سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرد؛

عملیات بازار ارز، ابزاری برای تنظیمات سیاست‌های پولی است

قاسمی گفت: عملیات بازار باز، ابزار جدیدی برای تنظیم سیاست‌های پولی توسط بانک مرکزی است.

عملیات بازار ارز، ابزاری برای تنظیمات سیاست‌های پولی استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد قاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس در ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار کرد: عملیات بازار باز، ابزار جدیدی برای تنظیم سیاست‌های پولی توسط بانک مرکزی است.


بیشتر بخوانید: باید اعتماد از بین رفته به کشورمان برگردد/ چرا باید هزینه ورشکستگی موسسات از کیسه ملت پرداخته شود؟ 


سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد:بانک مرکزی در عملیات بازار باز، برای تنظیم نرخ سود از طریق خرید یا فروش اوراق بدهی دولتی اقدام خواهد کرد.

نرخ موثر سود اوراق را بین ٢٣ تا ٢٤ درصد اعلام شد

وی در ادامه بیان کرد:  بانک مرکزی اقدام به خرید اوراق خواهد کرد و هر زمان نرخ سود از آن پایین‌تر برود، اقدام به فروش اوراق خواهد کرد.

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس  بیان کرد: سندی نداریم که حتی قبل از انقلاب بانک مرکزی اقدامی در جهت اجرای عملیات بازار باز کرده باشد.

قاسمی  در ادامه یادآوری کرد: در عملیات بازار باز فرض بر این است که بانک‌ها اوراق دولت را می‌خرند و پیش بینی شده که تا دو برابر آن را می‌توانند از بانک مرکزی استقراض کنند. تا قبل از این موضوع بحث شرعی اجرای عملیات بازار باز و وثیقه گذاری آن مطرح بود که گویا با وثیقه گذاری اموال دولتی نزد بانک مرکزی این موضوع رفع شده است.

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس  بیان کرد: اصل و سود اوراقی که دولت می‌خواست در سال ٩٤ پرداخت کند، ٤ هزار میلیارد تومان بود،  اما این رقم در سال آینده به ٥٤ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی نرخ موثر سود اوراق را بین ٢٣ تا ٢٤ درصد اعلام کرد و گفت: عملیات بازار باز ابزاری برای تنظیم نرخ سود است و نرخ سود هر زمان در حال افزایش باشد، بانک مرکزی منابع خود را تزریق می‌کند و هر زمان پایین می‌رود اقدام به فروش اوراق می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار