گرگان، کوچینک، چاهان، هنزم زیردان، سرگوست، دستگرد راه مناسبی برای تردد ندارند و خودرو‌های کمک دار در حال تردد و خدمات رسانی هستند.

او گفت: امدادرسانی هوایی نیز آغاز شده و برق و تلفن نیز در بیشتر مناطق وصل شده و در حال برآورد خسارت سیل هستیم.

او  از نیرو‌های مردمی و خدمات رسان دولتی خواست کمک‌ها را براساس برنامه ریزی و هماهنگی فرمانداری و بخشداری‌ها به مردم ارسال کنند تا به نیازمندان واقعی برسد و اینگونه نباشد که در برخی نقاط چندین بار کمک ارسال و در برخی نقاط هیچ کمک رسانی انجام نشود.

خدمات ارائه شده از سوی امداگران هلال احمر در منطقه قابل تقدیر است، اما بسته بودن برخی راه‌های روستایی امکان دسترسی به روستا‌ها را از آنان سلب کرده است.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار