مراقب شیوع مجدد آنفلوآنزا باشید

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان مرکزی شیوع مجدد آنفلوآنزا و مراقبت عمومی تاکید کرد.

مراقب شیوع مجدد آنفلوآنزا باشید رییس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،   با اشاره به پایان موج اول آنفولانزا و شروع موج دوم آن در سطح کشور از شیوع مجدد آنفلوآنزا خبرداد و بر مراقبت عمومی تاکید کرد.

منصوری با اشاره به اینکه موج اول این بیماری عموما در آذرماه آغاز می‌شود و موج دوم نیز اواسط یا اواخر دی‌ماه شیوع می‌یابد افزود: آنفلوآنزا یک بیماری فصلی است که در فصل سرد سال شیوع پیدا کرده و در برخی سال‌ها حالت اپیدمی پیدا می‌کند و گاهی به مرگ و میر ختم می‌شود.

او با اشاره به اینکه علائم آنفلوآنزا به نوع و زیرگونه آن بستگی دارد که در برخی از موارد و در برخی از افراد علائم شدت می‌گیرد، اضافه کرد: در موج اول بیماری آنفولانزا نوع H۱N۱ در کشور و استان مرکزی شایع شد و در حال حاضر برخی از نمونه‌ها در کشور شیوع نوع B را نشان می‌دهد.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان مرکزی بیان کرد: علائم آنفلوآنزا عموما شامل علائم سرماخوردگی شدید می‌شود و همراه با تب و لرز، خستگی و کوفتگی عضلات، سردرد و سرگیجه و در کوکان با تهوع، استفراغ و حتی اسهال همراه است و در مواردی این علائم شدت می‌گیرد، که در ویروس نوع B نیز همین علائم را به همراه خواهد داشت.

او در خصوص آمار ابتلا به ویروس H۱N۱ در موج اول بیان کرد: در موج اول تمامی موارد ثبت نشد، اما آنچه ثبت شد حاکی از ابتلای حدود ۲ هزار نفر به این ویروس در استان مرکزی بود و تنها مواردی که علائم شدید داشت و در ICU بستری شدند به ثبت رسیدند.

منصوری تصریح کرد: این بیماری تمامی گروه‌های سنی بویژه افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای، دیابت، بیماری مزمن کلیوی، تنفسی و نقص سیستم ایمنی، HIV هستند یا مصرف کنندگان دارو‌های شیمیایی، سالمندان، کودکان زیر ۵ سال و زنان باردار را درگیر می‌کند و ارتباطی بین گروه سنی و اقشار مختلف با نوع ویروس وجود ندارد و باید تمامی افراد جامعه برای جلوگیری از شیوع این بیماری بهداشت فردی را رعایت کنند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.