کشاورزی دشتستان همچنان در انتظار تکمیل سد دالکی

وقتی ساخت سد دالکی بر روی رودخانه‌ای به همین نام آغاز شد آن را ناجی نخلستان‌های دشتستان دانستند، اما این سد در پنج سال گذشته فقط ۱۸ درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  مطالعات طرح سد دالکی سال ۱۳۸۸ آغاز و سال ۱۳۹۲ قرارداد عملیات اجرای زیرساخت آن از طریق فاینانس داخلی به پیمانکار واگذار شد.

سال ۹۳ هم با حضور حمید چیت چیان وزیر وقت ساخت این سد در ۲۰ کیلومتری شرق دالکی فاصله ۱۱۰ کیلومتری از مرکز استان بوشهر آغاز شد.

سد دالکی از نوع خاکی با هسته آسفالتی با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیمی ۴۳۴ میلیون متر مکعب، و طول تاج ۱۲۰۰ متر، قرار بود در مدت زمان چهار سال ساخته شود تا آب مورد نیاز بیش از دو میلیون اصله نخل منطقه تامین شود.

تنظیم کنترل جریان رودخانه دالکی برای جلوگیری از هدررفت سیلاب‌ها، کاهش خسارت‌های ناشی از آن، اشتغالزایی، بهبود کشاورزی و امکان تولید ۲۴ مگاوات انرژی برقی آبی از دیگر اهداف ساخت سد عنوان شده بود.

به گفته جهانگیر کدخداپور نماینده مجری طرح سد دالکی، به علت بروز مشکلات مالی در آن برهه زمانی، تامین مالی طرح به خوبی انجام نگرفت و سال ۹۵ پیمانکار تغییر کرد و عملیات اجرایی ساخت بدنه، تاسیسات و تجهیزات وابسته به آن با انجام تشریفات و مناقصه به مبلغ سه هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال صورت پذیرفت و قرارگاه خاتم الانبیاء برنده این مناقصه شد.

حالا طبق گفته استاندار بوشهر این سد فقط ۱۸ درصد پیشرفت دارد.

عبدالکریم گراوند که به تازگی از این سد بازدید کرده است، افزود: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری که اسفند پارسال صورت گرفت، ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای این سد پیش‌بینی شده و امیدواریم با تحقق این اعتبارات روند ساخت سرعت یابد و تا پایان دولت دوازدهم آبگیری شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.