یادداشت اینستاگرامی همتی؛

استفاده از ابزار عملیات بازار باز برای کنترل تورم / کلید موفقیت، افزایش تولید غیرنفتی داخلی است

رئیس کل بانک مرکزی نوشت: بانک مرکزی با استفاده از ابزار‌های عملیات بازار باز و تغییر سیاستگذاری پولی بر کنترل تورم تمرکز می‌کند.

همتیبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با انتشار تصویر نوشته‌ای در قالب یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود به اعلام برنامه‌های این بانک برای تقویت اقتصاد پرداخت.


بیشتر بخوانید: عملیات بازار باز خرید و فروش اوراق قرضه است 


او در یادداشت خود که تحت عنوان چند نکته در خصوص بانک مرکزی منتشر شده است، اعلام کرد: بازار ارز محل تخلیه شوک‌های خارجی به اقتصاد است و نقش بانک مرکزی نیز جلوگیری از نوسانات بازار و حذف نقش مخرب سفته بازان دراین بازار است.

یادداشت اینستاگرامی عبدالناصر همتی

چند نکته در خصوص بانک مرکزی و برنامه تقویت اقتصاد:

۱) تلاش‌های بی‌وقفه بانک مرکزی به همراه سایر بخش‌های کشور، نظام ارزی کشور را در شرایط بسیار سخت اقتصادی به سامان رسانده است. همانگونه که پیشتر اشاره کردم، بازار ارز محل تخلیه شوک‌های خارجی به اقتصاد است و نقش بانک مرکزی نیز جلوگیری از نوسانات بازار و حذف نقش مخرب سفته‌بازان در بازار است.

۲) بانک مرکزی از این پس، تمرکز خود را بر کنترل تورم خواهد داشت، استفاده از ابزار‌های عملیات بازار باز و تغییر سیاستگذاری پولی بر کنترل تورم سرلوحه برنامه‌های بانک مرکزی خواهد بود. بدیهی است، در این مسیر، کلید موفقیت، افزایش تولید غیرنفتی داخلی است که بایستی با سیاست‌های مالی مناسب دولت همراهی شود.

۳) همانگونه که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، راه برون رفت از شرایط موجود و تقویت اقتصاد، کمک به رشد غیرنفتی اقتصاد و کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت است. در این مسیر بانک مرکزی علاوه بر پیش‌بینی پذیر کردن مسیر، متغییر‌های کلان اقتصادی، سیاست‌هایش در جهت ایجاد فضایی مناسب برای کسب‌وکار‌های مولد اشتغال، به کمک بهبود ترازنامه بانک‌ها و ایجاد جریان اعتباری سالم برای بانک‌ها، خواهد بود.

۴) قبلا نیز به بانک‌ها متذکر شدم، آن‌ها بایستی خود را آماده تطابق با شرایط جدید سیاستگذاری پولی کنند. بانک مرکزی عزم جدی برای کمک به افزایش قدرت نقدشوندگی ترازنامه بانک‌های کشور در بازار ثانویه دارد و با شروع اجرای عملیات بازار باز، این مهم را عملیاتی نموده است. در عین حال نظارت شدید برعملکرد بانک‌ها، و تلاش برای سالم‌سازی ترازنامه آن‌ها با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

۵) مردم عزیز و فعالان اقتصادی به خوبی می‌دانند ادامه افزایش رشد اقتصادی مهم‌ترین اقدام کشور برای شکست توطئه‌ها و تحریم‌های ظالمانه است.

همتی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۹ دی ۱۳۹۸
هي نگوييد توليد داخلي . شما ميدونيد ادارات و سازمانهاي دولتي مانع توليد هستند . پس چرا شعار الکی ميگوييد
آخرین اخبار