پرورش ماهیان سردآبی، صنعتی که در خوزستان اشتغالزایی به همراه دارد

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات خوزستان گفت: افزایش پرورش ماهیان سردآبی در استان برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

کوروش میرزایی، معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: استان ما از معدود استان‌های کشور است که از نظر شرایط اقلیمی، پتانسیل و امکان پرورش گونه‌های اصلی آبزیان اعم از گرمابی، سردآبی، میگو و ماهیان دریایی در آن وجود دارد.

او افزود: ماهیان سردآبی، ماهیانی هستند که در دامنه حرارتی ۷-۱۷ درجه سانتیگراد رشد می‌کنند و قابلیت پرورش آن‌ها تنها در بخش‌هایی از استان خوزستان، مانند شهرستان‌های ایذه و اندیکا وجود دارد. در این زمینه فعالیت پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان از سال ۸۸ در شمال استان آغاز شد و تولید این ماهیان در سال جاری به یک هزار تن رسیده که حدود ۴۳ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است.

میرزایی ادامه داد: با توجه به اینکه پرورش این ماهیان موجب ایجاد اشتغال پایدار خصوصأ در شهرستان‌های کم برخوردار شمال استان شده است، اداره کل شیلات خوزستان تکمیل و بهره برداری از فاز ۲ مجتمع سردآبی واقع در شهرستان اندیکا را با هدف توسعه پرورش این گونه از ماهیان در دست اقدام دارد.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان خوزستان بیان داشت: در حال حاضر، پرورش ماهیان سردآبی در استان باعث ایجاد اشتغال مستقیم برای ۷۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم برای ۱۳۲ نفر شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: علیرغم وجود مزایای فراوان پرورش این ماهیان و تولید بخشی از پروتئین حیوانی با کیفیت مورد نیاز جامعه، این صنعت با مخاطراتی نیز همراه است که از آن جمله می‌توان به خشکسالی، شیوع انواع بیماری‌ها و محدودیت واکسیناسیون ماهیان، محدودیت تولید تخم‌های اصلاح نژاد شده در داخل کشور، ناپایداری زیر ساخت‌های برق و آبرسانی خصوصا در مناطق دور افتاده، آلودگی فاضلاب‌های صنعتی، کشاورزی و شهری و گل آلود شدن آب بر اثر سیل و طغیان رودخانه‌ها اشاره نمود.

او اذعان داشت: احداث یک مزرعه۱۰۰ تنی قزل آلا در سال ۹۸، به حدود ۱۷ میلیارد ریال سرمایه گذاری جاری و ۱۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت نیاز دارد. داشتن تحصیلات مرتبط و آگاهی از اصول اولیه پرورش ماهیان، از بسیاری هزینه‌ها جلوگیری کرده و با افزایش بهره وری، نتایج بهتری را برای متقاضیان این بخش رقم خواهد زد.

کوروش میرزایی اظهار کرد: در حال حاضر در استان خوزستان، تعداد ۱۸ مزرعه پرورش ماهیان سردآبی در شهرستان‌های ایذه و اندیکا وجود دارد که از این تعداد، ۱۳ مزرعه در قالب مجتمع و ۵ مزرعه نیز بصورت انفرادی مشغول به فعالیت هستند.

او گفت: هم چنین سالانه ۸ میلیون قطعه بچه ماهی در ۴ مزرعه حد وسط از تخم‌های چشم زده وارداتی در استان تولید می‌گردد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.