ثبت ۲۵ اثر منقول سمنان در فهرست آثار ملی

مسئول پیگیری ثبت جهانی آثار تاریخی استان سمنان گفت: این آثار مربوط به منطقه تاریخی تپه حصار دامغان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، هانی رستگاران، مسئول پیگیری امور ثبت جهانی آثار و بنا‌های تاریخی استان سمنان گفت:  آثار منقول ثبت ملی شده استان سمنان مربوط به منطقه تاریخی تپه‌حصار دامغان شامل اشیایی مانند ظرف‌های سفالی، زیورآلات بانوان مانند گردنبند مفرغی و ابزار آلات شکار است.

او افزود: سه قطعه از اشیای کشف شده مربوط به شهرستان‌های سرخه و مهدیشهر نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که با ابلاغ ثبت آن‌ها، تعداد آثار منقول ثبت شده استان سمنان به ۲۸ اثر می‌رسد.

مسئول پیگیری امور ثبت جهانی آثار و بنا‌های تاریخی استان سمنان ابراز داشت: یکی از سه قطعه اشیای مکشوفه که به تازگی ثبت آثار ملی کشور شده و هنوز ابلاغ آن به دست استان نرسیده، منبر چوبی مربوط به دوره تیموری در روستای ایج سرخه است.

رستگاران اظهار کرد: تابوت چوبی در امامزاده تاج‌الدین پرور از توابع شهرستان مهدیشهر مربوط به دوره ایلخانی از دیگر آثار تاریخی منقول استان سمنان است که به تازگی ثبت ملی شده است.

او بیان کرد: ریتون یا آبریزگاه سفالی از دیگر اشیای تاریخی کشف شده در روستای خرند شهرستان مهدیشهر است که در فهرست آثار ملی قرار گرفته و هنوز ابلاغ این ثبت به استان نیامده است.

مسئول پیگیری امور ثبت جهانی آثار و بنا‌های تاریخی استان سمنان خاطرنشان کرد: آثار تاریخی که در کمیته‌های بررسی به عنوان آثار ارزشمند برای ثبت فهرست آثار ملی کشور انتخاب می‌شوند باید به تایید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد و سپس حکم آن به استان ابلاغ شود.

رستگاران گفت: استان سمنان دارای ظرفیت‌های زیادی در زمینه میراث فرهنگی و تاریخی است که استفاده از این ظرفیت‌ها، نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری دارد.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۱۴۷ اثر تاریخی شناسایی شده است و تاکنون حدود ۸۲۴ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.

به اشیای تاریخی که قابلیت جابه جایی دارند آثار تاریخی منقول گفته می‌شود.

انتهای پیام / ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار