لاوروف: اروپایی‌ها با فعال کردن مکانیسم ماشه سعی می‌کنند ایران را مقصر جلوه دهند

وزیر خارجه روسیه از تلاش‌های ضدایرانی کشور‌های اروپایی از طریق فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در برجام انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در نشست خبری سالانه وزارت خارجه این کشور اعلام کرد کشور‌های اروپایی با فعال کردن مکانسیم ماشه تلاش می‌کنند ایران را مقصر جلوه دهند.

او گفت: تلاش کشور‌های اروپایی طرف برجام برای فعال کردن مکانسیم حل اختلاف از این حکایت دارد که آن‌ها می‌خواهند از وضع استفاده کنند تا ایران را مقصر جلوه دهند.

۲۴ دی آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام (ماشه) را فعال کردند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه نشست سالانه خود با خبرنگاران ضمن اشاره به سانحه ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی و جان باختن جمعی از شهروندان ایرانی، اوکراینی و کانادایی افزود: ساقط شدن هواپیمای اوکراینی ناشی از خطای غیر عمد انسانی بود و ایران نیز با پذیرش مسئولیت نشان داد، حتی پیش از پایان تحقیقات، شجاعت اذعان به این خطای انسانی را دارد.

لاوروف افزود: همه کشورها متوجه شدند که علت وقوع این خطای انسانی، ایجاد تشنج از طرف آمریکا پس از به قتل رساندن ژنرال سلیمانی بوده است.

او همچنین برای نخستین بار از اطلاعات محرمانه‌ای سخن گفت که موجب وقوع این حادثه بود است.

وزیر خارجه روسیه فاش کرد: ما اطلاعاتی دریافت کردیم که در شب حادثه و درست لحظاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا در عراق و اوج تشنج، ۶ فروند هواپیمای جنگنده اف ۳۵ آمریکایی نزدیکی مرز هوایی ایران در حال پرواز بودند، که این اطلاعات باید بررسی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار