عراقچی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشور‌های اروپایی نمی‌توانند بند ۳۶ برجام را احیا کنند/ سعودی‌ها از سقوط هواپیمای اوکراینی سواستفاده کردند

معاون سیاسی وزارت خارجه گفت: بند ٣۶ برجام توسط ایران ارجاع شده و کشورهای اروپایی نمی توانند این بند را مجددا احیا کنند.

غاغاغسید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه  در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی اروپایی ها و تهدید سه کشور اروپایی، گفت: سه کشور اروپایی یک روند جدیدی را که براساس سازوکار حل و فصل اختلافات که در بند ٣۶ برجام است، شروع کردند. بند ٣۶ با بند ٣٧ که ارجاع موضوع به شورای امنیت است، فرق دارد.

او افزود: بند ٣۶ برجام به طور اتوماتیک به بند ٣٧ منجر نمی شود. در واقع این تعبیری که در حال حاضر مطرح است که مکانیسم ماشه از طرف اروپایی ها آغاز شده تعبیر دقیقی نیست، اما شروع این این ساز و کار حل و فصل اختلافات بر اساس بند ٣۶ هم از نظر ما یک کار غیر حقوقی و غیر منطقی توسط سه کشور اروپایی است.

عراقچی تصریح کرد: در واقع جمهوری اسلامی ایران این سازوکار را ابتدا آغاز کرده و بر اساس این سازوکار به نقطه ای رسیده که تعهدات خود را در برجام کاهش داد، به عبارت دیگر کاهش تعهدات ایران در برجام ناشی از حقوق ما در بند ٣۶ است که انجام شد.

معاون سیاسی وزارت خارجه تصریح کرد: به این خاطر که بند ٣۶ برجام توسط ایران ارجاع شده، به اعتقاد ما کشورهای اروپایی به لحاظ حقوقی، سیاسی و منطقی نمی توانند این بند را مجددا احیا کنند و علیه اقدامات جبرانی ایران، اقدامات دیگری صورت دهد.

او افزود: در حال حاضر رایزنی ها جریان دارد، چین و روسیه هم موضع جمهوری اسلامی ایران هستند و آن را به صراحت اعلام کردند. باید دید نتیجه این رایزنی ها به کجا خواهد رسید. به هر حال اگر اروپایی ها می خواهند به سیاست حداکثری آمریکا ملحق شوند و تنش را در منطقه با این قبیل اقدامات خود افزایش دهند باید تبعات و مسئولیت این کار را هم بپذیرند.

معاون سیاسی وزارت خارجه درباره تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر محرومیت تیم‌های فوتبال ایرانی از میزبانی در لیگ قهرمانی آسیا،گفت: این یک تصمیم ناجوانمردانه ای بود که سعودی ها سعی کردند از آن سوء استفاده کنند، همچنین یک سوءاستفاده ناجوانمردانه از وضعیت موجود ایران و کشته شدن انسان های بیگناه بود. آنها خواستند این را به اهداف سیاسی خود تعمیم دهند تا تیم های ایرانی را از یک امکاناتی محروم کنند.

عراقچی افزود: وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در حال پیگیری هستند و اگر کمکی احتیاج باشد، وزارت امور خارجه همکاری می کند.باید در مقابل این سوء استفاده ی غیر منصفانه توسط عربستان ایستاد.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، دادگاه لاهه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
واقعا خسته شدیم یعنی شطرنج باز ماهری در سیاست نداریم که کیش ومات کند
Iran (Islamic Republic of)
س ص ح پ ق
۱۰:۴۴ ۳۰ دی ۱۳۹۸
انتقام انتقام انتقام
آخرین اخبار