دروازه صادرات اردبیل همچنان در کش و قوس توافقات/ بلاتکلیفی طرحی که راه ورود به بازار‌های حوزه قفقاز را هموار می‌کند

واقع شدن استان اردبیل در ۳۸۰ کیلومتری جمهوری آذربایجان، این فرصت را فراهم کرده تا دسترسی به بازار‌های حوزه قفقاز و تجارت با کشور‌های همسایه آسان شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ، با توجه به اینکه مسئله داشتن یک تجارت موفق با کشور‌های هدف در بازار جهانی در بحث اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت است، باید دید که در این زمینه چه اقداماتی؛ چه در بحث زیرساختی و چه در بحث سرمایه‌گذاری در منطقه انجام می‌شود، تا بنابر سفارش مقام معظم رهبری، کشور را در مسیر یک اقتصاد مقاومتی واقعی قرار دهیم.

همه ما به خوبی می‌دانیم مقوله صادرات و ارتباط با بازار‌های هدف دنیا یکی از ارکان مهم تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به تعبیری، هموارکننده راه‌های منتهی به توسعه اقتصادی در یک منطقه است که نخست باید پیش از سرمایه‌گذاری‌های کلان، زیرساخت‌های مناسب را در یک منطقه فراهم سازیم، تا علاوه بر رونق اقتصادی یک شهر یا استان، اقتصاد کلان کشور نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

با توجه به اینکه راه‌اندازی بندرخشک استان اردبیل در سال ۱۳۹۵ به همراه چند بندر خشک در استان‌های دیگر در دستور کار دولت قرار گرفته و مطالعات اولیه این طرح به خوبی و با سرعت مطلوب انجام شد، اما علی‌رغم برنامه‌ریزی خوب اقتصادی، اکنون بعد از گذشت سه سال از آن تصمیم بزرگ، هنوز تکلیف ایجاد این بندر در منطقه اصلاندوز واقع در حوزه مغان و شمال استان اردبیل؛ که روزی قرار بود دروازه صادرات منطقه باشد، نامعلوم است.

دروازه صادرات اردبیل به قفقاز

تسهیل استقرار بندرخشک با اتصال خط ریلی آذربایجان به شمال اردبیل

اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ اتصال خط راه آهن جمهوری آذربایجان به شمال استان اردبیل را یکی از ضرورت‌های استقرار بندرخشک در منطقه دانست و گفت: دست‌یابی و دسترسی آسان به بازار‌های کشور‌های همسایه برای فروش و بازاریابی محصولات صنعتی و کشاورزی استان اردبیل جزو یکی از ضرورت‌هاست، که این مهم با ایجاد بندرخشک محقق می‌شود و لازمه این موفقیت در منطقه نیز، اتصال راه‌آهن جمهوری آذربایجان به پارس‌آباد مغان است.

بهنام‌جو از توافقات نهایی بین مسئولان استانی و جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: با توافقات انجام شده، راه آهن آذربایجان با عبور از تازه کند مغان یا پارس‌آباد که در فاصله ۸ کیلومتری اصلاندوز واقع شده است، ایجاد و راه‌اندازی بندر خشک در اصلاندوز را تسهیل می‌کند.

او تصریح کرد: پروسه اخذ مجوز‌های لازم از کشور مقابل و همچنین انجام برخی مراحل در داخل کشور از جمله مواردی است که تاکنون بندرخشک اصلاندوز را بلاتکلیف گذاشته، که امید است با نهایی شدن توافقات بین دو کشور و اتصال خط آهن آذربایجان به شمال استان اردبیل، هم بندر خشک اصلاندوز نهایی شده و هم مشکلات صادرات استان در حوزه کشاورزی و صنعتی برطرف شود.

استاندار اردبیل استفاده از ظرفیت فرودگاه پارس‌آباد برای کاهش هزینه‌های ناوگان ترابری در صورت ایجاد بندرخشک را یادآور شد و بیان کرد: باتوجه به اینکه خط ریلی ارزانترین راه ترابری در کشور محسوب می‌شود، لیکن در این زمینه می‌توان از ظرفیت فرودگاه پارس‌آباد به عنوان دومین فرودگاه استان اردبیل در بحث ترابری و صادرات محصولات بهره‌مند شد.

 اردبیل

دست‌یابی به بازار‌های حوزه قفقاز با ایجاد بندرخشک

ارژنگ عزیزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ اظهار داشت: دست‌یابی به بازار‌های حوزه قفقاز برای اتصال آسان بازار اردبیل به بازار‌های مطرح کشاورزی و صنعتی یکی از دستاورد‌هایی است که با ایجاد بندرخشک در استان اردبیل اتفاق خواهد افتاد.

عزیزی با بیان اینکه تعاملات بین استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان سبب رونق اقتصاد و تجارت اردبیل می‌شود، افزود: گام نخست برای این مهم، اتصال راه‌آهن جمهوری آذربایجان به خط ریلی شمال استان است، گام بعدی ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین اردبیل و آذربایجان بوده که مذاکرات اولیه در این حوزه نیز موفقیت‌آمیز بوده است.

او با اشاره به حضور معاون وزیر صنعت آذربایجان به همراه تیم کارشناسی برای تعیین مکان مناسب برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین اردبیل و آذربایجان، اضافه کرد: در سفر معاون وزیر صنعت آذربایجان به استان اردبیل ۵ نقطه مشخص و معرفی شد که در این راستا شخص استاندار اردبیل به اتاق بازرگانی دستور داده تا اقدامات لازم جهت استقرار شهرک صنعتی مشترک بین ایران و آذربایجان در استان اردبیل انجام گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، جلوگیری از هدررفت محصولات کشاورزی شمال استان را با ایجاد بندرخشک میسر دانست و تصریح کرد: ضرورت ایجاد بندرخشک در اصلاندوز، به جهت صادرات آسان محصولات کشاورزی شمال استان به بازار‌های حوزه قفقاز به خوبی روشن می‌شود، که در این زمینه گلخانه هزار و ۵۰۰ هکتاری در محدوده کشت و صنعت مغان، مکان‌یابی و ۴۰۰ هکتار از آن بهره‌برداری شده و ایجاد این گلخانه برای فرآوری بهتر محصولات کشاورزی و صادرات تولیدات استان به کشور‌های همسایه، بسیار حائز اهمیت است.

عزیزی ایجاد بندرخشک و اتصال خط آهن آذربایجان به شمال استان را در رونق اقتصاد منطقه بسیار مثمر ثمر دانست و اظهار کرد: تصویب، توافق و راه‌اندازی نهایی بندرخشک و اتصال راه‌آهن به شمال استان، علاوه بر آورده اقتصادی در استان اردبیل برای اقتصاد استان‌های همجوار نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

سیب زمینی

وضعیت صادرات و واردات مطلوب است

رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ اظهار داشت: در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۷ طبق آمار‌های دریافتی از گمرکات، حجم صادرات استان از نظر ارزش حدود ۱۱۲ میلیون دلار به ثبت رسیده است که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال ۱۳۹۶ رشد ۱۵۳ درصدی را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه این در حالی است که وزن کالا‌های صادراتی استان در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۷۱ درصد رشد داشته است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، عمده‌ترین کالا‌های صادراتی استان در طول سال گذشته سیب‌زمینی، مصنوعات شیشه، آهن‌آلات و فولاد، مصنوعات پلاستیکی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های تهیه لبنیات، انواع بیسکوئیت و نان شیرینی و مصالح ساختمانی بوده که عمدتا به کشور‌های آذربایجان، عراق و گرجستان صادر شده است.

صادقی در تشریح وضعیت صادرات چمدانی در سال گذشته نیز گفت: بر اساس آمار‌های ثبت شده وضعیت صادرات چمدانی در سال گذشته از نظر ارزش بالغ بر ۶۰/۸ درصد و از نظر ارزش دلاری ۸۵ درصد افزایش داشته است.

او همچنین وضعیت صادرات استان در ۹ ماهه امسال را مطلوب و رضایت‌بخش عنوان و تصریح کرد: امسال حجم صادرات استان از نظر ارزش دلاری ۸۶/۷ میلیون دلار و از نظر وزن ۱۰۹/۶ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ حاکی از رشد ۵۱ درصدی به لحاظ ارزش دلاری و کاهش ۱۱ درصدی به لحاظ وزنی می‌باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اضافه شدن کالا‌هایی همچون ملامین و شیشه و آینه را به جرگه کالا‌های صادراتی استان افزود: میزان واردات استان نیز در این مدت (۹ ماهه ۹۸) از نظر ارزشی برابر ۵۰ میلیون دلار و از نظر حجم در حدود ۴۲ هزار تن بوده است که این ارقام نسبت به ۹ ماهه ۹۷ رشد ۱۵۲ درصدی در ارزش دلاری و ۳۵۴ درصدی در حجم را نشان می‌دهد.

او در پاسخ به سوال ما در خصوص وضعیت واردات استان اردبیل نیز اظهار کرد: ما در استان همچون صادرات، واردات نیز داریم چرا که این دو رکن اساسی یک تجارت موفق و معبر اصلی همکاری‌های تنگاتنگ با بازار جهانی است که در این راستا در سال گذشته ۲۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۷/۴ میلیون دلار در استان واردات داشتیم که نسبت به سال ۹۶ رشد ۴۵ درصدی از نظر ارزش دلاری و افزایش ۹۵ درصدی به لحاظ حجم را نشان می‌دهد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پنبه، انواع کاغذ، ماشین‌آلات، کنجاله پنبه دانه، ماشین‌های ریسندگی، اجزا و قطعات ماشین‌آلات، از عمده کالا‌های وارداتی به استان بوده است.

صادقی عنوان کرد: راه‌اندازی بندرخشک به عنوان یک خروجی برای مبادلات کالا با کشور‌های همسایه آورده‌های ارزی زیادی برای منطقه به همراه خواهد داشت، که قطع به یقین میزان صادرات و واردات استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دروازه صادرات اردبیل

بندرخشک در کنار گمرک اردبیل؛ مکمل تجارت موفق

محمد باشکوه کارشناس امور اقتصادی استان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ با اشاره به برخی مزیت‌های ایجاد بندرخشک در منطقه گفت: با اذعان به اینکه بحث ایجاد و راه‌اندازی بندرخشک؛ به عنوان یک معبر و روزنه به سمت تجارتی موفق در استان، در زمان استاندار‌های سابق نیز مطرح بود، اما اکنون نیز مطرح بوده لیکن به دلیل برخی موانع ریز در حالت معلق به سر می‌برد.

باشکوه با تاکید بر ظرفیت منطقه اصلاندوز برای راه‌اندازی بندرخشک تجاری افزود: به لحاظ جغرافیایی، منطقه اصلاندوز به کشور‌های ارمنستان و آذربایجان نزدیک بوده و می‌توان با راه‌اندازی یک پایگاه برای تبادل راحت کالا در منطقه، در کنار گمرک بیله‌سوار این بندر را نیز رونق بخشید، چرا که به عقیده من بندرخشک در اصلاندوز می‌تواند همراه با گمرک بیله‌سوار، که در سال‌های گذشته در رونق اقتصادی استان نقش‌آفرینی مهمی داشته است، مکمل رونق تجارت استان باشد.

او تصریح کرد: با ایجاد بندرخشک اصلاندوز سد میل مغان برای تردد در نظر گرفته خواهد شد که این مهم خود یک فرصت طلایی است، در کنار این مسئله باتوجه به اینکه منطقه آزاد ارس به اصلاندوز وصل شده این مسئله نیز در نوع خود قابل بهره‌گیری و استفاده درست در راستای رونق‌بخشی به صادرات و واردات استان می‌باشد.

باشکوه گفت: باتوجه به اینکه تصویب ایجاد و راه‌اندازی بندرخشک در منطقه اصلاندوز مغانِ اردبیل، در زمان استاندار سابق بر سر زبان‌ها افتاده بود، مسئولان استان بندرخشک اردبیل را فرصتی برای افزایش چند برابری سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی در منطقه شمرده و اتصال این منطقه به خط آهن آذربایجان را اقدامی ایده‌آل می‌دانستند، که هیچ یک از رایزنی‌های آن زمان مسئولان استانی راه به جایی نبرد.

این کارشناس اقتصادی ضمن اظهار به اینکه امنیت تردد در خداآفرین و خمارلو ایراد دارد، گفت: اصلاندوز یک فرصت طلایی در منطقه محسوب می‌شود که با تصویب صد درصدی و ایجاد بندر خشک در این منطقه یقینا نقاط تجارت استان تحرک داشته، این موضوع اثر مثبت خود را بر تحریم‌های مطروحه اعمال کرده، تجارت استان پررونق شده و نهایتا بهانه‌ای برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان را شاهد خواهیم بود.

 صادرات اردبیل

بندرخشک اردبیل ایده‌ای که بر روی کاغذ ماند؟

با اذعان به اینکه از چند سال گذشته ایجاد بنادر خشک در استانهایی همچون یزد، اصفهان، کرمان و استان اردبیل در دستور کار دولت قرار گرفته است،‌ اما هم‌اکنون، بندرخشک اردبیل وابسته به طرح‌ها و پروژه‌هایی است که این طرح‌ها هم همچنان در کش و قوس توافقات بین دو کشور ایران و آذربایجان بلاتکلیف‌اند.

اقرار می‌کنیم که بندرخشک اصلاندوز روزی قرار بود تا دروازه صادرات استان اردبیل به بازار کشورهای همسایه به ویژه بازار کشورهای حوزه قفقاز باشد، اما امروز متاسفانه این ایده تنها بر روی کاغذ واقعیت دارد و به نظر می‌رسد اگر قرار بر تلاشی برای ایجاد و راه‌اندازی بندرخشک در منطقه اصلاندوز باشد، بهره‌برداری کامل از این پروژه دست کم چند سالی طول بکشد!

لیکن نباید فراموش کنیم که ایجاد بنادر خشک در هر نقطه از کشور علاوه بر کاهش هزینه‌های ترانزیت و حمل و نقل، افزایش بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی خرد و بزرگ، رونق و توسعه شبکه حمل و نقل کشور و بسیاری دیگر از مزایا، سبب افزایش کارآفرینی و همچنین توسعه بی چون و چرای اشتغال می‌شود.

اما کلام آخر

با توجه به اینکه استان اردبیل ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌های صنعتی و تولیدات کشاورزی دارد، شاید راه‌اندازی یک بندر به عنوان پل ارتباطی استان با کشورهای همسایه بتواند نه تنها اقتصاد این استان بلکه اقتصاد کشور را نیز متحول سازد، پس امید است تا مسئولان استانی و کشوری توافقات بین جمهوری آذربایجان و ایران را به نتیجه‌ای واصل کنند که نهایتا جایگاه اقتصاد استان اردبیل را آنطور که شایسته است ارتقاء بخشد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ش
۰۱:۳۴ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
مسیولین گمرک بیله سوارحاضر واماده رانمی چسبند وزیر ساخت ان ازجمله راه مواصلاتی و...حل کرده ورونق نمدهندافتاده اند نخودسیاه بندرخشک باتوجه به ارمنستان واذربایجان هرگزاذربایجان انرانمی پذیرد بتوسعه گمرک بیله سوارادامه دهید زودبازده یاایجاد راه مناسب مبادلات هزار برابرمیشود گردشگری سلامت با تصادفات بخطرنمیافتد