اعلام وضعیت اضطراری از سوی شرکت ملی نفت لیبی

شرکت ملی نفت لیبی پس از آنکه در چندین بندر این کشور صادرات نفت به حالت تعلیق درآمد، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتینک، پس از آنکه صادرات نفتی در چندین بندر لیبی به تعطیلی کشانده شد، شرکت ملی نفت این کشور اعلام وضعیت اضطراری کرد.

این شرکت در پیامی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته اعلام کرده است: «شرکت ملی نفت لیبی پس از آنکه دولت ملی لیبی (نیرو‌های خلیفه حفتر) صادرات نفت را در بندر‌های برگا، راس لانف، هریگا، الزویتینه و صدرا مسدود کرد اعلام وضعیت اضطراری فوری می‌کند. این امر (ممانعت از صدور نفت) منجر به کاهش تولید نفت خام به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز می‌شود و روزانه ۵۵ میلیون دلار زیان اقتصادی خواهد داشت.»

این بیانیه پس از آن منتشر شد که شرکت ملی نفت لیبی در اوایل روز اعلام کرد تعطیلی احتمالی ترمینال‌های نفتی ممکن است عواقب منفی بسیار زیادی برای اقتصاد این کشور داشته باشد.

پیش از آن نیز گفته می‌شد نیرو‌های ویژه ترکیه برای تضمین امنیت مقامات دولت وفاق ملی وارد طرابلس شده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرده بود از دولت وفاق ملی حمایت خواهد کرد.

روز گذشته نیز هیئت اعزامی سازمان ملل متحد در لیبی نگرانی عمیق خود را از اختلال یا قطع تولید نفت در این کشور اعلام کرده بود. این هیئت در بیانیه‌ای از همه جناح‌ها خواست تا از اعمال محدودیت علیه بخش صنعت لیبی خودداری کنند. در این بیانیه گفته شده است: این اقدام در وهله اول پیامد‌های جدی دارد و مهمترین گزینه برای مردم لیبی که به جریان دائمی نفت وابسته هستند، محسوب می‌شود.

معترضان خشمگین روز جمعه وارد بندر نفتی الزویتینه لیبی شدند و این بندر را بستند. سران قبایل شرق و جنوب لیبی روز پنجشنبه خواستار تعطیلی این پایانه‌های نفتی شدند. بندر نفتی الزویتینه پیوسته میان نیرو‌های ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر و دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج در حال دست به دست شدن است. همین امر باعث بی ثباتی و نارضایتی مردم منطقه و سران قبایل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار