مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله به اتمام نرسیده است

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: در آینده نزدیک با نصب داربست ها و عقد قرارداد با پیمانکار مربوطه، کارگاه مرمتی گنبد مسجد شیخ لطف الله بار دیگر برپا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به آغاز عملیات مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله از تابستان سال گذشته اظهار داشت: تاکنون عملیات دو ترک (بخش) از مجموع ۸ «دوترک» این گنبد به اتمام رسید و با توجه به اینکه ترک مرمت شده سطح همواری بود انباشت کمتری از برف را به خود دید و حجم بیشتر برف بر سطوح کاشی، آجر و بند‌های مرمت نشده که ناهموار بودند نشست و دیرتر ذوب شد.

او با بیان اینکه هر ترک گنبد شیخ لطف الله شامل ۲۴ هزار قطعه کاشی (آجرلعابدار) است، افزود: بالغ بر ۹۵ درصد از ۲۴ هزار کاشی (آجرلعابدار) ترک مرمت شده گنبد شیخ لطف الله متعلق به دوره پهلوی اول است که در فرایند مرمتی و با زیرسازی گنبد توسط استادکاران باتجربه و مطالعات دقیق صاحب نظران سعی شد که از همین کاشی‌ها استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان علت برچیده شدن داربست مسجد شیخ لطف الله را تنها محدودیت اعتبار دانست و گفت: بر اساس نظر کارشناسان و صاحب نظران پایگاه‌های جهانی و کارشناسان ارشد معماری و مرمت از وزارت میراث فرهنگی و دانشگاه‌های هنر و اصفهان مرمت دو ترک از ۱۶ ترک مسجد شیخ لطف الله اصولی انجام شده است.

او افزود: در آینده نزدیک با نصب داربست‌ها و عقد قرارداد با پیمانکار مربوطه، کارگاه مرمتی گنبد مسجد شیخ لطف الله ادامه پیدا می‌کند و از پیشنهاد‌های سازنده در راستای مرمت آثار تاریخی استقبال خواهیم کرد.

  مسجد شیخ لطف الله یکی از مسجد‌های تاریخی و شناخته شده در ضلع شرقی میدان امام خمینی (ره) اصفهان است که به توصیه آرتور پوپ در دوره پهلوی اول بازسازی و مرمت کلی شد. با اینکه براورد‌های کارشناسان دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان حاکی است برای مرمت هر ترک از گنبد این مسجد تاریخی اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و سیصد میلیون ریال نیاز است و مجموعه میدان امام (ره) در سال جاری تاکنون بالغ بر ۶۷ میلیارد و ۴۲۳ میلیون و ۵۷۵ هزار ریال درآمد داشته است، اما هیچ گونه اعتبار ملی در راستای مرمت و حفظ و نگهداری بنا‌های این مجموعه تخصیص داده نشده است.

از سوی دیگر کمبود استادکاران مرمت که پا به کهنسالی گذاشته اند یکی دیگر از نگرانی‌های مرمت بنا‌های میراثی و تاریخی این استان است که در آینده نه چندان دور بیش از پیش جلوه خواهد کرد.

منبع:مهر

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.